Jan Locker Monika Kučerová „Žáci těžko hledají vztah mezi tím, co se učí, a mezi svým životem." „Cokoliv jiného než příprava na život je mrhání času a úsilí jak žáků, tak i učitelů." S. Kovaliková INTEGROVANÁ TEMATICKÁ VÝUKA zakladatelkou Susan Kovaliková vznikla před dvaceti lety v USA programy pro nadané děti Lidský mozek a lidské učení (kniha L. A. Harta) výzkumy mozku 60.-80. let jak to funguje Dovednosti a znalosti integrovány do jednoho velikého celoročního tématu . Celoroční téma si volí a rozpracovává učitel sám. klíčové učivo rozpracujeme do aplikačních úkolů Učitel nepřevezme od dítěte práci, pokud není dokonalá. Co je tak závažné a potřebné, že by to měly zvládnout všechny děti až na úroveň suverénního používání? Kurikulum je výraz mnohem širší než osnovy. Vyjadřuje vlastně co, koho, proč, s jakým cílem, jak, za jakých podmínek a kdy učit. Dovednosti nejsou v kurikulu řídícím prvkem, dovednosti se vyučují, jak vyplývají z obsahu. Učí se tehdy, když se jejich užitečnost stane zjevnou. mozkově kompatibilní složky učebního prostředí: Cílem vzdělávání je pro Kovalikovou osvojení si znalostí až na úroveň jejich použití ve skutečném životě. Každý žák si jich osvojí samozřejmě jiné množství, zato však na úrovni mistrovského zvládnutí. dokonalé zvládnutí okamžitá zpětná vazba spolupráce obohacené prostředí přiměřený čas nepřítomnost ohrožení smysluplný obsah možnost výběru NEPŘÍTOMNOST OHROŽENÍ 3 mozky: w O MOZKOVÝ KMEN — LIMBICKY SYSTEM — MOZKOVÁ KURA pudy a reflexy — přepínání a třídění — učení a tvoření Proto je důležité vytvořit atmosféru důvěry ve třídě. Děti se setkávají už od samého začátku s pravidly soužití a učí se je pojmenovávat a rozpoznávat v běžných každodenních událostech. PRAVIDLA SOUŽITÍ: pravdivost důvěryhodnost aktivní naslouchání nevysmívat se neshazovat 2. SMYSLUPNÝ OBSAH učivo musí dávat význam otázka K čemu mi to bude? je otázkou zásadní učení v mozku neprobíhá logicky (mozek tvoří ze svých minulých zkušeností vzorová schémata, která pokusem a omylem přikládá na nové situace, aby se v nich orientoval) teprve používání naučeného se řídí logikou, obsah výuky musí být přiměřený věku, jestliže tomu tak není, vede to k návyku učit se nazpaměť a tím k otupování dětské inteligence - při úspěšném (smysluplném) učení se v mozku vyplavují chemické látky, které vzbuzují příjemné pocity motivace každý učitel by měl znát jednotlivá období rozumového vývoje dítěte — a v praxi se podle nich řídit hudba MOŽNOST VÝBĚRU Co je třeba učit, to je na učiteli, jakým způsobem se to bude dítě učit, by mělo být ponech^^^něm samotném. Podmínkou je tedy nabídnout výběr možností, z nichž si dítě bude vybírat, aby se mohlo učit pro něj tím nej přirozenějším způsobem. APLIKAČNÍ ÚKOLY fyzika „ . + ,. P°ezie pro 7 typu inteligence PŘIMĚŘENÝ ČAS pro vytvoření mentálních programů Obsah výuky se nepřizpůsobuje časovému rozvrhu. Učitel má určovat kolik času na co potřebuje, systém výuky bez pevného rozvrhu divadlo 7 typů inteligence podle Gardnera logicko-matematická jazyková (lingvistická) prostorová (kinetická) tělově-pohybová intrapersonální interpersonální hudební možnost výběru znalost porozumění využití analýza hodnocení syntéza OBOHACENÉ PROSTŘEDÍ čím více smyslů je do učení zapojeno, tím větší je pravděpodobnost efektivního učení. inspirující prostředí bohaté na podněty — Třída reálné prostředí nemůže nahradit, proto se v modelu ITV objevuje požadavek, aby se dětem neposkytovaly jen náhražky reality, ale aby se vytvářely pomínky pro co největší množství přímých zážitků a zkušeností typu být při tom. 5. I gravimetrický barometrický tonický linfřačerven\ elektrický proximální vestíííuTáníí rovnováha vomeronazaliu bolest teplota ípiot čich chuť hmat eidet. představy sluch zrak BÝT PŘI TON 19 smyslů? dotykaní se skutečných věcí dotýkání se zástupných předmětů ZPROSTŘEDKOVANÉ POZNATKY s.y.m.b.o.l.y SPOLUPRÁCE sociální dovednosti —důležité VITV se popisují různé formy skupinové práce. Týmová práce nenastane tam, kde je v moci jednoho žáka vyřešit úkol, který dostala celá skupina. Úkol musí být takového rázu, aby jej skupina mohla vyřešit dělbou práce a skutečnou spoluprací! OKAMŽITÁ ZPĚTNÁ VAZBA uspořádat učení tak, aby obsahovalo zpětnou vazbu už samo o sobě 2. rozšířit počet těch, kdo zpětnou vazbu mohou poskytnout ^^^^^^^^^^^^^^ ] 10 procent toho, co slyšíme 15 procent toho, co vidíme 20 procent toho, co současně vidíme i slyšíme procent toho, o čem diskutujeme P«H*at toho, co přímo zažijeme n 90 procent loho, co se pokoušíme n.uičit druhé DOKONALE ZVLÁDNUTI Učení by se mělo u každého dítěte dovést až na úroveň mistrovství. Dítě dokáže naučenou znalost (dovednost) použít ve skutečném životě. ŽIVOTNÍ DOVEDNOSTI ČESTNOST: chovat se podle vědomí, co je správné a co je Spatné INICIATIVA: udělat néco, protože je třeba to udělat PRUŽNOST: schopnost změnit plán, pokud je to potřebné VYTRVALOST: pokračovat navzdory obtížím ORGANIZOVÁNÍ: plánovat, sestavit a provádět věcí uspořádaným způsobem, držet věci v pořádku, připravené k užití SMYSL PRO HUMOR: smát se a být hravý, aniž by se to dotklo někoho jiného ÚSILÍ: snažit se, jak to nejvíc jde ZDRAVÝ ROZUM: užívat dobrý úsudek ŘEŠENÍ PROBLÉMU: hledat řešení obtížných situací i každodenních problému ODPOVĚDNOST: reagovat, když je to vhodné; být odpovědný za své Činy TRPĚLIVOST: čekat klidně na někoho nebo na něco PŘÁTELSTVÍ: dělat si přátele a udržovat si je vzájemnou důvěrou a péčí ZVÍDAVOST: touha dozvědět se nebo vědět o světě kolem sebe SPOLUPRÁCE: pracovat společně směrem ke společnému cíli nebo společné úloze STAROSTLIVOST: cítit zájem o druhé V//////////A celoroční téma r* ložnice koupelna VODA HODINY/ČAS hodinky^^---^ ™j