Jenský plán Markéta Müllerová Ivana Báčová Něco z historie ›Peter Petersen (1884-1952) ›studoval filozofii, psychologii, historii ›Petersonovou hlavní myšlenkou je, že se jedinec rozvíjí díky vnitřním silám daným přírodou. Učitel ve třídě působí hlavně jako pozorovatel, studuje každé dítě, miluje ho, pomáhá mu a podporuje jeho rozvoj. › Nejdůležitější rysy ›Žáci nejsou sdružováni automaticky podle jednotlivých ročníků, ale podle věkových skupin ›Každá skupina má vypracovaný týdenní pracovní plán ›Výuka neprobíhá ve vyučovacích předmětech, ale tzv. kurzech ( povinné a volitelné) ›Učitel organizuje činnost žáků, podněcuje. Netlumí aktivitu žáků !! › Nejdůležitější rysy ›Neznámkuje se, ale jsou vypracovány charakteristiky žáků ›Pozornost věnována prostředí školy ›Ve třídě nemá nikdo pevné místo ›S nábytkem jde snadno manipulovat ›„Školní obytný pokoj“ - na vytváření se podílejí děti ›Důraz kladen na pracovní charakter školy Nejdůležitější rysy ›Společenství s rodinnou atmosférou ›Podpora svobodného rozvoje ›Vzhled učeben se blíží podobou dětskému pokoji Aktivity ve vyučování ›Rozhovor ›Hry ›Práce ›Slavnost › Rozhovor ›rozhovor probíhá v podobě ranních kruhů, rozhovorů k projektovým tématům, organizační rozhovor o týdenním plánu v pondělí ráno a reflexe v pátek na konci vyučování › Hry ›využívá se volných her v herně, od kterých se přechází k didaktickým hrám (vyučovacím hrám) Práce ›úkoly a aktivity jsou nastavené jako situace či problémy vybízející k aktivitě, aplikaci poznatků, spolupráci mezi dětmi ›učitel prochází spolu s žákem splněná úkoly, které společně vyhodnocují Slavnost ›slavnosti rána, narozenin či vánoc, dramatická představení, přijímání nových žáků a podobné události. Na slavnosti se orientují i hudební, výtvarní a další dovednosti, které žáci získali ve volitelných předmětech Klady x Zápory ›+ příprava na skutečný život ›+ vedení k vlastní odpovědnosti ›+ týmová práce ›+ svoboda a demokracie -nemožnost absolutní kontroly -hluk -nekázeň ›Děkujeme za pozornost J Literatura ›Alternativní školy. [online]. [cit. 2013-05-05]. Dostupné z: http://www.alternativniskoly.cz/pouzite-terminy/jensky-plan/ ›PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004, 141 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8977-1. ›RÝDL, Karel. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 167 s. ISBN 80-858-6687-0.