Integrovaná tematická výuka Alena Navrátilová *Jana Habánová *Ludmila Voženílková C:\Users\Jiří Habán\Desktop\titulka.jpg Integrovaná tematická výuka • Vznik •Model integrované tematické výuky vytvořila r. 1993 Američanka Susan Kovaliková. • Model ITV •ITV je strategie, která respektuje především individualitu každého žáka, je také založena na aktivním učení žáků. • •Usiluje o syntézu učiva, vytváří těsné vazby mezi jednotlivými vyučovacími předměty. • •ITV není didaktický systém jednoznačně preferující rozvoj osobnosti nebo emocionální vyrovnanost dětí, spíše si klade za cíl vyvážené kvalitní vzdělání, kde jsou ve vyrovnaném poměru zastoupeny vědomosti, dovednosti i postoje. • Principy ITV •Výzkum mozku • (maximální využití poznatků o funkcích mozku pro zlepšení výkonu žáka i učitele) •Postupy učitelů při výuce • (nutnost neustálého doplňování nejnovějších poznatků ze strany pedagogů) •Příprava kurikula • (kurikulum se musí tvořit na úrovni třídy a musí vznikat na podkladě znalostí a porozumění, nesmí být svěřena vydavatelům učebnic) Jak probíhá integrovaná tematická výuka? •Pedagog zvolí celoroční téma, které je členěno na několik dílčích, zpravidla měsíčních témat. • •Celoroční téma je spojovacím můstkem mezi jednotlivými podtématy, která mohou být členěna ještě do dalších tematických částí. • •Tematické části jsou tak postupně rozpracovány do jednotlivých hodin a učebních činností. Výhody × Nevýhody ITV •hledání a uvědomování si souvislostí • •řešení problémů komplexně • •získávaní zkušeností vlastní praktickou činností • •hlubší pochopení daného tématu •nedostatek studijních materiálů, které by na princip ITV ve výuce reagovaly. • •chybí týmová spolupráce učitelů • •učitelé často věnují větší pozornost aktivitám než plánování obsahu • •obtíže při výběru tématu,(jsou tendence uchopit jednoduché téma povrchně) Vymezení základních podmínek realizace ITV (Kovaliková, 1995) • 1.nepřítomnost ohrožení 2.smysluplný obsah 3.možnost výběru 4.přiměřený čas 5.obohacené prostředí 6.spolupráce 7.okamžitá zpětná vazba 8.dokonalé zvládnutí • • • • Praktický příklad Integrace tématu VODA ve 2. ročníku ZŠ • •Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět • •Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova, Environmentální výchova • •Integrované předměty: Prvouka, český jazyk, matematika, hudební, tělesná, výtvarná a pracovní výchova • •Organizace: Žáci pracují ve skupinách i individuálně, dle zadaných úkolů jednotlivých témat. • •Kompetence k učení • k řešení problémů • pracovní Praktický příklad Integrace tématu VODA ve 2. ročníku ZŠ •Voda v jednotlivých podtématech • 1.Tajemství moře 2.Putování s vílou Vodněnkou 3.Na cestách s „Kapkou“ 4.Dobrodružství u řeky Olše 5.Vodníkova říše 6.Studio předpovědi počasí PŘÍKLAD APLIKAČNÍHO ÚKOLU Tajemství moře • Doplňte chybějící předložky. Pomohou Vám obrázky pod textem. • • Nejtěžším savcem _____ Zemi je plejtvák obrovský (modrá velryba). Modré velryby najdeme ____ chladnějších mořích. ____ zimě se však • stěhují ___ teplejších moří. Žraloci jsou schopni se ponořit ____ velké hloubky. Někdy žijí až ___ mořského dna. Některé mořské ryby mají ploutve ____ jedovatými trny. • • • • • • • • Nepojmenovaný 1.jpg Použitá literatura •www.alternativniskoly.cz •TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009, 176 s. ISBN 978-80-7367-527-1. •KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno:Masarykova univerzita, 2009. 160 s. ISBN 978-80-210-4142-4. •KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. 304 s. ISBN 80-901873-1-5. •RVP ZV 2005, klíčové kompetence •KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Začít spolu. Praha: Portál, 2003. 232 s. ISBN 80-7178-695-0. • • •