Daltonská škola Petr Štulír, Vít Karafiát Historie •Poprvé zaveden Helen Parkhurstovou v roce 1919 •Daltonský plán •Způsob vzdělávání přizbůsobený individuální potřebě žáka na místo "frontálního" způsobu vyučování. •Během 20. století se daltonské vyučování rozšířilo do dalších zemí světa, populární se stalo především v Nizozemí. • Daltonský plán •Alternativní přístup k vyučování, který se soustředí na vývoj žáka •Zrušení tradičního systému vyučovacích hodin ve třídách •V určitých rysech připomíná vysokoškolský systém, neboť je založen na individuální práci žáka •Často zjednodušeně označovány jako "školy s uvolněnou školní strukturou." Daltonský plán •Řídí se 3 základními principy: Svoboda Samostatnost Spolupráce • Daltonská výuka •Zrušení tradičního systému vyučovacích hodin •Zrušení soustavy věkově homogenních tříd •Rozdělení tříd do předmětových okrsků •Vyučování založeno na individuální práci žáka za přispění vhodných pomůcek •Osnovy pevně dány učebním plánem •Žák uzavírá smlouvu tzv. program práce, jenž obsahuje úkoly, které má žák splnit a návody jak pracovat. •Probíhá pomocí předem stanovených úkolů, či laboratoří •Uspořádání lavic odpovídá možnosti volného pohybu žáka po třídě Daltonská výuka Daltonský plán + •Moderní příprava na pracovní, ale i osobní život •Vede k pocitu zodpovědnosti •Učí spolupráci •Rozvoj samostatnosti již od útlého věku •Vyšší motivace k učení Daltonský plán - •Nesystematické získávání poznatků •Nedostatečné opakování učiva •Nízká míra působení pedagoga •Příliš velké spoléhání na žákovu samostatnost Dalton v Brně •Silná podpora díky partnerství měst Brno – Utrecht •Podpora ze strany Odboru školství Magistrátu města Brna a Odboru školství Krajského úřadu Jihomoravského kraje •4 pilotní brněnské ZŠ se staly oficiálními členy Dalton International (Husova, Chalabalova, Křídlovická a Mutěnická) •Asociace českých daltonských škol •Hlavní aktivity Daltonské potřeby u předšk. •Barvy dnů •Tabule úkolů •Balíček denního režimu • Daltonské prostředky v 1. a ve 2. třídě •Kruhový model (prvek odložené pozornosti) •Pracovní tabule •Tabule evidence splněných úkolů Daltonské prostředky od 3. do 6. třídy •Pracovní tabule • Daltonské prostředky od 7. do 9. třídy •Práce s úkoly Zdroje Svobodová, J., Jůva, Alternativní školy. Brno: Paido, 1996 ISBN 80-85931-19-2 • Wenke, H.; Röhner R. Ať žije škola: Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000.125 s. 80-85931-82-6. • Röhner, R.; Wenke H. Daltonské vyučování: Stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. 156 s. ISBN 80-7315-041-7. • Děkujeme za pozornost