PŮVOD A HISTORIE PROGRAMU ZAČÍT SPOLU (STEP BY STEP) üVzdělávací program Začít spolu je českou odnoží mezinárodního projektu Step by Step, který se realizuje ve 30 zemích světa. üPůvodní inspirace vznikla jako reakce na komplikovanou situaci ve vzdělávání menšin v Americe v době „vzdělanostního (sputnikovského) šoku“ 60.-70. let ü(USA a Kanada: původní obyvatelstvo, imigranti, sociálně slabé skupiny ve slumech apod.). üProgram je zaštítěn mezinárodní asociací ISSA (International Step by Step Association). ü CO TENTO PROGRAM ZDŮRAZŇUJE üindividuální přístup k dítěti – důraz na osobní rozvoj üpartnerství rodiny, školy a širší společnosti v oblasti výchovy a vzdělávání üprosazuje a umožňuje inkluzi dětí se speciálními potřebami (dětí nadprůměrně nadaných, dětí s vývojovými poruchami, dětí s postižením, velmi se osvědčuje u dětí z různých etnických menšin) üdále klade důraz na podnětné prostředí - netradiční členění třídy do center aktivit, üaktivizující výukové strategie - kooperativní učení, projektové vyučování a integrovanou tematická výuku üpracuje se sebehodnocením (prostřednictvím portfolia a individuálního vzdělávacího programu) dětí, což posiluje pozitivní motivaci dětí k aktivnímu a samostatnému učení. PROGRAM ZAČÍT SPOLU V ČR üV roce 1994 byl vzdělávací program Začít spolu aplikován do podmínek systému české vzdělávací soustavy. üPostupně byl rozvíjen nejprve v mateřských školách, v současné době se s ním můžete setkat na obou stupních základních škol. üV základních školách se prosadil především na I. stupni, ale někteří učitelé II. stupně se snaží jeho metody aplikovat i na práci se staršími žáky. üNa druhém stupni ZŠ je program znám pod jménem „Čtením a psaním ke kritickému myšlení“. üV současné době se k programu Začít spolu hlásí přibližně 100 mateřských a 70 základních škol v ČR. ü 50000000 VZDĚLÁVACÍ VÝSLEDKY PROGRAMU ZAČÍT SPOLU üByl proveden výzkum. Ze kterého vyplynuly následující fakta: üintelektu byl ve většině kategoriích významně vzestupnější u dětí z MŠ se Začít spolu üZjistilo se, že děti z MŠ se Začít spolu byly kreativnější. V kreativitě měly lepší výsledky ve všech vlnách šetření. üDěti z MŠ ze Začít spolu projevují výraznější známky rozvoje logického myšlení üDosahují větší vnitřní sebejistoty a uvolněnosti. Lépe se orientují v mezilidských vztazích a jsou citlivější k jejich vnímání. üJejich aktivita a iniciativa je výraznější üZávěr šetření: üDěti z MŠ s programem ZaS byly lepší. zacitspolu KONTEXTY PROGRAMU ZAČÍT SPOLU A SOUČASNÝCH TENDENCÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ (PRO 21. STOL.) üIndividuální rozvoj vnitřních možností üRozvoj principů demokracie (svoboda a zodpovědnost) üStojí na pilířích „evropské vzdělanosti“ üKonstruktivistické přístupy üUčitel= pomocník při učení üŠkola je otevřenou institucí üStaví na konstruktivistických základech ü üRáno- děti (většinou s rodiči) se scházejí před začátkem vyučování üRanní kruh – zahájení výuky: slouží pro rozvoj komunitního života (pozitivní komunikace), üřízená výuka ve třídě – v blocích (plnění denního plánu dle osnov) cca 90-100 minut üpřestávka na svačinu (20-30 min) üpráce v centrech aktivit – podle individuálních plánů, práce ve skupinách üindividuální činnosti – odpoledne (kroužky, zájmové činnosti, příp. domácí příprava PRŮBĚH VYUČOVACÍHO DNE PLÁN USPOŘÁDÁNÍ TŘÍDY ROLE UČITELE V PROGRAMU ZAČÍT SPOLU: VYTVOŘIT STIMULUJÍCÍ PROSTŘEDÍ PRO UČENÍ üPlánuje kurikulum üRozhoduje üUsnadňuje učení üPozoruje a hodnotí üSlouží dětem jako vzor üFormuluje cíle üProvádí didaktickou analýzu učiva üPromýšlí konkrétní strategie výuky üUrčuje způsoby hodnocení üVytváří program spolupráce s rodiči ZAČÍT SPOLU – TŘÍDA ZAMĚŘENÁ NA DÍTĚ A ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ üPodpora rozmanitých stránek üVyužití specifických materiálů üJiná, specifická organizace üVýchova k zájmu o celoživotní vzdělávání üUtváření komunity üPresentace naučené látky üPřebírání odpovědnosti za vlastní učení