Bc. Michaela Solařová Bc. Stanislava Zálešáková, DiS. helen parkhurst.JPG žZakladatelkou daltonského plánu ž je americká učitelka ž Helen Parkhurstová ž (1886 - 1973) ž žDílo: Education on the Dalton Plan žVydáno roku 1922 ž žExperimentální střední školu založila v Daltonu (USA) Helen Parkhurstová r. 1919. žInspirovala se u M. Montessori, jejíž byla žákyní. žNejedná se o ucelený systém, který je nutné dodržovat, ale o soubor principů, které ovlivňují styl výuky od základů. žParkhurstová viděla ve vzdělávání velkou příležitost pro rozvíjení nejen základních dovedností dítěte, ale i celé dětské osobnosti. ž žDaltonský plán je forma organizace třídy nebo školy, která na principu volnosti a samostatné práce žáků sleduje cíle uvědomělé a aktivní výchovy k zodpovědnosti a samostatnosti. žVolnost a samostatnost se stimuluje pomocí instrukcí nebo zadání. žPedocentrický směr ž dalton4.jpg dalton7.jpg žvolnost (ve smyslu učit se zacházet se svobodou, naučit se rozhodovat a získat odpovědnost za důsledky rozhodnutí) žsamostatnost (to, k čemu se sám dopracuji, si budu lépe pamatovat) žspolupráce ž (kooperace, ž příprava ž pro pozdější ž život) žDomeček (House) – doba, kdy je třída spolu, má socializační efekt žZadání (Assignment) – je smlouva mezi učitelem a žákem o úlohách a pracovnách povinnostech žDílny (Laboratory) – vyjadřují atmosféru, která v sobě zahrnuje studium a výzkum, hodně prostoru je věnováno výběrovým aktivitám žOdložená pozornost – pravidlo, které určuje čas na samostatnou práci (učitel není žákům k dispozici) dalton6.jpg ž Jedná se o úkoly, které jsou dokončeny v dohodnutém termínu. Úkoly se dělí na: ž povinné - plní všichni žáci ždobrovolné - žák si volí z několika nabídek dle svého zaměření žextra - náročnější ž úkoly, vyžadují více ž času (např.referáty) IMG_0282.JPG ž Daltonské metry slouží k zaznamenávání daltonských bodů. ž Ty se udělují ž hlavně za práci ž v blocích ž (za splněné úkoly), ž ale můžou ž hodnotit i aktivitu ž v hodině. ž žPři tomto způsobu vyučování odpadá nekonečné sezení v lavicích. Děti se mohou volně pohybovat, ale nesmí rušit ostatní spolužáky. žDíky rychlejšímu tempu a větší samostatnosti těch bystřejších vzniká navíc prostor pro individuální přístup učitele. Proto skýtá tato výuka velký prostor pro individuální práci s žáky všech úrovní. žVyučování je založeno na individuální práci žáků za použití vhodných pomůcek a knihovny. žŽáci pracují v odborných učebnách podle individuálních plánů za poradní asistence učitele. dalton3.jpg žNeruší se osnovy, učivo je dáno učebním plánem a je rozděleno na 10 kontraktů, které mají být během školního roku osvojeny. žVýuka probíhá podle RVP ZŠ. žKaždý žák uzavírá s učitelem smlouvu a stvrzuje ji svým podpisem. žŽák dostává program práce na jeden měsíc. žŽák pracuje vlastním ž tempem, nezáleží ž na pořadí předmětů. žNěkteré předměty ž se vyučují klasicky ž hromadně. žPensum je systematický plán, ten stanoví žžákovi obsah učiva, které musí zvládnout ve stanoveném období. žDíky znalosti obsahu pensa získá žžák konkrétní představu o konečném cíli vyučování. ž dalton1.jpg ž+ Variabilita vyučování ž+ Výchova ke svobodě ž+ Výchova k zodpovědnosti ž+ Výchova ke spolupráci ž ž- Nedostatečné opakování látky ž- Nesystematičnost ž- Přílišné spoléhání na žákovu samostatnost ž- Chybí učitelovo výchovné působení ž žČeské daltonské školy převzaly zkušenosti od holandských daltonských škol žVznik Asociace českých daltonských škol žMezinárodní organizace Dalton international (1999) – kontakty českých a holandských škol ž V českých školách se vyučuje pouze v daltonských blocích např. dvakrát týdně po dvou vyučovacích hodinách. Blok je většinou zaměřen procvičování a opakování látky. dalton.jpg ž žForma práce – skupinová, počet žáků ve skupině 4-5 (každá skupina zpracovává jednu planetu) žRozsah práce - 5-10 stránek ž žVazby k jednotlivým předmětům: ž žDějepis - název planety podle řecké nebo římské mytologie - zpracovat báji žFyzika - obecné vlastnosti - tvar, velikost, hmotnost, hustota, barva, tlak, největší a nejmenší teploty, vzdálenost od slunce, doba oběhu, vzdálenost od Země, magnetické pole, směr otáčení a jiné…, viditelnost ze Země, kde se planeta nachází, kdy bude vidět nejdříve na obloze žZeměpis - popis povrchu (hory - největší vrcholy, prolákliny, moře, krátery, prstence, počet měsíců a jejich názvy a zajímavosti o nich) historie objevování planety a jejich měsíců, budoucnost výzkumu, mapa nebo vyobrazení planety ž žBiologie - popis atmosféry, podmínky života, počasí, výskyt vody („ledu“) a mikroorganismů ž - předpokládaný popis vzniku planety žMatematika - grafické porovnání vlastností planety s ostatními planetami a se Zemí, tvorba kalendáře této planety (den, roční období, měsíc a rok) žAngličtina/Němčina - názvy a pojmenování planety, jejich částí, terminologie - vesmír žČeský jazyk: - vytvoření reklamního letáku cestovní kosmické kanceláře, která organizuje zájezd na planetu, rétorická průprava na veřejnou prezentaci žVýtvarná výchova - grafické ztvárnění titulní strany projektu, tvorba velkoplošného plakátu žZajímavosti z literatury, časopisů a internetu budou žáci sbírat průběžně asi 1 měsíc a doplní tak svoji práci. žSoučástí projektu bude návštěva planetária M. Koperníka v Brně. žPo ukončení zpracování projektu žáky proběhne veřejná prezentace skupiny ve vestibulu školy za přítomnosti žáků z jiných tříd a dalších vyučujících. Prezentace může proběhnout prostřednictvím dataprojektoru. ž žHOTOVÝ PROJEKT http://daltonsky.sweb.cz/projekty/planety/Jupiter/jupiter1.htm žSVOBODOVÁ, J. Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD. 2007. 220 s. žhttp://www.zshusovabrno.cz/dalton-na-nasi-skole/ žhttp://www.alternativniskoly.cz/category/dalton/ žhttp://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=4011 ž ž