Leitnerová Darina Kadaňka Michal Historie Školy podporující zdraví •Fungující program WHO, Rady Evropy a EU •Vytvořen a zahájen ve Skotsku (1986) •1989 převzat WHO pro ostatní evropské země •1991 nabídnut zemím Střední Evropy •1992 přijat a zahájen v ČR — Základní podmínka kvality školy — —Hlavní smysl: — —- tvorba bezpečného a podnětného sociálního prostředí, protože jeho vliv na celkové zdraví člověka je podstatný a mnohostranný. Vliv bezpečného a podnětného prostředí se projevuje takto 1)posiluje motivaci a zlepšuje neuropsychické předpoklady žáků i učitelů k plnění úkolů 2) 2)navozuje pozitivní prožívání 3)snižuje riziko aktuálního stresu a úzkostných stavů 4)posiluje sebedůvěru a vyrovnané sebevědomí osobnosti jako základu jejího zdravého vývoje a duševní odolnosti v dospělosti 5)působí na žáky i učitele formativně, odnášejí si do dalšího života a jiných oblastí života vzorce pro svoje sociální a zdravotní chování 6) 6)zvyšuje otevřenost a spolupráci žáků, rodičů a učitelů uvnitř i vně školy Program ŠPZ -záměr: oAplikovat strategii podpory zdraví na podmínky školy a přispět k její účasti na vlastní proměně a rozvoji — oMožnost školy působit na zdraví„svých lidí“–žáků, pedagogů, zaměstnanců, rodičů, spoluobčanů v obci — Program ŠPZ -cíl: —- Rozvoj životních kompetencí žáka s důrazem na úctu ke zdraví, odpovědné chování k vlastnímu zdraví i zdraví druhých —- Snaha o dosažení kompetencí člověka podporujícího zdraví i u pedagogů–další vzdělávání, výměna zkušeností mezi pedagogy, hodnocení vlastních pokroků —- Ovlivňování rodičů žáků — Program ŠPZ –zásady, pilíře —- Pohoda prostředí(věcného, sociálního, organizačního) —- Zdravé učení(smysluplnost, možnost výběru, přiměřenost, spoluúčast a spolupráce, motivující hodnocení) —- Otevřené partnerství(škola-model demokratického společenství, kulturní a vzdělávací středisko obce) — Školy podporující zdraví — —ZŠ Masarykova, Dolní Roveň —ZŠ Pardubice –Spořilov —SZŠ Poděbradova, Chrudim —ZŠ Čs. Armády, Moravská Třebová —ZŠ Běly Jensen, Opatovv Čechách —ZŠ Prostějov, Vl. Majakovského 1/131, Prostějov —ZŠ a MŠ Zbyslavice, Hlavní 103, Zbyslavice —ZŠ Dolní Vilémovice —ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, Vrchlického 630/5, Děčín 2 — Integ. SŠ Polygr., Šmahova 110, Brno — MŠ Pražmo 10, Frýdek - Místek — Národní strategie ŠPZ —1. etapa: pilotní(1992-1999) 1. —Ustavení sítě škol podporujících zdraví —Pilotáž v 11 vybraných ŠPZ —Rozšíření sítě ŠPZ o MŠ —Evaluace (hodnocení) procesu a výsledků–program je přínosný a životaschopný —Metodický výstup: manuály pro ZŠ a MŠ= vytvoření národního modelu podpory zdraví ve škole — —2. etapa: strategická(2000 –2007) — —Školy v síti pracují podle modelového programu podpory zdraví(manuálu) —Získávání strategických partnerů pro spolupráci a odpovědnost (školství) —Zakotvení podpory zdraví a výchovy ke zdraví do nových školských dokumentů–RVP —Začátek implementace podpory zdraví a výchovy ke zdraví do ŠVP —Možnost vstupu dalších zájemců do sítě — —3. etapa: integrační(2008 –2015) — —Podpora zdraví a výchova ke zdraví budou závazně zakotveny ve ŠVP —Dobrá škola bude naplňovat také ukazatele PZ ve škole — Klíčové životní kompetence, kterými se člověk podporující zdraví vyznačuje — —rozumí pojmům, které se vztahují k podpoře zdraví a prevenci nemocí — —dovede získat potřebné informace o zdraví — —rozumí pojetí zdraví/ nemoci — —uvědomuje si, že zdraví je prioritní hodnotou — - —reflektuje svůj systém hodnot — —dovede kriticky posuzovat vliv událostí, nabídek médií a dalších vnějších faktorů ke zdraví — —dovede řešit problémy a řeší je — —organizuje a plánuje svůj život, je připraven na změnu, počítá s osobním rozvojem a celoživotním vzděláváním. — —má vyvinutou odpovědnost za vlastní chování a způsob života — —dovede se chovat způsoby, kterými zlepšuje zdraví a snižuje rizika - —posiluje duševní odolnost — —umí si poradit se stresem — —ovládá dovednosti komunikace a spolupráce a používá je v rodině, na pracovišti, v komunitě a na veřejnosti k vytváření pohody a k šíření myšlenek podpory zdraví. - —spolupodílí se aktivně na tvorbě podmínek a prostředí pro zdraví všech — — — — —Děkuji za pozornost J —Zdroje: —http://www.program-spz.cz/co-jeprogram skola-podporujici-zdravi —www.nszm.cz —www.nszm.internet.cz —www.mzcr.cz —http://www.nszm.cz/index.shtml —