Pohled z okna budovy Poříčí 7, učebna 5.a Forma: skupinová výuka, čtyři skupiny, vedoucí a členové Úkoly: 1. Zpracování panoramatického náčrtu zvolené pohledové výseče, která bude zahrnovat kostel Milosrdných a Červený kopec. 2. Stejný výřez vyznačte na plánu města, na leteckém snímku a historickém snímku. Pořízení fotografie. 3. Zpracování otázek, které si kladou odborníci geografických vědních disciplín. Příklady otázek, které si kladou odborníci jednotlivých vědních disciplín: 1. skupina – geologie, geomorfologie, pedologie · Které horniny tvoří geologický podklad pozorovaného území a proč? · Jak ovlivnilo horninové složení současnou podobu reliéfu? · Jak členitý je reliéf? Jaké problémy může členit reliéfu vyvolat? · Které procesy sehrály hlavní úlohu při utváření reliéfu? · Které zvláštní tvary reliéfu zde najdeme? · Jaké půdy se zde vyskytují? · Které půdní typy převažují a proč? · Jak se na tvarech reliéfu v ozobaném území promítla činnost člověka? 2. Skupina – klimatologie a hydrologie · Jaká je de průměrná roční teplota? Liší se od průměrné teploty Česka? · Jaká je průměrná teplota nejchladnějšího, resp. nejteplejšího měsíce? · Jaký je průměrný roční úhrn srážek? Dochází k jeho výrazným změnám? · Jak jsou srážky rozloženy během roku? · Které vodní toky se zde vyskytují? Jaká je jejich délka, průtok, plocha povodí a další charakteristiky? Jaké je rozložení odtoku během roku? · Které vodní plochy se zde vyskytují? Jaká je jejich rozloha, objem, kvalita vody? 3. skupina – biologie, ekologie · Které druhy rostlin zde rostou a proč? · Které druhy živočichů zde žijí? Dochází ke změnám druhového složení? · Jaký typ vegetace se zde vyskytuje a jaký převažuje? · Jak se zdejší rostlinstvo a živočišstvo vyvíjelo v minulosti? · Které druhy patří mezi masožravce, býložravce, všežravce? · Jaké jsou vzájemné vztahy těchto organismů (potravní řetězce apod.)? · Vyskytují se zde vzácné a chráněné druhy? · Ve kterých částech sledovaného území jsou tyto druhy nejvíce soustředěny? 4. skupina – demografie, sociologie, ekonomie · Kolik zde žije obyvatel? Jaké je jejich věkové, národnostní, vzdělanostní, náboženské aj. složení? · Kde a jak bydlí? Proč se sem lidé stěhují, proč se naopak vystěhovávají? · Jaký vývoj můžeme očekávat v budoucnu? · Jakou nabídku pracovních příležitostí sledované území nabízí? · Se kterými sociálními problémy se území potýká? · Proč tu je či není vysoká nezaměstnanost či kriminalita? · Které firmy zde sídlí, čím se zabývají? · Které služby jsou zde obyvatelům nabízeny? Slouží pouze místním obyvatelům? Jaká je kvalita služeb? · Jak efektivně je v tomto území řešena doprava (individuální, hromadná)? Příklady otázek, které si kladou odborníci jednotlivých vědních disciplín: 1. skupina – geologie, geomorfologie, pedologie - Které horniny tvoří geologický podklad pozorovaného území a proč? - Jak ovlivnilo horninové složení současnou podobu reliéfu? - Jak členitý je reliéf? Jaké problémy může členitost reliéfu vyvolat? - Které procesy sehrály hlavní úlohu při utváření reliéfu? - Které zvláštní tvary reliéfu zde najdeme? - Jaké půdy se zde vyskytují? - Které půdní druhy převažují a proč? - Které půdní typy převažují a proč? - Jak se na tvarech reliéfu v pozorovaném území projevila činnost člověka? 2. skupina – klimatologie, hydrologie 3. skupina –biologie, ekologie 4. skupina – demografie, sociologie, ekonomie