Projektová výuka Tomáš Ficek, Radomír Talafa http://www.zskunup.cz/images/bigimg/1224484124-p1010081-jpg.jpg Co to je projektové vyučování? •Projektové vyučování versus tradiční přístup • •Projekt = komplexní pracovní úkol, při němž žáci samostatně řeší určitý problém • •PROČ PROJEKT? METODA PROJEKTOVÉHO VYUČOVÁNÍ •Cílená, promyšlená, organizovaná •Spojení teorie s praxí •Mnoho řešení problémů •Je koncentrována kolem základní myšlenky •Výuka orientována na studenta •Rozvíjí pracovní a studijní návyky •Žák se nebojí dokončovat práci, dělat chyby •A mnohé další • • PROJEKTY - -usnadňují žákům pochopení látky -individuální/skupinový -aby žáci mohli projekt úspěšně vypracovat, musejí použít rozmanité DOVEDNOSTI A ZNALOSTI •Definice projektu (H.Kasíková, 1993) http://www.kinder-city.cz/img/Foto/projektova_vychova_2.jpg JAKÉ CHCEME vychovávat ŽÁKY? • Dimenze žáků •Žák získává silnou motivaci k učení; •Žák přebírá zodpovědnost za výsledek práce; •Rozvíjí se samostatnost žáka; •Žák se učí pracovat s různými informačními zdroji; •Žák se učí řešit problémy; •Žák konstruuje své poznání (konstruktivismus); •Žák získává dovednost organizační, řídící, plánovací, hodnotící; •Žák získává globální celkový pohled na řešený problém; •Žák se učí spolupracovat; •Žák rozvíjí své komunikativní schopnosti; •Žák se učí vzájemnému respektu; •Žák rozvíjí svou tvořivost, aktivitu a fantazii. Dimenze učitelů •Učitel v roli poradce •Učitel se učí vnímat dítě jako celek •Učitel rozšiřuje svůj repertoár vyučovacích strategií •Učitel užívá nových možností hodnocení a sebehodnocení •Učitel rozšiřuje své dovednosti organizační CÍL PROJEKTOVÉ VÝUKY v konkrétní výstup (tj. výrobek, praktické řešení problému ad.) http://zsliberecka.ic.cz/FotogalerieF/content/bin/images/large/P1140105.jpg NEGATIVA/ÚSKALÍ PROJEKTU •skupiny pracují v odlišné rychlosti •někteří žáci nedělají nic •žáci nejsou vybaveny potřebnými kompetencemi •homogenní či heterogenní skupiny ? •zodpovědnost jednotlivce či skupiny? •+ mnohé další … • • http://www.zskunup.cz/images/bigimg/1224484124-p1010081-jpg.jpg TYPY PROJEKTŮ •Podle počtu žáků •Podle času •Podle velikosti •Podle náročnosti •Podle míry zachování či propojení vyučovacích předmětů • •PRODUKT FÁZE PROJEKTU 1.PODNĚT 2.PLÁNOVÁNÍ 3.REALIZACE 4.HODNOCENÍ (sebehodnocení) NÁMĚTY NA PROJEKTY? -výlety, dovolená, kniha, Starověký Řím, Olympijské hry, jak vylepšit vzhled třídy, soud ad. - -http://www.eycb.eu/ - •Př. Podle Vaší aprobace vymyslete reálný projekt, který byste zařadili do výuky? Dějepisné aspekty 2. světové války v hraném historickém filmu – filmové adaptaci literární předlohy. Film Vyšší princip (zfilmoval J. Krejčík 1960) 1.Úvodní seznámení s tématem a úkoly. V rámci týmu si žáci za pomocí učitele rozdělí práci (kdo zajistí odbornou literaturu, kdo periodika, kdo zajistí informace z internetu, kdo shrne nejdůležitější závěry…) a založí deník • 2. Tým žáků shlédne buď úseky vybrané pedagogem, případně celý hraný historický film v mimovyučovací době. •3. A) Obecně o filmu a historické aspekty •a) Zjisti základní údaje o promítaném filmu (režisér, event. i autor scénáře). •b) Urči ve které době byl film natočen. •c) Prozkoumej literární předlohu filmu (čas, prostor, poselství díla). •Kdo je autorem literárního díla, jakého je žánru, druhu. •d) Urči časovou rovinu filmového příběhu, kdy se odehrává a kde. •e) Zjisti faktografické údaje o hlavních osobách děje (pokud to lze). •f) Jak se shodují reálie a vyobrazený způsob života s poznatky historiků? •f) Jak tuto epochu hodnotí historikové? •g) Jak ti pomohl film pochopit dobu, o které vypráví? •h) Jaké poselství, podtext se ve filmu ukrývá? Je stejné jako u literární předlohy? •i) Znáš jiné zdroje(média), ve kterých bylo využito toto téma? •Které literární příběhy nebo filmy s touto tematikou znáte? •j) Seznam ostatní žáky se zjištěnými a interpretovanými údaji. • Dějepisné aspekty 2. světové války v hraném historickém filmu – filmové adaptaci literární předlohy. Film Vyšší princip (zfilmoval J. Krejčík 1960) •B) Literární, jazykové a komunikační aspekty •a) Všimni si struktury filmového díla – námět a téma díla, literární hrdina nebo hrdinové, •kompozice literárního nebo filmového příběhu (úvod, zápletka, vývoj děje, závěr). •b) Charakterizujte postavy, které ve filmu vystupují. S jakými typy lidí se setkáváme? •Pro konfrontaci najděte v literární předloze pasáže popisné a charakterizační a přečtěte •si je. Vypracujte písemně charakteristiku některé postavy. •c) Vyhledejte v příběhu místa, která přispívají k charakteristice hlavní postavy. Které činy, •jednání a výroky charakteristiku člověka utvářejí? V čem se projevovaly kladné vlastnosti •třídního učitele a skupiny jeho žáků? •d) Co je typické pro jazyk zhlédnutého díla? (Nová slovní pojmenování související s dobou, •jazyk s germanismy aj.) •e) Vysvětlete význam slova heydrichiáda, loajalita, septima. • •C) Komunikační aspekty a dokumentace •a) Dokázali byste děj ústně vyprávět, reprodukovat (reprodukce volná, částečná)? •Jako pomůcku si předem písemně připravte osnovu příběhu. •b) Co na vás z příběhu nejvíce zapůsobilo? •c) Působí na vás více próza nebo její dramatizace a přepsání do filmového scénáře? Pokuste •se svá tvrzení zdůvodnit.Co je podstatou dramatického textu? •d) Pokuste se zachytit hlavní myšlenky textu, interpretujte smysl díla. •e) Písemně připravte krátkou úvahu o tom, jak hodnotíte zhlédnutý film (vaše myšlenky, •názory, argumenty), jaké jsou vaše dojmy ze zhlédnutého filmového představení. Použité zdroje: •Internetové: •http://www.kurzyproucitele.cz/downloads/metodiky/Metodika_4_ProjektoveVyucovani.pdf •http://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/14983/PROJEKTOVA-VYUKA.html/, •http://svp.muni.cz/ukazat.php?docId=544 • •Literatura: • •PASCH A KOL., Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál. 1998, ISBN 80 – 71778 – 127 – 4 •KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vydání. Brno : Masarykova univerzita, 2006. 160 s. ISBN 978-80-210-4142-2 •COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy. Praha : Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0. • • • DĚKUJEME ZA POZORNOST!