estetika / 1 / Estetika - pojem v moderním pojetí poprvé použil Baumgarten • vyšel z trad. pojetí mezi noesis = intelektuální myšlení a aisthésis = senzibilita, smyslové poznání • aisthésis chápal jako skutečné poznání • založil disciplínu které zkoumala logiku různých druhů smyslového poznání, vč. teorie krásna a umění, produkce, recepce a hodnocení estetických jevů • recipročně ale vznikl problém s vymezením - recepci estetických jevů nelze omezit pouze na smysly > co s city, myšlením? etc. (<=> rozšíření znamená popření pojmu e.) • pak by to mohla být věda o e. zkušenosti > zkušenost recipienta x co potom s uměleckou tvorbou >> nabízí se filosofie umění? estetika / 2 / • filosofie umění = věda o umění jako celku (tj. produkce, recepce díla, zkušenost, souzení, hodnoty), ale vzniká problém, že by se zájem o krásu v díle potlačoval ve prospěch pravdy, která se dílem manifestuje (to za prvé...) • ztratila by se ze zřetele krása přírodní (mimoumělecká), v jednání, zvycích, technice etc. (to za druhé...) • další návrh > filosofie krásna (Schelling, Hegel) > problém je zakládat umění na kategorii krásna (co pak s pojmy tragické, vznešené, ošklivé, komické etc.) • další vývoj v 19. stol. vedl k omezení pojmu krásna na jednu z více kategorií e. diskurzu <=> vedlo to k zavedení e. jakožto vědy o / filosofii estetičn(u)a, nikoli vědy o kráse jak byla někdy chápána ve spojitosti s antikou/středověkým myšlením = zkoumají se pojmy v jejich relačních strukturách estetika / 3 / • metodicky vychází e. převážně z filosofie tzn. na jedné straně spekulativní teoretické promýšlení a empirický psychologický výzkum (teorie vkusu) = tzv. e. shora / e. zdola = 19. stol. spor mezi deduktivním metodou z nejvyšších principů (uzavřená teorie) a tvorbou zobecňujících hypotéz v otevřené teorii (induktivní přístup ze zkušenosti) • jádrem sporu > hodnotící soud = deduktivní e. > hodn. soud = normativní stanovisko empirické teorie = pouze deskriptivní přístup bez ohledu na kritéria pro zkoumání předmětu • z toho se rozvinul systém obecné e. a aplikované e. (tj. vznikly specializované směry e. literární, filmová, fotografie etc.) estetika / 4 / • ve 20. stl. pokračují diskuze nad předmětem e., metodicky stále nejednotná x tendence k mimoumělecké estetično a obecnou uměnovědu, estetično jako nadřazený pojem, pak lze e. definovat jako vědu o veškerých e. jevech, přírodních i kulturních, uměleckých i mimoum., subj./obj. Estetično = smyslové vnímání, pociťování > zahrnuje v širším smyslu vše smyslově vnímatelné > to co vnímám, resp. ind. zkušenost spojenou s potěšením > to co je při vnímání nebo v představě spojeno s nezaujatou libostí x libost není obecná (viz např. ošklivost) > jde jen o kategorii > u Kanta zalíbení spjaté s pozorováním = kontemplace nelze spojit s běžným vnímáním x jde o zalíbení spjaté s urč. postoji umožňujícímu chápat předměty jako čisté jevy vnímání pro jejichž osvětlení se přijímá předvědomá harmonie mezi způsobem vnímání a formou předmětu nerozpornou harmonií mezi vnímajícím subjektem a vnímaným objektem se e. objekt vyčleňuje ze souvislosti s jinými objekty, upoutává pozornost a aktivizuje vnímání a orientuje jej na vlastnosti objektu, který čistě o sobě uspokojuje očekávání.