KATEDRA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY, MASARYKOVA UNIVERZITA – jarní semestr 2013, Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, 237204 1 SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování Mgr. et Mgr. Věra Linhartová 237204@mail.muni.cz Termíny výuky 18. 2., 25. 2., 4.3, 11. 3., 18.3 pondělí 18.30 – 20.10 Anotace kurzu Cílem předmětu je naučit studenty základním copingovým strategiím výuky se zaměřením na žáky s problémy (poruchami) v chování, seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. Po ukončení předmětu by studenti měli být schopni analyzovat dopad nálepkování do přístupů dětí v riziku a s poruchami chování ke vzdělávání. Studenti budou mít znalosti o základních strategiích v přístupech k žákům s problémy/poruchami chování. Orientační osnova kurzu 1. Porucha chování v kontextu jejího vývoje  Cílová skupina etopedie – děti v riziku, děti s problémovým chováním  Cesta od problému k poruše dle Bowera  Poruchy chování a emocí (PCHE) - definice, charakteristika dle Bowera  Vývojovou dimenzi PCH – riziko, problém, porucha  Pojem chování – zkušenost, osobnost, sociální vlivy  PCHE jako bariéra – kontext bariéra - potřeba podpory pro překonání – bludný kruh  Rizika nálepkování 2. Základní strategie výuky žáků s problémy (poruchami) chování  Edukace dítěte s PCHE v hlavním proudu vzdělávání (inkluze)- škola jako prostředí podpory a inkluze  Výchovné působení školy – strategie školy  Pravidla a základní strategie výuky  Podmínky efektivní výuky žáků s PCHE; Bezpečné prostředí školy; Pravidlo 4x3 principů bezpečného prostředí; Spolupráce s rodinou 3. Metody a techniky zvládání problémového chování žáků - základy diagnostiky, základy intervence  Podmínky efektivní výuky žáků s PCHE; Bezpečné prostředí školy; Pravidlo 4x3 principů bezpečného prostředí; Spolupráce s rodinou  Bezpečí, přiměřenost, dodržování,  Pozornost dobrému chování, záznamy nejen o problémech, ale i o dobrém chování  Pravidla kázně  Smlouva 4. Monitorování chování  Problém v chování, porucha chování - analýza problému (analýza chování, spouštěče, ABC tabulka)  Identifikace silných a slabých stránek KATEDRA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY, MASARYKOVA UNIVERZITA – jarní semestr 2013, Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, 237204 2  Návrh intervence – základní postupy v práci učitele  Podpůrné prostředky (posilování, příležitost, odpovědnost za sebe a za své chování; pozitivní posilování x negativní posilování, odejmutí pozornosti)  Motivace žádoucího chování  Sebemonitorování  Vyhodnocování 5. Portfolium  Spolupráce škola – rodina – poradenské pracoviště, poradenství v hlavním proudu (Středisko výchovné péče, PPP, aktuální legislativa) Povinná studijní literatura  VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 978-80-210-4573.  VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 330 s. ISBN 9788021051591.  LABÁTH, Vladimír a Alena AMBRÓZOVÁ. Riziková mládež: možnosti potenciálnych zmien. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 157 s. ISBN 80-85850-66-4. Rozšiřující literatura  PETTY, G. Moderní vyučování. Vyd. 5. Praha: Portál, c2008, 380 s. ISBN 9788073674274.  ELLIOT, J.; PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 8024701820.  ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo--: informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 170 s. ISBN 8086642186. Výukové metody Výuka je koncipována formou přednášek. Ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Od studentů je vyžadována aktivita mezi přednáškami, a to v podobě plnění průběžných úkolů. Cílem je proniknout do problematiky výuky a učení žáků s problémy (poruchami) chování a propojení poznatků s praxí. KATEDRA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY, MASARYKOVA UNIVERZITA – jarní semestr 2013, Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, 237204 3 Výstupy kurzu  písemný test, který se skládá z 20 uzavřených otázek ověřujících znalost předepsané literatury (první termín pravděpodobně v týdnu od 20. 5., další termíny vypsané v IS)  odevzdání průběžných úkolů, které vychází z probíraných témat a mají za úkol aktivně propojit teoretické poznatky s praxí. Termíny odevzdání průběžných úkolů do Odevzdávárny jsou (u všech termínů do půlnoci daného data): pro úkol č. 1 28.2.2013 pro úkol č. 2 7. 3. 2013 pro úkol č. 3 14.3.2013 Před přihlášením ke zkouškovému testu (i v předtermínu 20. 5. 2013) je nutné mít všechny průběžné úkoly v pořádku odevzdané a zkontrolované vyučující. Hodnocení výstupů kurzu Celkem je možné během semestru získat 26 bodů:  V písemném testu je možné získat maximálně 20 bodů. Zkouškový test bude mít formu skenovacího testu s 20 uzavřenými otázkami. Je možná pouze jedna správná odpověď. Je-li odpověď špatně, získáváte za ní 0 bodů, nejsou záporné body.  Za každý průběžný úkol je možné získat maximálně 2 body (2 b včasné odevzdání bez výhrad, 1 b včasné odevzdání s menšími výhradami ke zpracování, 0 b včasné odevzdání s hrubými nedostatky nebo za odevzdání po termínu). Práce budou hodnoceny během následujících dvou týdnů po termínu odevzdání, body a zpětná vazba budou zaznamenány do Poznámkového bloku. Celková známka bude odvozena od celkového bodového zisku za celý semestr. A 26,25 bodů B 24,23 bodů C 22,21,20 bodů D 19,18,17 bodů E 16,15,14 bodů F 13 a méně bodů Zadání průběžných úkolů Ze Studijních materiálů (UČEBNÍ MATERIÁLY/KAZUISTIKY) si vyberte jednu kazuistiku, se kterou budete po celou dobu pracovat. Zpracujte níže uvedené otázky a úkoly (případné upřesnění ve výuce). Pokuste se na problémy dospívajícího chlapce/dospívající dívky podívat „novou optikou“ inkluzivně orientované etopedie. Můžete se inspirovat odbornou literaturou a naší společnou prací ve výuce, používejte odbornou terminologii, vyhněte se však „chrlení diagnóz“ a „užívání věštecké koule“. KATEDRA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY, MASARYKOVA UNIVERZITA – jarní semestr 2013, Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, 237204 4 Úkol č. 1 28.2.2013 1) Vymezte projevy poruch chování, které jste u XY zaznamenali? 2) Které faktory, popsané v předkládané kazuistice, působí rizikově ve vývoji XY? Zaměřte se na následující oblasti: • RIZIKA SPOJENÁ S OSOBNOSTÍ • RIZIKA SPOJENÁ S RODINOU • RIZIKA SPOJENÁ SE ŠKOLOU • RIZIKA SPOJENÁ SE SPOLEČNOSTÍ 3) Které faktory naopak mohou působit protektivně? Jak by se daly využít k podpoře XY? Úkol č. 2 7. 3. 2013 1) K jakým cílům by měla podpora XY v rámci třídy a školy směřovat? Zaměřte se na dílčí časově blízké cíle, ne na vzdálenější budoucnost. 2) Navrhněte minimálně 7 pravidel třídy/školy, které budou navozovat bezpečné prostředí třídy/školy. Inspirujte se Pravidlem 4x3 principů bezpečného prostředí školy. Úkol č. 3 14.3.2013 1) Navrhněte znění kontraktu mezi učitelem a XY. Vyjděte ze svých závěrů z předchozích dvou úkolů. 2) Jaké jsou vaše cíle, jaké je očekávané chování? Jaká bude forma motivace a jaké ocenění? Upřesnění zadání úkolů proběhne ještě ve výuce, týden před odevzdáním úkolů. Osvětleny budou i případné otázky a nesrovnalosti. Pokyny k vypracování průběžných úkolů Všechny průběžné úkoly budou mít úvodní hlavičku s názvem úkolu, datem termínu odevzdání, jménem, příjmením a UČO pro snadnou orientaci (pokud toto bude chybět, automaticky ztrácíte 1b), pak bude teprve následovat samotné vypracování. Např. Úkol č. 1, 28. 2., Věra Linhartová, 237204 vypracování úkolu Každý úkol bude mít rozsah maximálně 1000 znaků včetně mezer; Písmo velikosti 12, font Arial nebo Calibri , řádkování 1,5, zarovnání do bloku, nadpisy max. písmo velikosti 14 KATEDRA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY, MASARYKOVA UNIVERZITA – jarní semestr 2013, Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, 237204 5 Průběžné úkoly uložte (jako soubor ve svém PC i jako název v Odevzdávárně) pod jménem PRIJMENI_JMEN O_UČO_ukol1 (PRIJMENI_JMENO_UČO_ukol2 a PRIJMENI_JMENO_UČO_ukol3) (př. Linhartova_Vera_237204_ukol1) a nahrajte do Odevzdávárny v IS (po přihlášení do IS vyberete v nabídce odkaz STUDENT, následně STUDIJNÍ MATERIÁLY, název předmětu, ODEVZDÁVÁRNY, v OPERACÍCH možnost NAHRÁT SOUBOR Z POČÍTAČE a dále postupujete tak, jako když připojujete přílohu k mailu). Podrobný návod na http://www. ped.muni.cz/etechnik/images/stories/navody/odevzdavarny.pdf. Konkrétní Odevzdávárny jsou pojmenovány podle úkolů a termínů odevzdání. Prosím, věnujte zvýšenou pozornost při nahrávání souborů a přesvědčte se, že je vaše práce pod správným názvem, kódem předmětu a ve správné složce (dle termínů). Informační zdroje Ke zpracování úkolů vám mohou být nápomocny informace následujícího charakteru:  Odborná literatura – monografie, příspěvky ze sborníků, články v odborných časopisech  Webové stránky – např. www.vzd.cz, odborné diskuze, webové dokumenty  Dokumentární pořady, reportáže v médiích, filmy, a to české i zahraniční. Pokud používáte jakékoliv materiály (literaturu, filmy, webové stránky):  Nezapomeňte se držet správné formy odborné práce. Držte se odborného jazyka a citačních pravidel, normou pro citování je ČSN ISO 690, přehledná pravidla např. na http://is.muni.cz/elportal/estud/ff/js07/informace/materialy/pages/citace_opora .pdf  Rozlišujte mezi přímými a nepřímými citacemi.  Pozor na správné citace filmů a dokumentů (http://film.ff.cuni.cz/rozcestnik/metodika/biblio_citaceKFS.pdf). Na setkávání se těší Věra Linhartová