Aktéři rozvoje venkova RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. Geografie venkova Přednáška č. 3 Katedra geografie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita Základní otázky „venkovské“ problematiky  Co si vybavíte, když se řekne „aktér rozvoje venkova“?  Jak se proměnila role aktérů rozvoje venkova?  Kdo vlastně skutečně ovlivňuje rozvoj venkova?  A jak se můžeme zapojit my? Aktéři rozvoje venkova  Veškeré instituce či jednotlivci, kteří nějakým způsobem svými aktivitami vstupují do dění na venkově nebo kteří jsou součástí venkova  Široká škála aktérů odráží rozmanitost venkova  Řada kategorizací  základní dělení vychází z hierarchického postavení vzhledem k správní organizaci území  Aktéři na lokální úrovni  Aktéři na regionální/krajské úrovni  Aktéři na národní úrovni  Podle formálnosti struktury a fungování  Veřejná správa, zájmová samospráva (institucionalizovaní aktéři)  Organizace neziskového sektoru (částečně institucionalizovaní)  Zájmové skupiny (neformální; zejména obyvatelé) Aktéři rozvoje venkova  V obecné rovině můžeme rozlišit několik typů subjektů podle vztahu k řešenému problému či k připravovanému projektu: podílející se (shareholders), tj. subjekty, které jsou hlouběji zapojeny do procesu řešení či přípravy, podílí se na něm (např. spolupracující obce a podnikatelé), zainteresovaní (stakeholders), tj. subjekty, na které bude jistá aktivita působit (např. občané a jejich sdružení, návštěvníci aj.), dotčení (placeholders) myšleno na územním principu, tj. subjekty, v jejichž zájmovém území se aktivita realizuje (např. krajský úřad, správa chráněné krajinné oblasti či národního parku, ministerstvo). Aktéři rozvoje venkova 5 Model aktérů rozvoje venkova Je skutečně potřebné zřizovat celou škálu aktérů rozvoje venkova, kteří působí v EU? Jak se osvědčují tyto subjekty v českých podmínkách? – např. KIS, různé „sítě“, agentury pro zemědělství a venkov… ÚROVEŇ OBECNÍ ÚROVEŇ KRAJSKÁ ÚROVEŇ NÁRODNÍ Obec SFÉRA VEŘEJNÁ SFÉRA SOUKROMÁ SFÉRA NEZISKOVÁ PILÍŘ HOSPODÁŘSKÝ PILÍŘ SOCIÁLNÍ PILÍŘ ENVIRONMENTÁLNÍ Krajský úřad Zemědělství, lesnictví PodnikáníCestovní ruch 4 Místní akční skupina Dobrovolný svazek obcí 6 7 2 Kultura, tradice Služby, vybavenost Životní prostředí Technická infrastruktura 5 ZÁJMOVÁ SAMOSPRÁVA Ministerstvo kultury Zemědělské střední školy Základní škola Škola obnovy venkova Občan Nestátní nezisková organizace CHKO, Národní park Zemědělské družstvo (a.s., s.r.o.) 8 Krajská centrála cestovního ruchu Poradenské org. Okresní agrární komora Krajská agrární komora, Krajské informační středisko Svaz venkovské turistiky Podnikatel Samostatně hospodařící rolník Agrární komora ČR Krajská hosp. komora Hosp. komora ČR Krajská veterinární správa Svazy producentů Zem. vodohosp. správa Lesy ČR Ministerstvo zemědělství Výzkumné ústavy Agentura pro zemědělství a venkov Státní fond ŽP ROZVOJ VENKOVA A ZEMĚDĚLSTVÍ Národní ústav lidové kultury 1 Pozemkový úřad Ministerstvo ŽP 3 Zem VŠědělské 1 Ústřední pozemkový úřad 2 Ministerstvo pro místní rozvoj 3 Svaz měst a obcí 4 Celostátní síť pro rozvoj venkova 5 Evr. vzdělávací fórum pro rozvoj venkova 6 Národní síť MAS 7 Spolek pro obnovu venkova 8 European Centre for Ecology and Tourism Okresní hosp. komora ÚROVEŇ MIKROREGIONÁLNÍ SÍŤ VAZEB MEZI AKTÉRY ROZVOJE VENKOVA Problémy aktérů Nejasné rozdělení kompetencí (MMR, Mze, MŽP) Vysoký počet aktérů na národní úrovni, nízký na lokální: vysoká administrativní zátěž aktér na úrovni EU nebo ČR nemá příliš ponětí o tom, co se děje „dole“, přesto řídí Jednotliví aktéři nespolupracují, činnosti se často překrývají Spolupráce je základem pro rozvoj venkova Aktéři rozvoje venkova – lokální úroveň • Produkce potravin • Údržba krajiny • Ekonomika venkova – zaměstnanost… • Spolupráce s obcí (zimní údržba…) • Organizace kulturních, společenských a sportovních akcí, rozvoj měkkých aktivit Místní akční skupina Místní akční skupina Ekologická sdružení Občané, obyvatelé a jejich místní organizace Profesní organizace a svazy (zastupující zemědělce, další odborníky a mikropodniky) Veřejná správa Poskytovatelé služeb společenství a kulturních služeb Vnější sítě a výzkum Místní akční skupina (MAS) je partnerství lidí, popř. subjektů z veřejného sektoru (představitelé samosprávy) a podnikatelského sektoru (živnostníci, majitelé firem, > 50 %), kteří mají zájem podílet se a významně přispívat k rozvoji venkova v regionu. Metoda Leader 7 principů metody Leader: 1. místní partnerství, tj. partnerství soukromého a veřejného sektoru jehož organizační forma je právě MAS 2. společná strategie rozvoje, která vychází ze specifik daného regionu 3. přístup zdola, kdy místní subjekty rozhodují o strategii, výběru priorit, které budou uplatněny v jejich území 4. integrované a vícesektorové akce, tj. společné projekty k naplnění strategie využívající veřejných i soukromých zdrojů 5. inovativnost, tj. důraz na aktivity a akce, které jsou v daném území nové a rozvojové 6. spolupráce – uvnitř MAS, mezi MAS navzájem v rámci země i v rámci zem í Evropy 7. účast a práce v sítích – volné sdružování MAS za účelem výměny výsledků, zkušeností a know-how Princip bottom-up  Iniciativa LEADER je založena na principu zdola-nahoru.  Veškeré náměty a projekty by měly vycházet z myšlenek a podnětů místních venkovských subjektů a občanů, tedy zdola, nikoliv direktivně řízeny krajskou, státní nebo evropskou politickou mocí shora.  Lidé bydlící v oblasti vědí více než vrcholní úředníci, co jejich kraj potřebuje.  Opakem top-down 15 Strategický plán Leader (SPL)  Základní dokument místní akční skupiny v období 2007–2014.  Místní akční skupina (MAS): Partnerství různých subjektů v území – nejčastěji obce a podnikatelé, dále také NNO Minimálně 50% zastoupení soukromé sféry Pracuje metodou LEADER Určeno pro rozvoj venkovských oblastí – součástí Programu rozvoje venkova ČR 2007-2013  SPL má závaznou osnovu a rozsah, 11 kapitol, max. 60 s.  SPL specifikuje rozvojové struktury, financování a rámec fungování MAS a kritéria výběru projektů v rámci „grantových schémat MAS“  Bodové hodnocení jednotlivých částí. Přidělení prostředků na provoz MAS s nejvyššími součty bodů. Integrovaná strategie území (ISÚ)  Základní dokument místní akční skupiny v období 2014–2020. Místní akční skupina 0 200 400 600 800 1 000 1 200 1 400 0 100 200 300 400 500 600 700 800 Početprojektů mil.Kč Opatření osy IV PRV Finanční alokace Počet projektů Místní akční skupina 19 PARADOX MAS  MAS jsou v současnosti spíše nástrojem pro administraci předkládaných projektů (využití veřejných prostředků), ale už ne tolik pro aktivaci (oživení a endogenní rozvoj) venkovského regionu.  MAS nepracují plně metodou Leader. Strategické dokumenty svazků obcí  Nejčastěji „Strategie rozvoje ….“  Nalezení a vysvětlení příčin vývoje i současné situace  Poznání základních podmínek a předpokladů rozvoje v širších souvislostech  Vyjasnění si společných zájmů, vizí a cílů spolupracujících obcí  Základ pro spolupráci při řešení problémů, na něž síly jednotlivých obcí nestačí  Existující metodické materiálů k jejich zpracování:  Metodická příručka pro zpracování strategických rozvojových dokumentů mikroregionů. Zpracoval Ústav územního rozvoje, Brno (dostupné na www.uur.cz)  Metodika tvorby lokálních rozvojových strategií. Zpracovala Regionální rozvojová agentura Ústeckého kraje, 2006. (Dostupné z http://brouk.kr- ustecky.cz/soubory/450018/metodika%5Flrs.pdf)  Perlín, R., Bičík, I.: Strategický plán mikroregionu metodická příručka pro zájemce o strategické plánování ve venkovských mikroregionech a obcích. Praha: Př.F UK, 2006. Obyvatelé venkova  Viz prezentace 1 – starousedlíci x nově přistěhovalí a proměny venkova Aktéři rozvoje venkova – krajská úroveň • KIS = „informátoři“ zemědělských subjektů • Agentury pro zemědělství a venkov – podpora při žádosti o dotaci • VŠ – zapojení do projektů rozvoje • Organizace kulturních, společenských a sportovních akcí, rozvoj měkkých aktivit • Agrární komora – lobby, informační podpora • Asociace soukromého zemědělství – konkurenční zájmová skupina AK • Řada dalších uskupení zemědělců a jiných podnikatelů Aktéři rozvoje venkova – lokální úroveň • Spolupráce s EU – vyjednávání podmínek SZP • Regulace • Administrativa • Dotace • Kontrola • … • Sokol • … • AK ČR – lobby, ochrana zájmů svých členů – českých zemědělců • HK ČR Opakování – pojmy Aktér Shareholders, stakeholders, placeholders MAS Bottom-up Strategický dokument Děkuji za pozornost. RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. 67632@mail.muni.cz