Martina Pohlová Gabriela Řihánková }1870 - 1952 } } } C:\Documents and Settings\Gabriela\Plocha\url.jpg „A od nynějška byla má snaha najít cvičební předměty, které tu koncentraci umožňují, a dále jsem studovala uvědoměle, jaké okolí nabízí ty nejvýhodnější podmínky pro tuto koncentraci. Tak se začala moje metoda vyvíjet.“ } } } }od jednoduchého ke komplexnímu }nezávislé učení }jasnost a flexibilita }důraz na skutečný zážitek }přirozená cesta } }praktický život }smyslová výchova }jazyková výchova }matematika }kosmická výchova ◦nauky o přírodě –přírodověda –vlastivěda –biologie –chemie }pohybové, výtvarné a hudební dovednosti Principy }senzitivní fáze jsou zvláštní období zvýšené vnímavosti dítěte, která jsou doprovázena zvýšenou schopností k osvojení určitých dovedností } }4 základní fáze: ◦0-3 let ◦4-6 let ◦7-12 let ◦13 – 18 let }Co zahrnuje? ◦osobnost učitele ◦vybavenost třídy pomůckami ◦ }Bezpečné prostředí } }Montessori pomůcky }týdenní plány } }výuka ◦skupinové lekce ◦volná práce } }důraz je kladen na svobodnou volbu a odpovědnost žáka za svou přípravu }přednostně se používá označení vedoucí než učitel nebo vychovatel }učitel je přítomen celou dobu výuky }role učitele – průvodce učením }rozhovor s žáky → studentské knihy }RÝDL, Karel. Metoda Montessori pro naše dítě: inspirace pro rodiče a další zájemce. Pardubice: FF Univerzity Pardubice, 2006, 140 s. ISBN 8071948411. } }LUDWIG, Harald. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou: (praxe reformně pedagogické koncepce). Praha: Univerzita Pardubice, 2008, 104 s. ISBN 9788073950491. } }KOUDELKOVÁ, Eva. Montessori základní škola a důvody rodičů a učitelů pro její výběr : diplomová práce. Brno: Masarykova Univerzita, Fakulta pedagogická, 2012. 109 l., 13 l. příl. Vedoucí diplomové práce Mgr. Martin Novák } }http://montessoriopava.webnode.cz/m-montessori/srovnani-tradicni-a-montessori-skoly/ } }www.montessori-eshop.cz/