Vzdělávací obor Zeměpis Ročník 9. Tematický okruh 2. Přírodní obraz Země Očekávaný výstup RVP ZV Z-9-2-01 Žák zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy Indikátory 1. žák popíše postavení Země ve vesmíru 2. žák porovná vlastnosti planety Země s ostatními planetami z hlediska podmínek pro život na Zemi Ilustrativní úloha Uvedenými pojmy a údaji vyplň tabulku tak, aby se jednalo o správné charakteristiky Země a dvou planet, které se Zemí sousedí. Nejdříve doplň názvy obou planet. Možná ti pomůže obrázek. 6378 km, Phobos, 108 mil. km, Maxwell Montes (17 km), +480°C, OlympusMons (24 km), 6052 km, Deimos, 15O mil. km, Mount Everest (9 km), +15°C, Měsíc, -60°C, 3390 km, bez přirozené družice, 228 mil. km ZEMĚ ………………….. ………………….. Střední vzdálenost od Slunce Poloměr planety Průměrná teplota povrchu Přirozená (é) družice Nejvyšší bod povrchu Poznámky k ilustrativní úloze Z-9-2-01.2 Úlohu je možné realizovat i bez vyplnění poslední řádky tabulky. Zdroj: Obr. Jack. WikimediaCommons. Terrestrial planet size comparisons edit.jpg [on-line]. 20.března 2006. [cit.20.3.2013]. Volnédílodostupnénawww: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Terrestrial_planet_size_comparisons_edit.jpg Vzdělávací obor Zeměpis Ročník 9. Tematický okruh 2. Přírodní obraz Země Očekávaný výstup RVP ZV Z-9-2-02 Žák prokáže na konkrétních příkladech tvar planety Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život lidí a organismů Indikátory 1. žák uvede důkaz kulatosti Země 2. žák uvede důsledky oběhu Země kolem Slunce a rotace Země kolem osy a pohybů Měsíce 3. žák vyjádří na příkladech vliv pohybů Země a Měsíce na život lidí a organismů Ilustrativní úloha Jaký pohyb (Země, Měsíce) má na změnu délky světlého dne v průběhu roku v naší zeměpisné šířce zásadní vliv? Poznámky k ilustrativní úloze Z-9-2-02.2 Vzdělávací obor Zeměpis Ročník 9. Tematický okruh 2. Přírodní obraz Země Očekávaný výstup RVP ZV Z-9-2-03 Žák rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary zemského povrchu Indikátory 1. žák rozliší jednotlivé složky přírodní sféry a vztahy mezi nimi 2. žák uvede na příkladech příčinné vztahy v krajině 3. žák rozliší tvary zemského povrchu Ilustrativní úloha Poznámky k ilustrativní úloze Vzdělávací obor Zeměpis Ročník 9. Tematický okruh 2. Přírodní obraz Země Očekávaný výstup RVP ZV Z-9-2-04 Žák porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a lidskou společnost Indikátory 1. žák rozliší síly, které utvářely zemský povrch 2. žák porovná působení vnitřních a vnějších sil 3. žák vymezí podnebné pásy 4. žák uvede vliv šířkové pásmovitosti a výškové stupňovitosti na život lidí a organismů, zejména na zemědělství 5. žák vysvětlí rozdíl mezi pojmy počasí a podnebí 6. žák pojmenuje činitele, které ovlivňují počasí a podnebí 7. žák popíše rozmístění vody na Zemi 8. žák vysvětlí podstatu oběhu vody na Zemi 9. žák vysvětlí rozmístění zdrojů a význam vody pro život lidí a organismů 10. žák popíše dostupnost vodních zdrojů a spotřebu vody v různých regionech světa 11. žák uvede na příkladech proces znehodnocení půdy a jeho dopad na zemědělskou činnost a lidskou společnost 12. žák popíše hlavní vegetační pásy (biomy) a výškové stupně a jejichprostorový výskyt na Zemi Ilustrativní úloha Poznámky k ilustrativní úloze