Angažované učení Veronika Nováková, Lenka Chalupová • • •Co si myslíte, že je angažované učení? •Angažovaný = „osobní, činná účast“, aktivní zájem na něčem. • •Teď už byste dokázali vysvětlit, co to angažované učení znamená? Definice •Angažované učení = typ výchovně vzdělávací činnosti, kdy dítě má samo (z vlastní vůle) potřebu poznávat, učit se (tedy vzdělávat se). To vše na základě dobrovolnosti, bez jakéhokoliv donucení či jiného způsobu negativní motivace. • (Červenka, 1993) Role žáka •dominantní roli má žák X dominantní roli má učitel •žák se zajímá X žák se nezajímá •žák je pasivní X žák je aktivní •žák se rád učí X učení je povinnost •negativní motivace X pozitivní motivace • • • Učivo •teoretická látka X učení v reálných situacích •kreativní vyučování X tradiční vyučování •samostatná práce X skupinová práce •možnost volby X daná osnova • • • • • Role učitele •vztah podřízenosti X vztah nadřazenosti X rovnocenný vztah •je zaměřený na výkon X je zaměřený na žáka •encyklopedický výklad X učení v situacích reálného života • Jak vést k angažovanému učení, jak překonávat pasivitu, nudu, nezájem ve výuce? zajímavost kladné hodnocení čas originalita realita samostatnost spolupráce klima třídy volba zodpovědnost efektivní výukové strategie vzájemný respekt dobrovolné domácí úkoly pochopení učiva důvěra neobvyklé situace Jednotlivé principy 1)Princip samostatného myšlení a kolektivní spolupráce. 2)Princip angažovanosti a zodpovědnosti za svěřené úkoly. 3)Princip uplatnění pozitivní motivace. 4)Princip dobrovolnosti. 5)Princip pochopení učiva všemi žáky. 6)Princip řešení náročných úkolů. 7)Princip převahy kladného hodnocení. 8)Princip respektování osobnosti. 9)Princip využívání neobvyklých situací. 10)Princip otevřeného systému výchovy a vzdělávání. 11) • Zdroje • •http://pau.cz/cs/ •FILOVÁ, H., SVOBODOVÁ, J. Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí: (zdroje inspirace pro učitele). Brno: MSD, 2007, 220 s. ISBN 9788086633930. • Děkujeme za pozornost.