PedF, katedra geografie 1 Analýza konkurenceschopnosti I. Analýza vnějšího prostředí Analýza vnějšího okolí * Proč se bavíme o vnějším prostředí? * * Zajímá nás vůbec, co se děje mimo úřad, či firmu? * * Jaká je vazba úřadu, či organizace na vnější prostředí? * PedF, katedra geografie 2 Analýza konkurenceschopnosti – Proč? * Protože si vzájemně konkurují - především o nové investice, pracovní místa, obyvatele a návštěvníky. * * Protože to zlepšuje jejich pozici při získávání vnějších (zejména dotačních) zdrojů. * * Protože jim to pomáhá sladit představy rozhodujících aktérů jejich rozvoje a dosáhnout vyšší synergie. * * Protože to je způsob jak můžou aktivně ovlivňovat vlastní budoucnost. PedF, katedra geografie 3 Analýza vnějšího okolí I. * Analýza okolí projektu, firmy, úřadu se zabývá jednotlivými klíčovými prvky vnějšího prostředí. * * Jedná se konkrétně o faktory legislativní, sociální, ekologické, politické, ekonomické, technologické apod. * * Analýza makro- a mikro- okolí. PedF, katedra geografie 4 Okolí projektu zaměstnanci odbory konkurence ext. dodavatelé uživatelé PROJEKT ZO, MO řešitelé projektu “vlastníci” PedF, katedra geografie 5 Analýza vnějšího okolí II. * Existují manažerské metody, pomocí nichž můžete analyzovat. * 1.Stakeholder analýza 2. 2.Analýza SLEPTE 3. 3.Porterův model PedF, katedra geografie 6 Stakeholder analýza I. * Analýza zainteresovaných stran. * * Stakeholders = skupiny lidí, bez jejichž podpory by organizace přestala existovat. •Stanford Research Institute, 1963 * * Kdokoliv, kdo jakýmkoliv způsobem přichází do kontaktu s vaší organizací. * * Kdokoliv, jehož život nebo chod vaše organizace ovlivňuje, a to třeba i nepřímo. * PedF, katedra geografie 7 Stakeholder analýza II. * Zainteresovaná strana je osoba/organizace, která je aktivně zapojená do projektu, nebo jejíž zájmy mohou být pozitivně /negativně ovlivněny realizací projektu nebo jeho výsledkem. Často také může ovlivnit průběh projektu nebo jeho výsledky. * * Mohou projekt ovlivnit přímo či nepřímo. PedF, katedra geografie 8 Stakeholder analýza III. * Rozlišujte vnitřní a vnější stakeholders. * * Vnitřní – zaměstnanci, manažeři (z právního hlediska nemusí být vždy zaměstnanci) a vlastníci. * * Vnější – zákazníci, dodavatelé, obchodní partneři, věřitelé, místní samospráva, vláda a v neposlední řadě i lidé žijící v okolí vaší organizace. * * Role jednotlivých skupin jsou jasně dány. * * PedF, katedra geografie 9 Stakeholder analýza IV. * Zaměstnanci – spravedlivá odměna, respekt, pochopení pro nestandardní situace (úmrtí v rodině, nemoc dítěte, osobní krize), dobrý pracovní kolektiv (což není úplně tak jen ve vaší moci) * Rodiny zaměstnanců – očekávají, že vaši zaměstnanci budou z práce chodit spokojení a neunavení, že dostanou dovolenou, kdy si o ni zažádají a že o víkendech a státních svátcích budou doma a nebudou tam pracovat. * * Manažeři – spravedlivá odměna, dostatek důvěry, málo byrokracie a hlavně dostatek kompetencí pro výkon své funkce. * Vlastníci – zisk odpovídající riziku, které nesou, ještě větší zisk, dobrá pověst firmy, zisk, který bude trvalý a pokud možno nebude klesat. * * PedF, katedra geografie 10 Stakeholder analýza V. * Zákazníci – férovou cenu, kvalitní výrobky a služby, vstřícné vyřizování reklamací, žádné podrazy typu dvacetistránková smlouva psaná Arialem dvojkou. * Dodavatelé – placení včas, konzistence v jednání (když se změní zodpovědná osoba na vaší straně), oznamování změn v dostatečném předstihu, dlouhodobý obchodní vztah, žádné podrazy. * Obchodní partneři – placení včas, konzistence v jednání (když se změní zodpovědná osoba na vaší straně), oznamování změn v dostatečném předstihu, dlouhodobý obchodní vztah, žádné podrazy. * Věřitelé – placení včas, konzistence v jednání (když se změní zodpovědná osoba na vaší straně), žádné podra PedF, katedra geografie 11 Stakeholder analýza VI. * Místní samospráva – peníze na daních, hlavně žádné problémy, v ideálním případě nějaký ten příspěvek na rozvoj města (myšleno města, ne starostovy vily) typu vánoční výzdoba apod. * * Vláda – peníze na daních, pracovní místa. * * Lidé žijící v okolí firmy – ideálně nevědět o existenci firmy (žádný rámus, smrad, toxický odpad ve studnách, žádná zvýšená doprava, žádné ohyzdné budovy) anebo o ní vědět jen v dobrém, což se dubluje s příspěvky na rozvoj obce, kde firma působí, přičemž tento rozvoj může financovat i stát (jako třeba dálnici k nové automobilce). * * PedF, katedra geografie 12 Stakeholder analýza – tvorba I. 1.Identifikujte a stanovte priority zájmů zainteresovaných stran. 2.Analyzujte jejich zájmy a požadavky. 3.Poskytněte zainteresovaným stranám informace o tom, které jejich požadavky lze v rámci projektu splnit a které ne. 4. 4.Vytvořte strategii pro jednání se zainteresovanými stranami. 5.Začleňte zájmy zainteresovaných stran a jejich očekávání v projektovém plánu do seznamu požadavků, do cílů, do rozsahu, do výstupů (dodávek) projektu, do časového harmonogramu a do nákladů. 6.Zařaďte hrozby a příležitosti, které zainteresované strany představují, do managementu rizik. PedF, katedra geografie 13 Stakeholder analýza – tvorba II. 7.Identifikujte postupy rozhodování, případně proces eskalace problémů, mezi projektovým týmem a zainteresovanými stranami. 8.Postarejte se o spokojenost zainteresovaných stran v každé fázi projektu. 9. 9.Prosaďte plán řízení zainteresovaných stran (zajištění jejich spokojenosti, komunikace s nimi). 10.Provádějte, komunikujte a řiďte změny v plánu řízení zainteresovaných stran. 11. 11.Dokumentujte získané poznatky a tyto poznatky pak aplikujte v budoucích projektech. PedF, katedra geografie 14 Stakeholder analýza – tvorba III. * Indetifikace zainteresovaných stran – mapování podle otázek * Kdo chce úspěch(neúspěch)? * Kdo může z výsledku těžit, nebo jej naopak výsledek poškozuje? * Kdo sází na úspěch / neúspěch? * Kdo disponuje užívacími nebo vlastnickými právy? * Kdo nebude moci velmi pravděpodobně uplatnit žádné zájmy? * Kdo disponuje finančními zdroji, relevantními schopnostmi a informacemi? * Kdo je pro výsledek nutný a čí podpory je zapotřebí? * Kdo by mohl realizaci bránit/zabránit? PedF, katedra geografie 15 Stakeholder analýza – tvorba IV. * Popis zainteresovaných stran * Nutné zvolit kritéria např. : * Vztah * Potenciální dotčenost * Cíle * Okruh působnosti * Zájem a angažovanost * Stupeň organizace * Kapacity * Povědomí PedF, katedra geografie 16 Stakeholder analýza – tvorba V. * Matice vlivu PedF, katedra geografie 17 Soubor:Vliv zajem.PNG Stakeholder analýza – tvorba VI. PedF, katedra geografie 18 Analýza SLEPTE * Název pochází z počátečních písmen jednotlivých oblastí, které jsou předmětem analýzy: * Sociální faktory * Legislativa * Ekonomika * Politické faktory * Technologické faktory * Ekologie PedF, katedra geografie 19 http://www.chovani.eu/img/images/195.png Sociální faktory * Společensko-politický systém, společenské klima. * * Životní styl. * * Životní úroveň. * * Sociální politika státu. * * Zdravotní stav a věková struktura populace. * * Kultura, zvyklosti. PedF, katedra geografie 20 Legislativní faktory * Míra usměrňování podnikání. * * Úroveň ochrany zaměstnanců a zaměstnavatelů. * * Ochrana know-how, objevů, atd. * * Změna výše DPH. * * Sociální, ekonomické reformy atd. PedF, katedra geografie 21 Ekonomické faktory * Etapa hospodářského cyklu (deprese, recese, oživení nebo konjunktura). * Politická situace a její ovlivňování ekonomiky. * Hospodářská politika - regulace cen, ochrana a podpora investic, vládní záruky. * Monetární politika: vývoj úrokových sazeb, měnové kurzy. * Fiskální politika: daňová politika, vládní výdaje. * Míra inflace. * Míra nezaměstnanosti. * PedF, katedra geografie 22 Politické faktory * Vládnoucí politická strana a její volební program. * * Struktura, pravomoci a odpovědnost veřejné správy. * * Míra podpory spolupráce veřejné správy s veřejností (PPP projekty). * PedF, katedra geografie 23 Ekologické faktory * Ekologické daně. * * Zákony na ochranu životního prostředí. * * Cenová politika (pohonné hmoty, …). * * Odpadové hospodářství. * * Chráněné lokality (NP, NATURA 2000, CHKO, ochranná vodní pásma…). PedF, katedra geografie 24 Externality * znečištění ovzduší automobilismem • - dopady na zdraví obyvatel • - z toho plynoucí vyšší náklady ve zdravotnictví, • které jejich původci neplatí • - příklad negativní externality – externích nákladů • * včelař, jehož včely opylují stromy sadařů v okolí a zvýší jejich úrodu • - včelař nedostane od sadařů část jejich výnosů • - příklad pozitivní externality – externích výnosů PedF, katedra geografie 25 Překážky k soukromým vyjednáváním •Soukromé vyjednávání neproběhne tehdy, když: ¨nebudou vymezena vlastnická práva ¨budou vysoké transakční náklady (náklady vyjednávání) – ty jsou tím vyšší, čím vyšší je počet zúčastněných osob POLE HNOJIVO – zvyšuje výnosy HNOJIVO - způsobuje úhyn ryb a znečišťuje řeku CHATOVÁ OBLAST PedF, katedra geografie 26 Varianty řešení * Analýza SLEPT – typické pro Anglii, písmeno L – Legal neboli právní prostředí. * * Analýza STEEPLE (v překladu špičatá věž) a STEEPLED analýza, která přidává Education neboli vzdělání a Demographic, neboli demografické faktory. * Analýza STEER neboli Socio-cultural, Technological, Economic, Ecological a Regulatory factors. * • PedF, katedra geografie 27 Typy procesů 28 Hlavní/klíčové procesy * Představují procesy úřadu, které ji přinášejí přidanou hodnotu a zároveň jsou pro úřad klíčové. * Přispívají k naplnění poslání a vize úřadu. * Tyto procesy jsou ty první, které se mapují. Každý úřad klade na tyto procesy velký důraz, jelikož jsou to ony, které tvoří zisk, či přidanou hodnotu. * Obecně se dá říci, že tyto procesy jde poznat podle následujících znaků: * přinášejí společnosti zisk, * jsou navenek viditelné, * jednoduše identifikovatelné managementem společnosti, * obvykle jsou komplikované. PedF, katedra geografie 29 Řídící procesy * Představují aktivity úřadu nutné pro její chod. * Samy o sobě nepřinášejí úřadu zisk. * Příkladem řídícího procesu je plánování, vytváření strategie, atd. * * Tyto procesy se na úřadu mapují jako poslední. * Důvodem je to, že jsou realizovány managementem úřadu a neprodukují přímý zisk společnosti. * PedF, katedra geografie 30 Podpůrné procesy * Představují aktivity úřadu, které opět neprodukují přímý zisk. * Pro úřad jsou však velice důležité jelikož hlavní procesy by bez podpůrných nemohly fungovat. * Znamená to, že podpůrné procesy připravují prostředí pro úspěšné vykonání hlavních procesů. * Příkladem podpůrných procesů je přijetí zaměstnance, nákup materiálu, služební cesta atd. * Tyto procesy bývají v úřadu mapovány jako druhé po zmapování hlavních procesů. Tyto procesy se vyznačují společným znakem, že bývají společné pro celou organizaci, oproti hlavním, které jsou obvykle jedinečné. PedF, katedra geografie 31 Procesy na MěÚ Porterův model I. * = analýza hybných sil odvětví. * Charakteristika na základě sady ekonomických a technických faktorů, které jsou základem konkurenčních sil. •Michael Porter, 1980 * * Součet působení pěti základních sil (potenciální substituty, dodavatelé, odběratelé, noví konkurenti, konkurence) = ziskový potenciál odvětví. • PedF, katedra geografie 33 Porterův model II. * Intenzivní působení všech pěti konkurenčních sil = aktivní konkurence. * * Hledání takové pozice, při které se podnik vyrovná s vlivem konkurenčních sil. * * Hledání přístupu ke konkurenci, který by: * izoloval podnik co nejvíce od působení konkurenčních sil, * umožnilo využít konkurenční síly v daném odvětví ve svůj prospěch, * umožnil podniku usadit se v pevné pozici. PedF, katedra geografie 34 Porterův model III. PedF, katedra geografie 35 http://www.vlastnicesta.cz/originaly/kategorie/96_113_original.jpg Konkurenti * Sledování jejich cenové, produktové a marketingové strategie. * * Mapování jejich slabých a silných stránek. * * Kde se nachází podobné služby? * * Jaká je vzdálenost od centra služby? * • PedF, katedra geografie 36 Odběratelé/občané * Není vhodné mít příliš koncentrovanou skupinu odběratelů, v nejčernější představě pak jediného odběratele. * V takovém případě má tento odběratel silnou vyjednávací pozici na změnu ceny. * V této souvislosti doplňujícím negativním jevem je nediferencovaný produkt. Odběratel snadno může přejít ke konkurenci. * * Co nabízíte za služby? * Jaká je poptávka ze strany obyvatel po dané službě ? * • PedF, katedra geografie 37 Dodavatelé * Stejně jako v případě odběratelů. * * Malá množina dodavatelů či hůře jeden dodavatel s velice specifickým produktem, vytváří opět prostředí pro tlak na cenu dodávek, taktéž termínů, atp. * * Jaké jim nabídnu podmínky? * * Vyhlásím výběrové řízení, do kterého se mi nikdo nepřihlásí? • PedF, katedra geografie 38 Substituty * Zajímavé jsou především substituty, jejichž cena se pohybuje kolem ceny produktů v odvětví. * Pokud jsou produkovány v odvětví s vysokou ziskovostí, mohou se změnou na trhu stát velice nebezpečné, mohou jít cenově i výrazně níže. * Jednou z možných způsobů potírání substitutů je jejich zahrnutí do vlastního sortimentu. * * Mohou veřejné služby být nahrazeny? * * Co určuje cenu veřejných služeb? • PedF, katedra geografie 39 Nové firmy = nová konkurence * Tyto firmy mohou vytvořit tlak na cenu (zaváděcí ceny, inovativní přístup, atd.). Jejich vstupu brání bariéry, Porter rozlišuje několik vstupních potíží vlivem nedokonalé konkurence: * úspory z rozsahu (zavedená firma s vyšším objemem vyrábí s menšími náklady), * diferenciace produktu (rozdílnost produktu vlivem značky, servisu, atd.), * kapitálová náročnost vstupu (např. vstupní investice do výroby, marketing), * distribuční kanály (nutnost nově vytvářet síť odběratelů i dodavatelů), * vládní regulace (milujeme regulační aparát EU...), * ochota zákazníka k zavedení nové značky a další. PedF, katedra geografie 40 Analýza vnitřního prostředí PedF, katedra geografie 41 Analýza vnitřního prostředí * Procesní řízení. * * Systémové řízení. * * Finanční řízení. * * Lidský kapitál. * * Vybavenost informačními technologiemi. * * Firemní kultura municipality. PedF, katedra geografie 42 Řídící a výkonné procesy * Disponuje město se všemi zákonnými vnitřními předpisy? * * Má město vytvořenou metodiku pro zadávání veřejných zakázek? * * Je právně zajištěn zástup zaměstnance? * * Dochází k pravidelným kontrolám aktualizace a dodržování norem? PedF, katedra geografie 43 Lidský kapitál * Jsou zaměstnanci pravidelně vzděláváni ve svém oboru? * * Jaké je zastoupení osob s vysokoškolským diplomem? * * Na jaké úrovni jsou oficiální a neoficiální mezilidské vztahy? PedF, katedra geografie 44 Finanční řízení * Jakým objemem volných finančních prostředků město disponuje? * * Jaká je míra zadlužení města? * * Jaký je podíl financování projektů z cizích zdrojů? * * Využívá město možností získat finanční podporu ze strukturálních fondů? * * Politické přesvědčení volených zástupců co se týče nastavení rozpočtu. PedF, katedra geografie 45 Informační technologie * Jakým hardware je úřad vybaven? * * Jakými informačními systémy úřad disponuje (intranet, spisová a skartační služba, digitální územní plán apod.)? * * Jak má úřad zajištěn systém informování veřejnosti v případě ohrožení? PedF, katedra geografie 46 Komunikace s veřejností * Má úřad tiskového mluvčího? * * Jakými kanály úřad zajišťuje pravidelné informování veřejnosti? * * Jakými kanály komunikuje s veřejností? PedF, katedra geografie 47