Projektová výuka Tunková, Šimková Důležitější, než jen suma informací, které se dětem dostanou, a které se mění v současném světě nepředstavitelnou rychlostí, je kvalita dětské osobnosti. Osobností se však člověk nestane jen posloucháním pravd. Osobností se stáváme konáním, děláním a objevováním. Takové konání a objevování ve škole představuje PROJEKTOVÉVYUČOVÁNÍ. Učitel a žáci se stávají partnery, kterým jde o společné, často obtížné poznávání tohoto světa. Přirozenou touhou každého člověka je POZNÁVAT. Podmínky k nepromarnění touhy poznávat 1. Otevřená, klidná a sdílná atmosféra školy 2. Respektování osobnosti dítěte 3. Pozitivní přístup k lidem i ke světu 4. Propojenost školy se životem 5. Angažovaný přístup dítěte k poznání Pouhá aktivita však sama o sobě nemůže zajistit efektivní učení.. ..musí být přítomna také snaha žáka učit se, tedy jeho vnitřní vztah ke školní práci. Organizace & typy projektů Podle charakteru projektu: Podle„navrhovatele“ projektu: Podle časového hlediska: PLÁNOVÁNÍ PROJEKTŮ A)Výběr tématu B) Formulace úkolu 1) Mapování tématu 2)Třídění reálných nápadů 3) Redukce 4) Plán projektu Kontrast jako metodický obrat - vyvolává zážitek novosti - používat s mírou VÝZNAM PROJEKTOVÉHOVYUČOVÁNÍ Z pohledu pedagoga a psychologa: Z pohledu dítěte bývá oceňováno: „Tvůrčí proces ve vědě spočívá ve schopnosti poznat, co je důležité a co podružné.“ J.Heyerovský