Denisa, 13 let, 6.ročník ZŠ Rodina Otec nedávno zemřel, předtím se dlouhodobě léčil v psychiatrické léčebně. I když nebyla dívka s otcem v častém kontaktu, jeho ztrátu nesla špatně. Dívka pochází ze čtyř sourozenců, žije v bytě 1+1 s matkou, bratrem (patnáct let) a příležitostně také s matčiným druhem. Matka pracuje, podporuje dívku ve vzdělání(ale jinak je ve výchově velmi tolerantní – dívka kouří a požívá více privilegií dospělých, citelně ji chybí mužská autorita. Dívka pochází z romské rodiny. Emocionální složka osobnosti Denisa má neadekvátní reakce na podněty, má slabou vůli k plnění povinností. Lehce se nechá zlákat jiným podnětem, dívka má ve škole opakovaně kázeňské problémy, je drzá na učitele, lže a neplní pok yny vyučujících. U dívky lze již pozorovat zájem o pohlavní život. Sociální složka osobnosti Dívka se doučuje třetím rokem. Je velmi vděčná za každou pochvalu, možnost „být úspěšnou a užitečnou“ ji zvýšilo sebevědomí. Dívka je kvůli problémům ve škole v péči kurátorky pro děti a mládež, na její doporučení je zařazena do sociálního programu 5P v jedné brněnské neziskové organizaci, která tento program realizuje v rámci sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi. Program je inspirován americkým projektem Big Brothers, Big Sisters, který je založený na dlouhodobé pomoci potřebným dětem. Jde o volnočasovou aktivitu, kdy se jednou týdně setkává proškolený dobrovolník s konkrétním dítětem. 5P označuje podporu, přátelství, prevenci, péči a pomoc. Škola Navštěvuje třídu základní školy s výrazným podílem žáků ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Třídní učitelka si stěžuje na chování dívky ve škole, je drzá a vyrušuje, situace se ale mírně zlepšuje. Velmi oceňuje výrazné zlepšení školního prospěchu a omezení absencí. Dívka má ve škole opakovaně kázeňské problémy, je drzá na učitele, lže a neplní pokyny vyučujících. Několikrát byla přistižena s cigaretou a třídní učitelka ji podezřívá ze záškoláctví, matka jí ale vše omluvila.