Co je to geografie? Co je to zeměpis? Jak se vyvíjí geografické vzdělávání na základních školách po roce 1989? Liberalizace ve vzdělávání Svět se mění Permanentní reforma Kurikulární reforma Poslední kurikulární reforma naráží ještě na jeden aspekt, který trefně ve svém příspěvku uvádí Ondřej Šteffl: >Existuje ale ještě celá skupina dalších příčin, které vedou k zhoršování výsledků školního vzdělávání. Takových příčin, které za našeho mládí nebyly, snad proto si jich mnohdy nevšímáme. Jejich vliv na úpadek školy je přitom zcela zásadní: mění se totiž svět, který školu obklopuje. Mění se stále rychleji. Škola se ovšem mění pomalu, a tak školní vzdělávání odpovídá spíše potřebám minulosti a stále více se vzdaluje potřebám a požadavkům současného a hlavně budoucího světa. Žáci i rodiče si stále více a častěji uvědomují, že to, co škola dětem nabízí, je stále hůře připravuje pro jejich budoucí život. Kurikulární reforma UUUIIM OUlfc? Metadata Initiative Conference,3-6 Oct. 2006 Ondřej Steffi po druhé: Žáci by v současné škole spíše potřebovali pomoc při vyhledávání, ověřování, posouzení důležitosti a relevance, při analyzovaní informací, potřebují podporu při uvádění znalostí do kontextu, jejich propojování, při syntéze informací. Hlavně však potřebují naučit se to vše dělat sami bez pomoci - a k tomu si potřebují vytvořit struktury myšlení. Didaktika geografie Základní otázky pro didaktiku geografie a hledání odpovědí: CO (budu učit)? KOHO (budu učit)? JAK (to budu učit) ? PROČ (to budu učit)? Dosaďte si, ve kterých oborech můžete hledat odpovědi. Obecná didaktika Pedagogická psychologie Oborová didaktika Školní praxe ZÁKLADNÍ LITERATURA Didaktika geografie: Machyček, J. a kol. (1985): Základy didaktiky geografie. SPN, Bratislava Šupka, J. (1986): Přehled didaktiky geografie ve cvičeních a úlohách díl 1. Obecná didaktika geografie. Rektorát UJEP, Brno Šupka, J. (1988): Přehled didaktiky geografie ve cvičeních a úlohách, díl 2. Speciální didaktika geografie. Rektorát UJEP, Brno Kuhnlová, H. (1999): Kapitoly z didaktiky geografie. UK ? Nakladatelství Karolinum, Praha • Šupka, J.- Hofmann, E.- Matoušek, A. (1994): Didaktika geografie II. 59 s., PdF MU, Brno. • Šupka, J. - Hofmann, E. : Didaktika geografie I. PdF MU Brno, 1993. Wahla, A. (1973): Didaktika zeměpisu 1. Obecná didaktika zeměpisu. PedF Ostrava Wahla, A. (1974): Didaktika zeměpisu 2. Speciální didaktika zeměpisu. PedF Ostrava Turkota, J. a kol. (1980): Základy všeobecnej didaktiky geografie. SPN, Bratislava ZÁKLADNÍ LITERATURA Pedagogická literatura: • Švec, V. a kol.: Praktikum didaktických dovedností. PdF MU, Brno, 1996. • Kyriacou, Ch. (1996): Klíčové dovednosti učitele. Portál, Praha. • Petty, G. (2002): Moderní vyučování. Portál, Praha. • Janík, T (2005): Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. PPdF MU, Brno 2004. ZÁKLADNÍ LITERATURA Jiné zdroje: • Rámcové vzdělávací programy. VÚP Praha • Standardy základního vzdělávání 9 Atlasy světa a ČR • Učebnice zeměpisu (geografie) • Internet: www.vuppraha.cz www.ceskaskola.cz • Časopisy : Geografické rozhledy, Biologie-Chemie-Zeměpis, Geographische Rundschau, Praxis Geographie, Journal of Geography, Time, GEO-INFO a další.