1 Geografie, zeměpis, IGU, ČGS, Mezinárodní charta geografického vzdělávání, třístupňové studium na PdF MU, geografické soutěže, terénní výuka – specifická forma výuky geografie. Cíle geografického (zeměpisného) vzdělávání 2 1. Co je geografie? 3 Geografie ► Dnešní geografie překračuje svou původní řeckou definici „ psaní o zemi“; je to věda, která nám pomáhá lépe chápat a chránit naši rodnou modrou planetu. (Kol.: Almanach geografie) ► Geografie je dnes věda, zkoumající zákonitosti komplexního vývoje geografické sféry a dílčích geografických objektů, se zvláštním zřetelem k zákonitostem jejich územní diferenciace a integrace. (Mečiar,J. :Úvod do studia geografie) ► Jinými slovy: geografie klade stále větší důraz na pochopení, jak lidé mění svět k lepšímu i k horšímu. Geografové by se měli podílet na vysvětlení, předvídání a řízení globálních důsledků místních a regionálních poměrů a problémů. (Kol.: Almanach geografie) Geografové a jejich práce ►Geografové zastávají různá místa ve státní správě, obchodu i školství. ►Studují přírodní katastrofy, růst počtu obyvatel a jejich přesuny. ►Studují např. i šíření chorob, vyčerpávání přírodních zdrojů, předpovídají počasí. ►Spolupracují s urbanisty, projektanty, ochránci životního prostředí, manažery apod. 2. Co je zeměpis? Zeměpis je předmět, který se snaží charakterizovat různá území včetně rozmístění lidí, jevů a událostí. Studuje interakce mezi člověkem a prostředím v různých podmínkách. Charakteristická je především její obsahová a metodická šíře, přejímání poznatků různých oborů přírodních a sociálních věd a její zájem na budoucím utváření vztahů mezi lidmi a prostředím.“ (Kühnlová 1996, s. 48.) IGU, ČGS ►Mezinárodní geografická unie ►Česká geografická společnost Vzdělávací sekce Mezinárodní charta geografického vzdělávání Pro správné pochopení výuky zeměpisu (geografie) je nutné naučit se klást zeměpisné (geografické) otázky: ►Kde to je? ►Jaké to je? ►Proč je to tam? ►Jak to vzniklo? ►Jaký to má vliv? ►Jak by to mělo být uzpůsobeno k vzájemnému užitku člověka a přírody? Mezinárodní charta geografického vzdělávání upřednostňuje především představy pojmech: ►Poloha a rozšíření ►Místo ►Vztahy mezi člověkem a prostředím ►Prostorové interakce ►Region Místo a prostor 1. Vědomosti (znát) Každé místo má vlastní přírodní a kulturní charakter, přičemž lze postupovat od znalosti místní krajiny. - Přírodní charakter se vztahuje k reliéfu,k půdám, klimatu, vodstvu, rostlinstvu, živočišstvu i k životu lidí. - Kulturní charakter se vztahuje k určitým socioekonomickým podmínkám kam patří obyvatelstvo, sídla,doprava, průmysl, zemědělství,služby, kultura a životní styl lidí atd. K porozumění vztahům člověka k prostoru v různých částech světa je třeba chápat přírodní i sociální prostředí. Místo a prostor (konkrétní příklad stanovení objectives) ►Postoje, hodnoty a chování ► k zájmu o prostředí v němž žijí i o mnohotvárnosti přírodních a kulturních jevů na Zemi, ► k ochotě přiměřeně uplatňovat své geografické vědomosti a dovednosti v zaměstnání a osobním i ve veřejném životě, 3. Stanovení cílů zeměpisného vzdělávání Při koncipování cílů si můžeme pomoci příkladem z anglosaského školství, kde se dle míry obecnosti rozlišují tzv. Goals, Aims a Objectives. Všechna tato slova znamenají v překladu slovo cíle, existují ale různé hierarchie. Goals ► odpovídají nejblíže Cílům základního vzdělávání (RVP ZV) ke kterým patří: ► umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení ► podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů ► vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci ► rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých ► připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a plnili své povinnosti ► vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě ► učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný ► vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi ► pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci Aims K Aims by se daly zařadit rozpracované klíčové kompetence (RVP ZV): ► Kompetence k učení Např.: … vybírá á využívá pro učení vhodné způsoby, metody a strategie… ► Kompetence k řešení problémů Např. …vnímá různé problémové situace ve škole i mimo ni, plánuje řešení problémů … ► Kompetence komunikativní Např. … formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory… ► Kompetence sociální a personální Např.: … spolupracuje ve skupině, spoluvytváří pravidla práce v týmu… ► Kompetence občanské Např.: … umí naslouchat druhým, respektuje ostatní názory… ► Kompetence pracovní Např.: … plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné či nové pracovní podmínky… Objectives ► Objectives představují konkrétní cíle, jsou nejbližší cílům jednotlivých předmětů a dají se naplňovat prostřednictvím obsahu jednotlivých předmětů ► Pro vyučovací předmět geografie (zeměpis) jsou definovány v Mezinárodní chartě geografického vzdělávání IGU a v Geography Today Objectives jsou rozděleny na: ► Vědomosti (znát) ► Dovednosti (aplikovat) ► Postoje (hodnotit) Znalosti a porozumění ► Umět zařadit národní i mezinárodní události do regionálně geografického rámce a chápat základní územní vztahy. ► Znát nejdůležitější přírodní systémy na Zemi (reliéf, půdy, vodstvo, klima, vegetaci) a chápat vnitřní a vnější vztahy ekosystémů. ► Znát nejdůležitější socioekonomické systémy (zemědělství, sídla, dopravu, průmysl, obchod, energie, obyvatelstvo atd.) jednak za účelem pochopení vlivu přírodních podmínek na činnost člověka a jednak za účelem pochopení vzniku rozdílných kulturních, náboženských, technických, hospodářských, politických a rozmanitých ekologických systémů. ► Seznámit se se životem různých národů a společností žijících na Zemi a ocenit kulturní bohatství lidstva. ► Rozumět strukturám a procesům ve vlastní zemi a místním regionu jako prostoru denního života. ► Chápat výzvy i šance týkající se globálních problémů lidstva. Didaktika přírodních věd Poloha a rozšíření - lidé žijí na Zemi v místech s rozdílnou absolutní a relativní geografickou polohou… Místo – každé místo má vlastní přírodní a kulturní charakter… Vztahy mezi člověkem a prostředím - lidé využívají prostředí v němž žijí různými způsoby... Prostorové interakce- zdroje jsou na Zemi rozloženy nerovnoměrně… Region - regiony jsou území vymezená pomocí různých kritérií… Systémy – interakce mezi různými složkami prostředí… Ochrana ŽP - nezbytnost chránit životní prostředí… Změna - přítomnost má své kořeny v minulosti… Konflikt - žijeme ve světě plném konfliktů, které se lidé snaží řešit různými způsoby… Plánování - v úvahu je nutné brát i dopad plánované změny na životní prostředí… Nerovnost – třídní, rasová - existuje všude ve světě spolu s nerovnoměrným rozmístěním moci a bohatství… Politická moc - člověk a skupiny lidí jsou schopni ovlivňovat dění doma i ve světě… Migrace - lidé se pohybují mezi státy i uvnitř státu… Soustředění / rozptyl - každá oblast má svoji určitou atraktivitu… Sítě, uzly - příklad dopravního spojení mezi místy v určité oblasti… Chování - přístupy, hodnoty a chování lidí, kteří dělají určitá rozhodnutí… Měřítko / vzdálenost - různé situace mohou být sledovány z různých hledisek… Podobnost / rozdílnost - rozdíly - etnické, sociální, kulturní…/ podobnost - potřeba lásky, přátelství… Předvídání - je možné a dokonce nutné předvídat určité prostorové změny a procesy… Ekonomický rozvoj - všude jsou patrné rozdíly v ekonomickém rozvoji… Dovednosti ► Využívat slovních, obrazových, kvantitativních a symbolických zdrojů geografických informací (texty,obrázky, grafy, tabulky, schémata, mapy). ► Umět aplikovat metody pozorování, mapování v terénu, rozhovor, interpretace druhotných zdrojů a statistických podkladů. ► Využívat vlastních komunikativních, intelektuálních, praktických a sociálních dovedností k zodpovězení různých geografických otázek místního, národního i mezinárodního charakteru. ► Tyto aktivní způsoby poznávání umožňují: klást si otázky a objevovat problémy, sbírat a třídit informace, zpracovávat, interpretovat a hodnotit data, generalizovat, dopracovat se k určitým pravidelnostem, pravidelnosti aplikovat, vytvářet si vlastní názory, formulovat vlastní hodnocení, řešit problémy, umět spolupracovat při skupinové práci, v jednání uplatňovat vlastní názory a postoje. SBĚR INFORMACÍ sběr dat z terénního výzkumu sběr dat ze sekundárních zdrojů (knihy, časopisy, stat. ročenky, internet atd...) ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ převedení získaných údajů do grafů, náčrtů, map, plánů..; práce s textem, tvořivé psaní; umělecká a návrhářská práce, prostorový design.... INTERPRETACE INFORMACÍ interpretace údajů pomocí grafů, diagramů, kartogramů, náčrtů, map, atlasů, plánů, fotografií, leteckých a družicových snímků atd. HODNOCENÍ vžívání se do určitých životních rolí, používání her, navození různých situací, rozhodování, diskuse ve dvojicích, ve skupině… Postoje, hodnoty a chování ► k zájmu o prostředí v němž žijí i o mnohotvárnosti přírodních a kulturních jevů na Zemi, ► k schopnosti ocenit krásu přírody i rozmanitost podmínek života lidí na Zemi, ► k pocitu odpovědnosti za zachování životního prostředí pro budoucí generace, ► k chápání významu hodnot a postojů člověka v procesu rozhodování, ► k ochotě přiměřeně uplatňovat své geografické vědomosti a dovednosti v zaměstnání a osobním i ve veřejném životě. ► k respektování rovnoprávnosti všech lidí, ► k angažování při řešení místních, regionálních, národních i mezinárodních problémů podle Všeobecné deklarace lidských práv. Výuka geografie má také velký význam pro výchovu k mezinárodním porozumění, environmentální výchovu a prolíná s občanskou výchovou. Studium na PdF MU ►Třístupňové studium: 1. Bakalářský stupeň 2. Magisterský stupeň 3. Doktorské studium