PRACOVNÍ LIST Č. 1 (sebereflexe - cvičení č. 1 - 2): ŘÁD PRACOVIŠTĚ „KEJBALY“- Terénní středisko PdF MU, Vinohrady 100, 639 00 Brno Botanická zahrada Masarykovy univerzity v Brně Bohunicích É547 21 37 08 1. Areál střediska se pro studenty otevírá denně v 7. hod., uzavírá v 19. hod. Do zahájení a po skončení pravidelné výuky na středisku (dle centrálního rozvrhu v IS MU) slouží všechny prostory (interiéry i biotopová zahrada) jako studovna. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------- 2. Doporučujeme studentům, pokud budou využívat studovnu mimo dobu výuky, aby se předem (lze i telefonicky) domluvili s technickými pracovníky střediska. Uvedení pracovníci, kteří mají provoz studovny na starosti, mají klouzavou pracovní dobu. Pokud studenti nenahlásí požadavek studovny, mohou pracovníci ukončit pracovní dobu v 15. hod. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------- 3. Student je na pracovišti povinen chránit zdraví své, spolupracovníků, event. žáků. Každý úraz musí ihned ohlásit pedagogickému pracovníku - zajišťujícímu výuku, nebo technickému pracovníku - zajišťujícímu provoz studovny. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------- 4. V celém areálu střediska, včetně parkoviště (s výjimkou vyznačeného prostoru) je přísný zákaz kouření! --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------- 5. Program střediska je cíleně zaměřen na globální, environmentální a zdravotní výchovu. Studenti jsou povinni dodržovat: Provozní řád výukového pracoviště, Požární směrnice, Zásady bezpečnosti a hygieny práce své i žáků, cíleně využívat „prostorů pro ekologii“, třídit odpadky, chránit biologickou zahradu, dodržovat zásady ekologického hospodaření a biologického pěstování. Všichni studenti se v interiéru střediska přezouvají. (Mohou využít systém návleků. V případě, že návleky nebudou připraveny čisté, požádají technického pracovníka.) --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------- 6. Nejpozději 10 min. před zahájením výuky se studenti na středisku připravují. V případě, že výuka dle sylabu předmětu začíná v terénu, studenti jsou povinni mít předem zkontrolovanou platnost svého očkování proti tetanu a v čase zahájení výuky mít na sobě pracovní oblečení a obuv. Do odborných učeben mohou studenti vstupovat až po ukončení výuky ostatních skupin. Po ukončení výuky (eventuelně ukončení činnosti studovny) bude areál střediska uzamčen, zabezpečen a střežen. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------- 7. Student je povinen chovat se šetrně k vybavení střediska v interiéru i v exteriéru (kopírovací a počítačové vybavení, literatura, pomůcky , nářadí aj.). Neúměrné poškození nebo ztrátu viník uhradí v plné výši. Veškeré vybavení pracoviště je zapůjčováno pouze pro práci a studium na středisku. Je přísný zákaz odnášet vybavení mimo středisko! Nežádejte tyto výpůjčky od pracovníků! --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------- 8. Po ukončení výuky jsou studenti povinni uklidit své pracovní místo (v interiéru i v terénu). Zapůjčenou literaturu, pomůcky, nářadí aj. musí studenti uklidit na vymezená místa v učebně nebo ve specializovaných prostorách (skleník, nářaďovna, sklad, učebna v přírodě....). V případě nejasnosti požádají studenti o pomoc technického pracovníka. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------- 9. Rozsah výuky a povinností každého předmětu (docházka, plnění požadovaných úkolů aj.) upřesní pedagogický pracovník garantující výuku svého předmětu při zahájení výuky, požadavky budou zveřejněny u sylabů na e-learningu předmětu. Omluvy, související s neplněním požadavků, se řídí dle studijního řádu PdF MU (http://www.ped.muni.cz/) a požadavky pedagogického pracovníka garantujícího předmět v IS MU. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------- 10. Nedoporučuje se nosit na středisko předměty nesouvisející s výukou, větší finanční obnos. Za jejich případné ztráty pracoviště nezodpovídá! Žádáme studenty, aby při vstupu do areálu střediska vypnuli mobilní telefony. Je zakázáno používat mobilní telefony během výuky! -------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------- V Brně dne: _______________________ Četl a bere na vědomí:_____________________ PRACOVNÍ LIST Č. 2 (sebereflexe 2 - cvičení č. 1 - 2) PEDAGOGICKÉ DESATERO (zpracováno dle Kašová, J., 1994, s.8) k programu „Environmentální vzdělávání - Biologie pro život a zdraví“ Motto: „Škola bude především taková, jakou si ji uděláme my sami - učitelé a studenti, či žáci. Deklarace lidských práv zaručuje mimo jiné nám všem právo na vyjádření vlastního názoru. Záleží jen na nás, zda tohoto práva využíváme.“ (Střelec, S.1998, s.74) 1. Základem naší práce je pozitivní vztah ke studentům, učení, dětem, kolegům, ke světu. --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------- 2.Podporujeme tvůrčí přístup studentů a žáků k učení a poznávání, rozvoj fantazie a tvořivosti. --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------- 3.Oslabujeme strach z nového či neznámého, učíme studenty a žáky zacházet s chybou, posilujeme sebevědomí a sebedůvěru studentů a žáků. --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------- 4. Povzbuzujeme nedůvěru k uzavřeným řešením, učíme se pozorovat, hledat nová řešení, hodnotit na principu sebereflexe, zkoumat a přesvědčovat se o pravdivosti tvrzení autorit v současné teorii a praxi. --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------- 5. Využíváme se studenty všechny dostupné informační systémy (počítačová síť pracoviště „Kejbaly“ včetně IS MU, e-learning, knihovny, multimédia, aj.), včetně přírody. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------ 6. Vedeme své studenty k neustálému hodnocení a sebehodnocení - k sebereflexi. . --------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------- 7. Učíme studenty měnit myšlenky v činy, dotahovat věci do konce, nebýt povrchní, přesně formulovat, dávat si konkrétní cíle, odpovídající maximu osobních možností skupiny. --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------- 8. Vedeme studenty a žáky k aktivnímu naslouchání, rozvoji komunikace, pěstujeme rozvoj celoživotních a učitelských zkušeností. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------- 9. Snažíme se dopřát studentům dostatek volnosti a svobody (minimum povinné výuky, volba volitelných předmětů, možnost samostudia na středisku aj.), učíme je demokratickému chování (ukázněnost = uvědomělé plnění povinností, nikoliv poslušnost nebo anarchie), pěstujeme potřebnou toleranci i spoluodpovědnost (za práci osobní, v týmu, za stav vzdělávání, za stav přírody v místním i globálním pohledu) a odpovědnost k sobě samému. -------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------- 10. Přistupujeme ke studentu i dítěti jako k plnohodnotnému člověku, majícímu stejná lidská práva a povinnosti, jako k partneru na cestě za poznáním. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------- V Brně 15. 9. 2009 Ing. Helena Jedličková, Ph.D. Vedoucí střediska „Kejbaly“ a kolektiv pracovníků projektu Použitá literatura: Střelec S. a kol. (1998): Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I.. Brno : Paido, 189 s., ISBN 80-85931-61-3 Kašová, J. a kol. (1994): Zákon pro osm ročníků a x učitelů. Učitelské noviny č.5, s. 8