1 INTERAKTIVNÍ TABULE 1 Interaktivní tabule (IAT) • Oblíbené školní vybavení? Pro koho? – U žáků nižších ročníků, i u studentů vysokých škol? – Nahradí křídovou a magnetickou tabuli? • Co to je IAT? – Dotykově - citlivá plocha – Komunikace uživatel/PC s cílem zajistit maximální možnou míru názornosti – K PC je připojen datový projektor • promítá obraz z PC na IAT • speciálními fixy, prstem a dalšími nástroji ovládáme PC 2 KOVÁČOVÁ, J., KROTKÝ, J. Interaktivní tabule - interaktivní a multimediální prezentace | Centrum didaktických a multimediálních výukových technologií na KAT FPE. Plzeň : FPE ZČU , 2012 Interaktivní tabule (IAT) • Jak lze IAT využít ve výuce? – Přidání interaktivity • Odhal pohybem (Přesuň objekt k odkrytí odpovědi) • Odhal určením pořadí objektů • Odhal pomocí stínování obrazovky • Pohyb s objekty - přiřazování Interaktivní tabule (IAT) • Druhy interaktivních tabulí: (Podle druhu snímání pohybu) – Odporové • dvě elektricky vodivé plochy oddělené malou vzduchovou mezerou • stlačením se mezery spojí, odstraní se mezera a uzavře se elektrický obvod => detekce místa stlačení – Elektromagnetické • vodiče za IAT plochou působí na cívku ve špičce pera – Stylus (pero) » aktivní, napájením ze sítě nebo s použitím baterie » pasivní, signály vysílá tabule bez potřeby napětí v peru • v IAT jsou magnetické senzory 4 KOVÁČOVÁ, J., KROTKÝ, J. Interaktivní tabule - interaktivní a multimediální prezentace | Centrum didaktických a multimediálních výukových technologií na KAT FPE. Plzeň : FPE ZČU , 2012 Interaktivní tabule (IAT) – Ultrazvukové a Infračervené • tlak na povrch tabule vysílá ultrazvuk a zároveň infračervený paprsek • technologie umožňuje použití jakéhokoli povrchu tabule, ale není citlivá na tlak – Laserové • laserové snímače/vysílače jsou umístěny v horních rozích tabule • paprsky za pomoci otáčivých zrcátek promítají před plochu IAT • zrcátka na pasivním peru odrážejí paprsek zpět • Technologie není citlivá na dotek 5 KOVÁČOVÁ, J., KROTKÝ, J. Interaktivní tabule - interaktivní a multimediální prezentace | Centrum didaktických a multimediálních výukových technologií na KAT FPE. Plzeň : FPE ZČU , 2012 Interaktivní tabule (IAT) – Kapacitní • podobný princip jako u elektromagnetické IAT • dochází k ovlivnění elektrického pole i pouhým prstem • není zapotřebí speciální stylus – Optická (kamerová) a infračervená • po stisknutí povrchu (prst nebo stylus) se objekt zaměří kamerou/IrDa v horních rozích IAT • některé systémy mají kameru umístěnou v peru a ta snímá místo na tabuli, kam míří pero • umožňuje libovolný povrch, není potřeba speciální stylus 6 KOVÁČOVÁ, J., KROTKÝ, J. Interaktivní tabule - interaktivní a multimediální prezentace | Centrum didaktických a multimediálních výukových technologií na KAT FPE. Plzeň : FPE ZČU , 2012 Parametry běžně dostupných IAT (co by nás mohlo/mělo zajímat) • Pořizovací cena IAT – 20 000 až 50 000 Kč • Zda připevníme na zeď, nebo mobilní – tzn. i s mobilním stojanem – Akční balíčky (obsahují IAT, stojan, projektor, SW) • Projektor – Různé cenové hladiny • upevnění projektoru (různé držáky) a umístění (před nebo za interaktivní tabulí) • Software 7 KOVÁČOVÁ, J., KROTKÝ, J. Interaktivní tabule - interaktivní a multimediální prezentace | Centrum didaktických a multimediálních výukových technologií na KAT FPE. Plzeň : FPE ZČU , 2012 Parametry běžně dostupných IAT (co by nás mohlo/mělo zajímat) • Hmotnost – Samotná tabule, nebo i držák s projektorem? – 15 kg až cca 30 kg (i více v závislosti na vybavení) • Velikost/formát – 4:3, 16:9, 16:10 – Nejčastější úhlopříčka je 200 cm • Kalibrace • Ovládání • Rychlost vazby 8 KOVÁČOVÁ, J., KROTKÝ, J. Interaktivní tabule - interaktivní a multimediální prezentace | Centrum didaktických a multimediálních výukových technologií na KAT FPE. Plzeň : FPE ZČU , 2012 Parametry běžně dostupných IAT (co by nás mohlo/mělo zajímat) • Konektivita (Jak, čím, mám to v PC?) • Rozlišení (Spíše problém projektoru) • Pracovní rychlost (Nechci čekat na reakci pohybu objektu) • Přesnost (Kalibrace) • Napájení tabule (Jak, čím, mám to v PC nebo jeho okolí?) • Pracovní teplota 9 KOVÁČOVÁ, J., KROTKÝ, J. Interaktivní tabule - interaktivní a multimediální prezentace | Centrum didaktických a multimediálních výukových technologií na KAT FPE. Plzeň : FPE ZČU , 2012 Výhody/nevýhody používání IAT • Typy projekce – Přední projekce • Projektor umístěn před tabulí a vrhá stín na tabulI – Zadní projekce • Projektor umístěn za tabulí =>nevrhá stín • Neoslňuje • Vyšší cena, větší rozměry a obtížnější montáž na stěnu • IAT musí být částečně průsvitná/průhledná KOVÁČOVÁ, J., KROTKÝ, J. Interaktivní tabule - interaktivní a multimediální prezentace | Centrum didaktických a multimediálních výukových technologií na KAT FPE. Plzeň : FPE ZČU , 2012 DOSTÁL, J., Interaktivní tabule ve výuce. Journal of Technology and Information Education. 2009, Olomouc - EU, Univerzita Palackého, Ročník 1, Číslo 3, s. 11 - 17. ISSN 1803-537X (print). ISSN 1803-6805 (on-line). Výhody/nevýhody používání IAT – Krátká projekce • Projektor mnohem blíž povrchu tabule • Promítá obraz dolů pod úhlem cca 45° • Nevrhá stín, spíše né tolik stínu • Mnohem ostřejší obraz i při vysokém rozlišení KOVÁČOVÁ, J., KROTKÝ, J. Interaktivní tabule - interaktivní a multimediální prezentace | Centrum didaktických a multimediálních výukových technologií na KAT FPE. Plzeň : FPE ZČU , 2012 DOSTÁL, J., Interaktivní tabule ve výuce. Journal of Technology and Information Education. 2009, Olomouc - EU, Univerzita Palackého, Ročník 1, Číslo 3, s. 11 - 17. ISSN 1803-537X (print). ISSN 1803-6805 (on-line). Výhody/nevýhody používání IAT • Nevýhody – klasická učebnice je odsouvána do pozadí – omezuje se psaný projev – časem opadá zájem žáků – potlačování abstraktního myšlení – nedostatky v technice – stín na tabuli, nekvalitní projektor – cena – závislost na PC a elektrickém připojení 12 KOVÁČOVÁ, J., KROTKÝ, J. Interaktivní tabule - interaktivní a multimediální prezentace | Centrum didaktických a multimediálních výukových technologií na KAT FPE. Plzeň : FPE ZČU , 2012 Výhody/nevýhody používání IAT • Výhody – interaktivita - snadná příprava? – zdroje materiálů • různé galerie (obrázky, videa, fotky…) – pro děti s DYS poruchami – děti nejsou omezené • nemusí se zabývat tím, jak se slovo píše, ale mohou rovnou s ním pracovat – zábavný styl výuky - propojení činností v hodině – elektronické výstupy • práci můžeme uložit a pokračovat v ní – bezprašná tabule 13 KOVÁČOVÁ, J., KROTKÝ, J. Interaktivní tabule - interaktivní a multimediální prezentace | Centrum didaktických a multimediálních výukových technologií na KAT FPE. Plzeň : FPE ZČU , 2012 Výhody/nevýhody používání IAT • Při vyučovací hodině je však stále ideální propojení – Učebnic – Pracovních listů – Interaktivní tabule – Reálných pokusů – Výukových videí 14 KOVÁČOVÁ, J., KROTKÝ, J. Interaktivní tabule - interaktivní a multimediální prezentace | Centrum didaktických a multimediálních výukových technologií na KAT FPE. Plzeň : FPE ZČU , 2012