Angažované učení Bc. et Bc. Lenka Schormová Angažované učení nStanislav Červenka – ZŠ Manětín – zakladatel nPřátelé angažovaného učení – od 1992 – zájmové uskupení učitelů nHlavní slovo má žák, není k práci nucen, není také třeba zkoušet znalosti – žák pociťuje vnitřní motivaci nPísemné hodnocení n n Principy angažovaného učení n1. Princip samostatného myšlení a kolektivní spolupráce n2. Princip angažovanosti a odpovědnosti za svěřené úkoly n3. Princip uplatňování pozitivní motivace n4. Princip dobrovolnosti a uvědomělé tvořivé činnosti n5. Princip pochopení učiva všemi žáky n6. Princip řešení náročných problémových úkolů n7. Princip respektování osobnosti n8. Princip převahy kladného hodnocení n9. Princip funkčního využívání neobvyklých pedagogických situací n10. Princip otevřeného systému výchovy a vzdělávání Angažované učení nKlade důraz na systematický rozvoj všech ve třídě, i těch nejslabších nPro učitele – práce s dětmi je jedna z nezodpovědnějších lidských činností nPečlivé plánování a přípravy – co a jak budu učit nDůležitá je i diagnóza žákovského uskupení, stejně jako diskuse s žáky a rozbor vyučovací hodiny n Přátelé angažovaného učení nSnaha učinit školu efektivní, a přitom lidsky příjemnou, vnést praktickou demokracii nNapravení vztahů učitel-žák, škola-rodiče, učitel-učitel, škola-obec nPartnerská a rovnoprávná spolupráce mezi těmito subjekty Zdroje nSVOBODOVÁ, J. – JŮVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-19-2. nhttp://it.pedf.cuni.cz/~pau/ - stránky o. s. Přátelé angažovaného učení n