Vážená paní učitelko, vážený pane učiteli, prosím o Vaši spolupráci s vyplněním následujícího dotazníku k využívání družicových a leteckých snímků ve škole pro připravovaný výzkum týkající se schopnosti dětí číst snímky. Pokud byste měli zájem o získání materiálů pro učitele k problematice dálkového průzkumu Země a o námi připravené pracovní a metodické listy, napište prosím svoji emailovou adresu:………………………. Děkuji za Váš čas věnovaný odpovědím. Dr. Hana Svatoňová, Ph.D., vedoucí katedry geografie PdFMU Email:svatonova@ped.muni.cz Základní údaje o škole a učiteli: § počet let praxe: § muž *žena § aprobace: § škola: v obci ·do cca 2 tis.obyv · 5 –50 tis . obyv. · 50 - 100 tis. obyv. · nad 100 tis obyv. § PC učebnu pro výuku zeměpisu ji ·využívám · nevyužívám. § Ve třídě ·mám ·nemám k dispozici dataprojektor. Vlastní dotazník: 1. Setkali jste se s materiály dálkového průzkumu Země během Vašeho studia? · Ano - podrobně ·Ano – jen okrajově ·Ne 2. Setkali jste se geografickými informačními systémy během Vašeho studia? · Ano - podrobně · Ano – jen okrajově · Ne 3. Pracujete při výuce zeměpisu s leteckými nebo družicovými snímky? ·Ano – stahuji si snímky a používám je ve výkladu ·Ano – i žáci s nimi pracují, čtou snímky ·Ano, výjimečně a jen např. ze školního atlasu ·Ne 4. Pracujete ve výuce s mapami z Internetu? ·Ano – stahuji si mapky a používám ve výkladu ·Ano – žáci s nimi pracují ·Ano – zcela výjimečně ·Ne 5. Zatrhněte, prosím, odkazy, které příp. využíváte: o Národní geoportál INSPIRE, http://geoportal.gov.cz/web/guest/map o Mapy.cz, http://www.mapy.cz/. o Google maps, https://maps.google.cz/. o Český hydrometeorologický úřad o Google Earth (virtuální glóbus) o Mapový portál Jihomoravského kraje, http://mapy.krjihomoravsky.cz. o NASA – snímky z družice LANDSAT, http://zulu.ssc.nasa.gov/mrsid/. o Jiný – napište, prosím, přibližný obsah pro možnou identifikaci zdroje nebo přímo název či odkaz 6. Domníváte se, že by (že je) práce s leteckými a družicovými snímky, digitálními mapami byla pro žáky zajímavá a přínosná? ·Ano ·Ano, ale asi by je to moc nebavilo · Spíše ne · Nevím 7. Materiály DPZ využívám a mám tyto poznámky (uvítáme Vaše postřehy a rady): 8. Prohlédněte si prosím obrázky v příloze a poskládejte je dle obtížnosti čtení pro VÁS: snímek dle typu pořadí dle obtížnosti Snímek 1 – Šikmý snímek z okolí škol Snímek 2 - Kolmý snímek z okolí školy Snímek 3 - Šikmý snímek z neznámého prostředí plus mapa Snímek 4 - Kolmý snímek neznámého prostředí s popisem Snímek 5 -Archivní černobílý snímek z místa bydliště Snímek 6 - Snímek v nepravých barvách 9. Podle obrázků – snímků zhodnoťte obtížnost čtení snímků pro Vaše žáky. Použité obrázky jsou na ukázku typu snímku, prosím, zvažte situaci, kdy žáci budou pracovat se snímky A)z okolí školy a využívat tak své znalosti známého prostředí B)se snímky z žákům málo známého prostředí a využívat mapu odpovídajícího měřítka nebo popisu ve snímku Poznámky: Čtením chápeme schopnost vyhledat zadaný objekt např. poznat konkrétní objekty - budovu své školy, vyhledat dům,kde bydlím, poznat řeku,nádraží v obci, rozeznat obecné objekty typu zástavba rodinných domů se zahrádkami, sídliště,les,pole, ukázat nejkratší cestu na nádraží apod. Snímek 1 Šikmý snímek z okolí školy (ukázka je v příloze 1), - ÚKOL typu vyhledat budovu školy, ukázat hřiště, místo nejbližší zastávky, řeku, park, koupaliště, ukázat cestu ze školy domů apod. Subj.hodnocení: Věková skupina: Věková skupina: Čtení zvládnou velmi dobře minimem chyb Čtení zvládnou s podporou učitele a navedením na např. budovu školy a dál se zorientují sami Čtení snímku s obtížemi Nezvládnou, velké množství chyb Snímek 2 Kolmý snímek z okolí školy (ukázka je v příloze 2, - ÚKOL identický s 1) Subj.hodnocení: Věková skupina: Věková skupina: Čtení zvládnou velmi dobře minimem chyb Čtení zvládnou s podporou učitele a navedením na např. budovu školy a dál se zorientují sami Čtení snímku s obtížemi Nezvládnou, velké množství chyb Snímek 4 Šikmý snímek z neznámého prostředí plus mapa - ÚKOL typu vyhledejte náměstí Svobody, ukažte kašnu, vyhledejte ulici Kobližnou apod. Subj.hodnocení: Věková skupina: Věková skupina: Čtení zvládnou velmi dobře samostatně minimem chyb Čtení zvládnou s podporou učitele - ukázka vztahu snímek - mapa, a dál se zorientují sami Čtení snímku s obtížemi Nezvládnou, velké množství chyb Snímek 5 Kolmý snímek s popisem - ÚKOL typu vyhledejte katedrálu Petrov, nádraží, náměstí Zelný trh, ulici Husovu, ukažte cestu z nádraží na Zelný trh apod. Subj.hodnocení Věková skupina: Věková skupina: Čtení zvládnou velmi dobře minimem chyb Čtení zvládnou s podporou učitele a navedením na např. jeden základní objekt ( např. Petrov) a dál se zorientují sami Čtení snímku s obtížemi Nezvládnou, velké množství chyb Snímek 5 -Archivní černobílý snímek místa okolí bydliště – úkol typu Najděte střed naší obce, ukažte hlavní ulici, najděte náměstí, řeku, rybník, přehradu, pole, les, domy, ukažte plochy pole,lesa,které jsou dnes zastavěny. Subj.hodnocení: Věková skupina: Věková skupina: Čtení zvládnou velmi dobře minimem chyb Čtení zvládnou s podporou učitele, dál se zorientují sami Čtení snímku s obtížemi Nezvládnou, velké množství chyb Snímek 6 - Snímek nepravých barvách - úkoly typu Ukažte Brněnskou přehradu, řeku Svratku, pole, lesy, silnici, Masarykúv závodní okruh, obec Žebětín, Bystrc apod. Subj.hodnocení: Věková skupina: Věková skupina: Čtení zvládnou velmi dobře minimem chyb Čtení zvládnou po výkladu učitele a tréninku nezvyklé barevnosti, dál se zorientují sami Čtení snímku s obtížemi Nezvládnou, velké množství chyb Přílohy: Snímek 1 – Šikmý snímek z okolí školy Snímek 2 - Kolmý snímek z okolí školy Snímek 3 - Šikmý snímek z neznámého prostředí plus mapa Snímek 4 - Kolmý snímek neznámého prostředí s popisem Snímek 5 -Archivní černobílý snímek ze známého prostředí a mapa BYSTR A PŘEHRADA - ROK CCA 1953 a aktuální mapa – mapy.cz Snímek 6 - Snímek nepravých barvách (družice Landsat) a mapa