PedF, katedra geografie 1 Analýza rizik - jak ji vytvořit? Riziko I. * Riziko je nedílnou součástí každého projektového řízení. * * Ale nejen projektového!!! * * Každé investiční/neinvestiční rozhodování a zejména pak samotná realizace projektu je spojena s řadou rizik, jejichž případný výskyt může více či méně ovlivnit průběh a úspěšnost realizace. * PedF, katedra geografie 2 Riziko II. – základní pojmy * Nebezpečí * Hrozba * Scénář * Pravděpodobnost * Škoda * Riziko PedF, katedra geografie 3 Nebezpečí * Potenciální výskyt nepříznivé události * * Bude silná bouřka. * Bude se konat Zastupitelstvo města. PROBLEM PedF, katedra geografie 4 Hrozba * Konkrétní projev nebezpečí * Blesky * Vydatný déšť * Silný vítr * Jednání Zastupitelstva * Přítomnost opozice * Přítomnost občanského sdružení – KTSTROFA PedF, katedra geografie 5 Scénář * Nepříznivý děj, který hrozba způsobí * Úder blesku do stodoly způsobí její zapálení a shoří všechno seno. * Vydatný déšť způsobí vylití potoka ze břehu a zatopení sklepů v obci. * Silný vítr způsobí polom v lese. * Zastupitelstvo neschválí projekt. * Zastupitelstvo přijme usnesení. ZMATENY PedF, katedra geografie 6 Pravděpodobnost * Pravděpodobnost výskytu hrozby * Pravděpodobnost úderu blesku do stodoly je… * Pravděpodobnost vystoupení potoka ze břehu je … * Pravděpodobnost polomu v lese je ... * Pravděpodobnost neschválení projektu je… * Pravděpodobnost nepřítomnosti občanského sdružení je… KOSTKY PedF, katedra geografie 7 Škoda * Újma způsobená v důsledku nepříznivé události * Shoření stodoly = 400 000 Kč. * Zatopené sklepy v obci = 1 000 000 Kč. * Polom v lese = až 750 000 Kč. * Neschválení projektu = realizace projektu bez dotace = až 10 mil. Kč. * Neschválení projektu = realizace projektu bez dotace = zvýšený pohyb cyklistů na silnici. * * MINCE PedF, katedra geografie 8 Riziko III. PedF, katedra geografie 9 * Riziko chápeme jako součin pravděpodobnosti vzniku nebezpečné události a jejích následků: • R = P * N * R…... Riziko. * P…... Pravděpodobnost vzniku nebezpečné události • (bezrozměrná nebo podmíněná). * N…... Následky nebezpečné události (je nutno kvantifikovat – • počty zemřelých, finanční ztráty, škody na životním • prostředí). * * Aby bylo možno určit riziko, musí být vyhodnoceny oba parametry rovnice (pravděpodobnost vzniku nežádoucí události, nežádoucí následky). * Riziko IV. •Pro každý rizikový faktor je potřeba: ocharakterizovat daný rizikový faktor (v čem spočívá, co je jeho podstatou), odefinovat intenzitu negativního vlivu (pokud by riziko bylo realizováno, jak silný dopad by na náš projekt mělo), odefinovat návazně pravděpodobnost výskytu daného rizika (obvykle postačí slovní definice – pravděpodobnost nízká, střední nebo vysoká), opro závažnější rizika, u kterých byla identifikována vyšší pravděpodobnost výskytu, navrhnout postupy a opatření k eliminaci výskytu rizika. • PedF, katedra geografie 10 Riziko V. PedF, katedra geografie 11 Evidenční karta rizika Název Druh rizika Organizační, technická, personální, plánovací, věcného rámce, externích závislostí, ekonomická, kulturní Popis Původ rizika Interní – Magistrát, externí – ŘO, IA, externí - ostatní Dílčí rizika · Vyhodnocení Pesimistická varianta Střední hodnota Optimistická varianta Stupeň pravděpodobnosti Míra škody Aktivity k eliminaci Druh aktivity (akční scénář, plán projektu, operativní zásah) Popis aktivity Manažer rizika Odpovědnost za riziko Datum výskytu Datum eliminace Riziko VI. •Pravděpodobnost výskytu rizika – o0 – nemožná o1 – téměř nemožná o2 – výjimečně možná o3 – běžně možná o4 – pravděpodobná o5 – hraničící s jistotou – • •Stupeň dopadu rizika * o0 – zvládaný o1 – téměř neznatelný o2 – drobný o3 – významný o4 – velmi významný o5 – nepřijatelný PedF, katedra geografie 12 Charakter rizika * Rizika se vztahují k: * kvalitě produktů, * termínům, * nákladům, * přínosům. * * Prvky řízení rizik: * identifikace, * analýza, * sledování, * řízení, * komunikace, * dokumentace. PedF, katedra geografie 13 Základní typy rizik * Organizační – spojena s velikostí zásahu do rutinní práce uživatele a nutnou mírou jeho přizpůsobení se. * * Plánovací – spojena s prostředím, ve kterém je projekt realizován, např. disponibilitou zdrojů, jejich kvalitou apod. * * Technická – spojena s náročností a jednoznačností technických a technologických požadavků uživatele. * * Věcného rámce – týkají se překračování rozpočtu a neujasněnosti přínosů. * * Externí závislosti – spojena se závislostí na externích dodavatelích. PedF, katedra geografie 14 Organizační rizika •Vysoká míra změn v práci uživatele. •Velikost uživatelského útvaru. •Požadováno další vzdělávání. •Nedosažitelnost klíčových uživatelů. •Instalace systému ve více geograf. oblastech. •Je třeba postihnout vysoký počet funkčních oblastí. •Požadovány organizační změny. •Nedostatečná podpora ze strany sponzora. •Malá zkušenost uživatele s projektováním IS. •Nízká spoluúčast uživatele při vývoji. PedF, katedra geografie 15 Plánovací rizika * Malá věrohodnost projektových podkladů. * Velký vliv neformálních řídících struktur. * Malé zkušenosti vedoucího projektu. * Kritičnost data instalace systému. * Nejsou stanoveny klíčové termíny. * Velký počet hlavních subsystémů. * Špatná dostupnost plánovaných zdrojů. * Nedostatek zdrojů nebo jejich nízká kvalifikace. * Příliš dlouhý termín na dokončení projektu. * Příliš krátký termín na dokončení projektu. * Nepoměr mezi pracností a dobou trvání projektu. * Složité závislosti mezi úkoly. PedF, katedra geografie 16 Technická rizika * Příliš krátký čas na jednotlivé úkony. * Nejasně definované požadavky. * Velmi složité funkce. * Velmi rozsáhlé databáze. * Rozhodnutí o návrhu bez koncového uživatele. * Nestabilita vývojového týmu. * Nevhodný vývojový nástroj. * Malá zkušenost vývojového týmu. * Nekompatibilita hardwaru a dalších technologií. * Novost technologie a nezkušenost s ní. * Složitá implementace. PedF, katedra geografie 17 Rizika věcného rámce * Špatně definované přínosy. * Uživatel není zainteresován na projektu. * Systém je pro podnik strategický. * Možnost velkého zvýšení nákladů. * Meziprojektové závislosti. * Nekompletní specifikace rozsahu projektu. * Pro firmu je kritická návratnost investic. * Možnost změny uživatelských požadavků. * Rizika vyplývající ze smluvních vztahů. PedF, katedra geografie 18 Rizika externích závislostí * Překryv rozsahu s jinými projekty. * Projekt neodpovídá plánu budování IS. * Mnoho dodavatelů. * Kritická závislost na dodavatelích. * Slabá podpora ze strany dodavatelů. * Nutnost extenzivní akvizice zdrojů. PedF, katedra geografie 19 Řízení rizik Vstupy Výstupy Nástroje a techniky 1. Plán řízení rizik 2. Plán protirizikových opatření 3. Projektová komunikace 4. Identifikace a analýza dalších rizik 5. Změny rozsahu 1. Audity reakcí na rizika projektu 2. Pravidelná kontrola rizik projektu 3. Analýza vytvořené hodnoty 4. Měření technického postupu 5. Plánování reakcí na další rizika 1. Nápravná opatření 2. Změnové požadavky projektu 3. Aktualizace plánu protirizikových opatření 4. Zásahové plány 5. Databáze rizik 6. Aktualizované kontrolní seznamy identifikace rizik PedF, katedra geografie 20 Řízení rizik na projektech Identifikace hrozeb Vyhodnocení rizik Vypracování opatření ke snížení rizik Monitorování rizik příprava projektu realizace projektu PedF, katedra geografie 21 Analýza rizik I. * Kontrolní metoda, kterou jsou rizika vztahující se k implementaci projektů financovaných z prostředků Evropské unie včas rozpoznávána, vyhledávána a vyhodnocována (určení stupně významnosti rizika měřeného podle možných nežádoucích dopadů a pravděpodobnosti zapůsobení tohoto rizika). * * Jsou podány o nich informace příslušné úrovni řízení k přijetí rozhodnutí o tom, jak vyloučit nebo minimalizovat tato identifikovaná rizika nebo jejich nežádoucí dopady. * PedF, katedra geografie 22 Analýza rizik II. – základní pojmy * Katalog rizik je soubor významných potenciálních rizik evidovaných standardním způsobem. * * Koordinátor řízení rizik, který je odborníkem pro oblast řízení rizik projektu zabezpečuje postup při provádění analýzy rizik a koordinuje práce a sestavení výstupů. * * Mapa rizik je dokladem, který prostřednictvím grafického vyjádření nebo tabulkového přehledu rizikových faktorů a výstupech pro určení stupně významnosti rizik poskytuje informace k prioritám rizik podle jejich nežádoucího dopadu na řádnou správu a řízení orgánu veřejné správy a pravděpodobnosti zapůsobení těchto rizik. PedF, katedra geografie 23 Analýza rizik III. – základní pojmy * Nežádoucí dopad je výsledek působení rizika, který spočívá především v ohrožení nebo újmě na majetku, finančních závazcích a právech konečného příjemce podpory, narušení bezpečnosti informací, nehospodárném, neúčelném a neefektivním využívání veřejných prostředků, výkonu neefektivních nebo neúčelných činností, nesplnění nebo v prodlení stanovených úkolů a neplnění závazkových vztahů. * * Rizikový faktor je porovnatelný nebo měřitelný ukazatel pro určení stupně významnosti rizika, který je kombinací subjektivního posuzování možných nežádoucích dopadů rizika na aktivitiy a jednotlivé činnosti projektu a pravděpodobnosti zapůsobení tohoto rizika na základě ověřených aktuálních nebo historických údajů. PedF, katedra geografie 24 Analýza rizik IV. – základní pojmy * Řízení rizik je soustavná systematická a metodická činnost, která je organizovaná vedoucími zaměstnanci orgánu veřejné správy v rámci vnitřního kontrolního systému tak, aby tento systém byl způsobilý včas zjišťovat, vyhodnocovat a minimalizovat provozní, finanční, právní a jiná rizika vznikající v souvislosti s plněním schválených záměrů a cílů tohoto orgánu. * * Seznam rizik je pracovní pomůcka pro identifikaci rizik v procesech zajišťování schválených záměrů a cílů projektu, který utříděným způsobem definuje a klasifikuje potenciální nebo v praxi se vyskytující rizika. • * PedF, katedra geografie 25 Metody analýzy rizik I. * Metoda auditu projektu – podrobné seznámení s projektovou žádostí, dokumentací k výběrovému řízení, podklady pro stanovení odpovědností a kompetencí v rámci projektu. Sledování plnění jednotlivých kroků ze strany konečného příjemce a sledování naplňování harmonogramu projektu. * * Metoda Delphi – založena na strukturovaném procesu pro sběr a syntézu znalostí od kompetentních osob zapojených do projektu prostřednictvím série dotazníků doprovázených kontrolovanou zpětnou názorovou vazbou. * * Metoda interwiev – založena na řízené diskuzi o strukturovaných otázkách týkajících se předmětného projektu. • PedF, katedra geografie 26 Metody analýzy rizik II. * Metoda myšlenkových map – metoda založena na definování rizik základních oblastí, které jsou následně zaneseny do mapy rizik. * * * Metoda čtvercové matice, která obsahuje 2x2 čtverce, jejichž pole mají předem definované hodnoty výskytu rizika. • * PedF, katedra geografie 27 Postup analýzy rizik I. 1. 1.Určení pravděpodobnosti, že se riziko vyskytne. 2.Určení dopadu na projekt, jestliže se riziko vyskytne. 3.Umístění rizik do matice. 4.Přiřazení jedné nebo více strategií řízení rizik k rizikům v červené části (zvýšené nebezpečí). 5.Zkoumání žluté části (vyžaduje obezřetnost), když to čas dovolí. 6.Ignorování zelené části (všechno je v pořádku). * PedF, katedra geografie 28 Důsledek malá Analýza rizik vysoká střední vysoký střední malý Pravděpodobnost zapracovat do plánů projektu operativní zásahy akční scénáře akční scénáře PedF, katedra geografie 29 Jaká jsou rizika v praxi? PedF, katedra geografie 30 Základní rizika projektů I. * Riziko variantního řešení (souvisí s variantním řešením problému, s kvalitním hodnocením jednotlivých alternativ řešení a s výběrem jedné nejvýhodnější varianty k rozpracování do podoby konkrétního projektu). * Riziko vlastnických vztahů (souvisí s otázkou vlastnictví pozemků a staveb, kterých se realizace projektu týká. Pokud je žadatel vlastníkem a budoucím provozovatelem, pak je toto riziko minimální, ovšem v případě jiných vztahů – nájemní, věcná břemena apod. mohou vyvstat problémy v průběhu realizace i provozu projektu). * Riziko personálně-organizačního zajištění (souvisí se sestavením zkušeného, profesionálního a spolehlivého projektového týmu, v nastavení procesních a řídicích postupů a odpovědností). * Riziko technické (souvisí s technickou proveditelností záměru, se zvolenými technologiemi a jejich spolehlivostí, se vstupy). PedF, katedra geografie 31 * Riziko finanční (souvisí se zajištěním dostatečných finančních prostředků pro přípravnou, realizační a provozní fázi projektu, popř. včetně určité finanční rezervy). * Riziko výběrových řízení (souvisí s provedením výběrových řízení podle zákonných norem a pravidel dotačních programů, včetně veškeré povinné dokumentace). * Riziko dostatečné poptávky (souvisí se zajištěním dostatečné výše poptávky po produktech a službách, které budou výstupem projektu). * Riziko provozní (souvisí se zajištěním provozní fáze projektu tak, aby byla zajištěna udržitelnost akce). * Riziko dopadu na životní prostředí (a to ve všech fázích projektového cyklu). • • Základní rizika projektů II. PedF, katedra geografie 32 * Riziko změny harmonogramu (souvisí s neočekávanými událostmi, výpadky dodávek vstupů, selháním dodavatelských subjektů, změny počasí v náš neprospěch apod.). * Riziko zvýšení investičních nákladů v průběhu realizace akce (souvisí se sestavením rozpočtu v přípravné fázi projektu na základě co nejpřesnějších odhadů, ale také neočekávaných změn, které se promítnou do finančních toků) apod. • • Základní rizika projektů III. PedF, katedra geografie 33 Katalog rizik PedF, katedra geografie 34 P. č. Kategorie Riziko Popis rizika P D V=P*D Pravděpodobnost Dopad 1. Projektové Projektová žádost Projektová žádost musí být zpracována dle Směrnice MŽP č. 4/2005 o čerpání finančních prostředků ze SFŽP pro investiční projekty realizované v rámci FS. 0,3 2 0,6 nemožná drobný 1. Projektové Externí zpracovatel žádosti Pro projekt tak velkého rozsahu je důležité zadat zpracování projektu externímu subjektu. 1 0 0 téměř nemožná zvládaný 1. Projektové Povinné přílohy Zajistit dle metodiky předkládání projektů všechny povinné přílohy, které musí být podepsány statutárním zástupcem. 3 4 12 běžně možná velmi významný 1. Projektové Cíle projektu Cíle musí být měřitelné a kvantifikovatelné 1,8 0,4 0,72 téměř nemožná zvládaný 1. Projektové Vůle a podpora Schválení projektu v orgánech města (ZMO, RMO) 2,4 2 4,8 výjimečně možná drobný 1. Projektové Monoprojektovost Předložení pouze jednoho projektu do fondu soudržnosti na stavební celek 0,2 0 0 nemožná zvládaný 1. Projektové Monofondovost Projekt musí být financovatelný pouze z prostředků fondu soudržnosti 0,3 0 0 nemožná zvládaný 1. Projektové Legislativní překážky na straně ČR Nedodržení legislativy vztahující se k implementaci projektu (např. Zákon č. 254/2001 o vodách (Vodní zákon) apod.). 1,9 1,1 2,09 téměř nemožná téměř neznatelný 1. Projektové Legislativní překážky na straně EU Nedodržení legislativy vztahující se k implementaci projektu (Rámcová směrnice o vodě (2000/60/ES) apod. ) 1,9 1,2 2,28 téměř nemožná téměř neznatelný 1. Projektové Dodržení Směrnic MŽP (č.4/2005 a 6/2006) Projektová žádost a implementace projektu musí probíhat dle platných dokumentů Ministerstva životního prostředí. Především se jedná o Směrnici č. 4/2005 o čerpání finančních prostředků ze SFŽP pro investiční projekty realizované v rámci FS a směrnici č. 6/2006 o implementaci projektu. 1,5 0,8 1,2 téměř nemožná zvládaný 1. Projektové Rozhodnutí o poskytnutí dotace Musí existovat Rozhodnutí ze strany EK a ze strany SFŽP o přiznání dotace. 0,2 0 0 nemožná zvládaný 1. Projektové Smlouva o financování akce Pro realizaci projektu musí vedle Rozhodnutí existovat ještě Smlouva o financování a implementaci projektu v rámci FS, která bude podepsána statutárním zástupcem příjemce podpory. Důležité pohlídat základní podmínky pro podpis smlouvy a doložení povinných příloh. 2,9 3,8 11,02 výjimečně možná významný Analýza rizik PedF, katedra geografie 35 P.č. Krok 1: Identifikace dvojic hrozba-scénář Krok2: Kvantifikace rizik Krok 3: Eliminace rizik Hrozba Scénář Komentář (zdůvodnění čím je způsobena škoda) Způsob eliminace rizik 3. Povinné přílohy Nedoložení, případně nekompletnost jednotlivých příloh. Vyloučení projektové žádosti v rámci formálního hodnocení projektu. Podrobné prostudování Směrnice MŽP č. 6/2004 pro předkládání žádostí o podporu z Fondu soudržnosti. 12. Rozpočet projektu Rozpočet je sestaven v době podání žádosti o dotaci a v průběhu projektu se mění, většinou se náklady zvyšují. Ceny stavebního materiálu se mění a zároveň roste postupně inflace, která ceny tlačí nahoru. Nutné počítat s navýšením rozpočtu v realizační fázi. Zahrnout do rozpočtu projektu i rezervu, která pokryje případné zvýšení rozpočtu. 16. Princip partnerství Nedodržení principu partnerství, nedoložení partnera projektu a neprokázání aktivního zapojení partnera do projektu. Konečný příjemce dotace je povinen v žádosti o dotaci uvést, zda-li se bude na projektových činnostech podlet společně s partnerem, či nikoli. Partner projektu může být nefinanční i finanční povahy, přičemž finanční aktiva partnera vložená do projektu se počítají jako vlastní zdroje žadatele. Zachování principu partnerství a zapojení partnera projektu už do fáze předprojektové, tj. přípravy projektu a následně do fáze projektové, tj. vlastní realizace projektu. Mapa rizik PedF, katedra geografie 36 Příště Analýza PESTLE a SROI PedF, katedra geografie 37