alternativ.jpg Jenský plán, jenská škola Peter Petersen alternativ.jpg Peter Petersen (1884 – 1952) •Severní Německo •Rodina statkáře, rolníka •Cílevědomost, houževnatost •Nutnost spolupráce v rodině –Důraz na pospolitost •Univerzita v Lipsku –Filosofie, psychologie, historie, ekonomika, anglistika •Vliv experimentální psychologie a empirického výzkumu •Učitel v Hamburku –Důraz na dětskou samostatnost a spolupráci –Učitel jako rádce –Usiluje o školní obec alternativ.jpg Peter Petersen •Snaha o vnitřní reformu školy –Hlubší propojení jednotlivých předmětů –Rozdělení vyučování na •Základní výuku a kurzy –Posílení pracovního vyučování –Důraz na sociální vztahy ve škole –Idea školní pospolitosti (spolupráce učitelů, žáků i rodičů) •Katedra pedagogiky v Jeně –Snaha o reformu (zde herbartismus – permanentní poučování) alternativ.jpg Peter Petersen •Petersenovy myšlenky –Učitel zaujímá místo pozorovatele –Jedinec se rozvíjí sám –Obecné pojetí výchovy •Celý lidský život je výchovou •Permanentní působení na jedince prostřednictvím interpersonálního styku •Výchova může pouze nabídnout pomoc, naznačit východiska •Výchova je humanizačním procesem, který provází člověka celý život –1927 - Jenský plán svobodné všeobecné národní školy •Východisko pro ostatní reformní školy nejen v Německu alternativ.jpg Jenská škola •Usiluje o rozvoj dětské osobnosti •Základem školní pospolitost –Dobrovolné a svobodné seskupování žáků (nejsou tradiční třídy) –10 let školní docházky •4 věkové skupiny –Socializační funkce •Podpora přirozených žákovských skupin, pracovních skupin, kamarádských vztahů apod. •Jedinec se přirozenou cestou stává aktivním členem sociální skupiny alternativ.jpg Jenská škola •Prostředí školy –Pracovní charakter –Volný pohyb žáků –Možnosti pro skupinové a individuální vyučování alternativ.jpg Jenská škola •Role učitele –Podněcuje a organizuje žákovské činnosti –Vytváří vhodné podmínky –Nemá pomáhat (pouze v nutných případech) –Nemá vlastní aktivitou tlumit aktivitu žáků –Motivuje, musí mít děti rád, pedagogický optimismus alternativ.jpg Jenská škola •Týdenní plány učiva •Školní předměty jsou nahrazeny tzv. kurzy (povinné a volitelné) –Přizpůsobení pracovním možnostem a rytmu dětí –Společné jsou základní kurzy mateřského jazyka a matematiky a úvodní kurzy k ostatním předmětům •Klasifikace známkami nahrazena formou tzv. charakteristiky alternativ.jpg Školní věk Chronologický věk 10. Skupina mládeže Vzdělání připravující pro povolání – skupinové vyučování, přitom odborné kurzy s možností volby (možnost orientace) – skupinoví učitelé a odborní učitelé 15. 9. 14. 8. Vyšší skupina Pokračování a prohloubení práce ze střední skupiny – skupinová práce – řešení společenských otázek – posílení odborných kurzů – vyšší možnost volby; případně druhý cizí jazyk – skupinoví učitelé, větší podíl odborných učitelů 13. 7. 12. 6. Střední skupina Skupinová práce v nauce o kultuře, zeměpise a přírodopise – základní kurzy v jazyce a počtech – volitelné kurzy podle potřeby – odborné kurzy: první cizí jazyk, dějepis, fyzika, apod. – společenské formy: hudebně gymnastická výchova – náboženství – skupinoví učitelé, vedle toho odborní učitelé 11. 5. 10. 4. 9. 3. Nižší skupina Úvod do základních poznatků – výuka čtení, psaní, počítání – svobodná práce ve skupinách – didaktické hry – rozhovory na vlastivědná a prvoučná témata – sjednocení vyučování – kreslení – hudebně gymnastická výchova – náboženství – zpravidla systém jednoho učitele 8. 2. 7. 1. 6. alternativ.jpg Příklady týdenních pracovních plánů čas pondělí Úterý středa čtvrtek pátek Sobota 8:00 – 9:00 Jazyk počty Počty jazyk Počty 9:00 – 10:35 Ranní slavnost kroužek Skupinová práce Skupinová práce Skupinová práce Přírodopisná skupin. práce Dílny, ruční práce, vaření 10:35 – 11:20 Tělocvik – snídaně – volný čas 11:20 – 12:00 Náboženství Literární kroužek Literární kroužek Skupinová práce Přírodopisná skupin. práce Volná práce 12:00 – 13:00 tělocvik Zpěv tělocvik Dívčí gymnastika Kroužek na závěr týdne 13:00 – 17:00 Volná dílenská práce 15:00 – 16:30 sportovní hry alternativ.jpg Příklady týdenních pracovních plánů čas pondělí Úterý středa čtvrtek pátek Sobota 8:00 – 9:00 Kurzy Kurzy Kurzy Kurzy Kurzy 9:00 – 10:35 Ranní slavnost kroužek Kulturní skupinová práce Přírodopisná skupin. práce Volitelné kurzy podle potřeby 10:35 – 11:20 Přestávka: snídaně – 10 minut – tělocvik – hra 11:20 – 12:00 Kulturní skupinová práce Přírodopisná skupin. práce tvoření Volná práce 12:00 – 13:00 Zaškolovací a cvičné kurzy (podle potřeby) Kreslení a prac. vyuč. Kroužek na závěr týdne Sportovní odpoledne tvoření