¢ ¢Daltonská škola ¢ ¢ ¢ ¢Vypracovaly: Jana Hřibová, 327534 ¢ Monika Jasenská, 327607 inter HISTORIE ¢ ¢zakladatelka Helen Parkhurstová ¢ ¢Dalton poprvé použit v roce 1920 ve státě New York ¢ ¢U nás se dalton poprvé objevil již v 30. letech 20. století, ovšem kvůli režimu se používá od 1990 ¢ ¢Pilotní školou se stává základní škola na ul. Husova v Brně CO TO JE ,,DALTON‘‘ ¢ ¢ ¢Alternativní přístup k vyučování, který se soustředí na vývoj žáka jako individuality pomocí „řízené sebevýchovy“ ¢ 3 ZÁKLADNÍ PRINCIPY DALTONU: ¢Volnost (svoboda) ¢ ¢Samostatnost ¢ ¢Spolupráce DSCN1094 JAK PROBÍHÁ ZADÁNÍ A VYPRACOVÁNÍ ÚKOLU NA DALTONSKÉ ŠKOLE ¢Žákům je zadán např. projekt na 4 následující hodiny ¢Žák uzavírá s učitelem smlouvu ¢Žáci přemýšlejí jakým úkolem začnou.. ¢ ¢Žák si sám zvolí pořadí úloh ¢Žák pracuje vlastním tempem ¢Žák se řídí pracovními návody a doporučenou literaturou ¢Žáci pracují individuálně či ve skupinách ¢Splněné úkoly jsou předloženy ke kontrole učiteli KRUHOVÝ MODEL PRO SKUPINU P3264658 PLÁN PRÁCE ŽÁKA PRACOVNÍ TABULE P3264670 P3264671 KOMPETENCE ŽÁKA ¢Schopnost řadit věci do souvislostí ¢Řešit problémy ¢Práce s informacemi ¢Umět diskutovat ¢Spolupráce ¢Organizace práce ¢Využít informační a komunikační techniky DALTONSKÝ UČITEL ¢Daltonský učitel se musí vzdát svého dominantního postavení ¢ ¢ ¢Usměrňovatel ¢Tvůrce aktivit ¢Organizátor ¢Koordinátor ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ HODNOCENÍ ¢Škola si vytváří způsob hodnocení sama ¢Každý žák má své vlastní portfolio ¢Žák má možnost hodnocení své práce i hodnocení učitele ¢Snaží se využívat známek, ale i slovního a písemného hodnocení DSCN1063 ROZDÍLY MEZI TRADIČNÍ ŠKOLOU A DALTONSKOU ŠKOLOU ¢Uspořádání třídy ¢Způsob práce ¢Styl výuky ¢Role učitele ¢Komunikace ¢Činnosti během vyuč. hodiny ¢Samostatnost ¢Motivace ¢Hodnocení ¢ DALTON V ČESKÝCH ŠKOLÁCH ¢Daltonské bloky ¢Procvičování a opakování látky ¢Výběr předmětu ¢Řešení úkolů vyvěšena ve třídě ¢Speciální třída ¢ ¢ ¢ZŠ Mutěnická Brno ¢ZŠ Husova Brno ¢Gymnázium Břeclav asociace PROČ JSTE DALI SVOJE DÍTĚ DO DALTONSKÉ ŠKOLY? ¢výzkum byl prováděn na brněnské škole Husova ¢ ¢protože tam moje starší dcera dělala sama praxi, a tak jsme tam mladšího syna zapsali ¢ ¢nejhorší známka u dětí byla dvojka ¢ ¢jiná forma výuky (projekty např. v AJ. my day.., dějepis: významná osobnost; skupinky) ¢ ¢Cíl: aby měli děti samostatné myšlení ¢ ¢ NÁZORY RODIČŮ NA DALTON: Klady: -mají dobrý všeobecný rozhled -dobrá didaktická vybavenost (např. doplňování i/y) -interaktivní tabule -vstřícná škola ¢ ¢ ¢ ¢Děkujeme za pozornost POUŽITÉ PRAMENY: ¢Röhner, R. – Wenke, H.: Daltonské vyučování. Ať žije škola. Brno: Paido, 2000. 125 s. ISBN 80-85931-82-6. ¢Röhner, R. – Wenke, H.: Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. 156 s. ISBN 80-7315-041-7. ¢ ¢ ¢http://cs.wikipedia.org/wiki/Daltonsk%C3%BD_pl%C3%A1n ¢www.alternativniskoly.cz ¢www.dalton.org ¢