PedF, katedra geografie 1 Umíte komunikovat? aneb jak se připravit na Zastupitelstvo? Zadání projektu 1.Rozdělte se do skupin do 4 studentech. 2. 2.Rozdělte si jednotlivé role ve skupině. 3. 3.Vytvořte skupiny dle rolí. 4. 4.Za domácí úkol si „vygooglujte“ náplň jednotlivých rolí. 5. 5.Spojte se se stejnými rolemi a domluvte si strategii postupu dle přednášek a cvičení. 6. 6.V jednotlivých skupinách diskutujte a spojte síly. 7. 7.Těšte se na obhajobu projektu! PedF, katedra geografie 2 Nyní nástroje PedF, katedra geografie 3 * Platí pouze pro Externí zpracovatele! * * Vyberte si nástroj, prostřednictvím kterého budete zpracovávat vybraný projekt: * * Projektový záměr * PESTLE analýza * Analýza rizik A teď ty projekty PedF, katedra geografie 4 * Platí pouze pro Externí zpracovatele! * Vyberte si z následující nabídky: 1.Vybudování 20 km cyklostezky mezi dvěma městy s min. 10 tis. obyvateli. 2.Vzdělávání a podpora 2 000 dlouhodobě nezaměstnaných v Jihomoravském kraji. 3.Oprava centra sociálních služeb s kapacitou 40 klientů. 4.Zateplení 4 velkých budov, ve kterých sídlí ZŠ. 5.Protipovodňová opatření na ochranu obce s 1000 obyvateli. * Další nástroje PedF, katedra geografie 5 * Platí pouze pro Starostu a Zastupitele! * * Vyberte si nástroj, které použijete pro obhajobu projektu: * * Analýza konkurenceschopnosti * Analýza SWOT * PESTLE analýza * Analýza cílových skupin * Analýza rizik A poslední nástroje PedF, katedra geografie 6 * Platí pouze pro Zástupce občanského sdružení! * * Vyberte si nástroj, které použijete pro oponování projektu: * * Analýza konkurenceschopnosti * Analýza SWOT * PESTLE analýza * Analýza cílových skupin * Analýza rizik Sociální jednání * Moderní „přelidněné“ společnosti vyžadují určité mechanismy koordinace svých jednání, jinak se nikdo nedobere svých cílů a každý tratí (Lošták, 2005). * * Role koncentrace a seskupování lidí do společenství vyžaduje dobré komunikační předpoklady! * * Častým efektem – kolektivní vyjednávání (viz odbory). 7 PedF, katedra geografie Modely socioekonomického jednání * Teorie her * * Tragedie obecních pastvin (tragedy of commons) – racionální jednání jednice může utvářet výsledky, které nejsou racionální z pohledu všech zúčastněných. * * Vězňovo dilema (dohoda lidí na společném jednání). * 8 PedF, katedra geografie Teorie her 9 PedF, katedra geografie * Obor aplikované matematiky a operační analýzy, sloužící k analýze konfliktních a strategických situací, tj. situací, v nichž výsledek závisí na jednaní a interakci dalších subjektů. * * * Využití – psychologie, sociální psychologie, ekonomika, politika, politologie, vojenství, historie, biologie, mezinárodní vztahy. * * Teorie her - typologie 10 PedF, katedra geografie * Podle počtu účastníků – 2 hráči, více hráčů. * Podle výsledku – hry s nulovým, nenulovým součtem. * Podle možnosti kooperace – nekooperativní, kooperativní. * Podle inteligence dalšího účastníka – proti inteligentním hráčům, proti přírodě. * Podle doby akcí – simultánní, sekvenční. * Podle informovanosti účastníků – s úplnou, neúplnou informací. * Teorie her 11 PedF, katedra geografie * Spolupráce je lehčí, když hry jsou opakovány a ten, kdo narušuje pravidla tak ví, že bude následně potrestán. * * Spolupráci usnadňuje, když je počet hráčů omezen. * * * Spolupráci usnadňuje, když je nadbytek informací o minulém jednání každého hráče. * * Spolupráci ulehčuje, když hráči příliš neberou z budoucnosti (nežijí „na dluh“ na „discount“ z budoucna). * Tragédie obecní pastviny * Rybolov. * Umístění obchodního řetězce – např. Tesco. * Znečištění ovzduší. * Skleníkové plyny způsobující změny klimatu. * Zásoby podzemní vody. * Doprava ve městě. * Rádiové frekvence. * Odpadky na oběžné dráze. 12 PedF, katedra geografie Vězňovo dilema 13 PedF, katedra geografie * Vždy kooperovat. * V prvním tahu kooperovat, později hrát tak, jak hrál protihráč v předchozím tahu. * V prvním tahu kooperovat, později hrát tak, jak hrál protihráč v předchozím tahu, ale občas „trest odpustit“ – nabídnout ruku ke smíru. * V zásadě kooperovat, občas si risknout nekooperaci – machiavellistický přístup. * Nikdy nekooperovat. * A další. * Vězňovo dilema 14 PedF, katedra geografie * Já se nepřiznám a druhý se nepřizná také – oba jsme odsouzeni na 2 roky. * Ale, nepřiznám se a druhý se přizná – jsem odsouzen na 10 let – příliš rizikové. * Když se přiznám, buď mohu být volný nebo maximálně dostanu 5 let. * Když se nepřiznám, minimálně 2 roky, maximálně 10 let ve vězení. * Bob mlčí Bob mluví Adam mlčí Oba odsoudí na 2 roky Adam dostane 10 let, Bob bude volný Adam mluví Adam bude volný, Bob dostane 10 let Oba odsoudí na 5 let Vězňovo dilema v praxi 15 PedF, katedra geografie * Jednání o odzbrojení. * Konflikt Izrael – Hamas. * Volební geografie – vyjednávání koalic. * Pronikání cizích vlivů do Evropy (Evropané volí sebevražednou kooperativní strategii). * Ekonomické aplikace – investice do reklamy. * Kartelové dohody vs. cenové války (udržet ceny na určité úrovni) – duopoly. * Právo – přiznání viny výměnou na nižší trest. * Vězňovo dilema v praxi – tvorba koalic 16 PedF, katedra geografie * Příklad – tři účastníci projektu * * Celkový zisk projektu 12 * * Přínos účastníka A = 6, účastníka B = 4, účastníka C = 2 * * 2 hráči mohou uzavřít koalici a dohodnout se na redistribuci výplat. * * Jací dva hráči se pravděpodobně spojí? Vězňovo dilema v praxi – tvorba koalic 17 PedF, katedra geografie * Spojí se hráči B a C – mohou si nejvíce polepšit a rozdělit se o přínos hráče A. * * Toto je matematický důkaz proč často dochází ke spiknutí průměrných a podprůměrných proti těm nejlepším. * * Prostor pro vyjednávání formou podbízení. * Další modely * * Syndrom NIMBY (NIABY, NOTE, BANANA). * * * Veřejné statky (čistý vzduch, bezpečné ulice – každý využívá, ale nemusí přispívat k jejich poskytování; „černý pasažér“). * 18 PedF, katedra geografie Nástroje jednání 19 PedF, katedra geografie Řízené hovory * Standardizovaný rozhovor probíhá podle předem a přesně stanoveného scénáře (dotazníku) a je řízen tazatelem. * Cílem standardizace je umožnit srovnávání pro celkovou analýzu všech rozhovorů. * * Řízený rozhovor může obsahovat jak uzavřené odpovědi (odpovědi podle škály) tak i otevřené odpovědi, kde respondent odpovídá podle svého uvážení. Řízené hovory * Tazatelem je většinou přímo vyškolený pracovník zpracovatele. * * V případě velmi krátkého řízeného rozhovoru je možné použít i telefonické dotazování, které je operativní, rychlé a efektivní. * Telefonické dotazování lze použít pouze pro zjišťování základních informací a není možné ho využít při podrobnějším studiu záměrů nebo rozvojových cílů! Brainstorming * Cílem je najít nové pohledy na řešení daného problému a najít tato řešení. * Typ skupinové diskuze mezi odborníky nebo znalci na dané témata nebo aktivními aktéry územního rozvoje. * V následné fázi se jednotlivé návrhy vyhodnocují a tím dochází k zpracování na počátku velmi neutříděných nápadů nebo názorů. Brainstorming * Obdobným způsobem lze také problémy označovat metodou „semaforu“, tedy klasifikaci problémů ve škále podstatné – nepodstatné, významné – nevýznamné. * * Jiný přístup umožňuje písemné obodování jednotlivých problémů ve škále 1-4 nebo při jejich menším počtu jejich seřazení z hlediska významnosti od 1 do např. 10. Brainstorming * Brainstorming představuje velmi vhodnou metodu, pomocí které lze do řešení problémů zapojit místní představitele a další aktivní aktéry územního rozvoje. * * Velká závislost na personální složení pracovní skupiny! * * Obtížné hodnocení některých problémů! Brainstorming - pravidla a)Pravidlo zákazu kritiky. b)Pravidlo uvolnění fantazie. c)Pravidlo co největšího počtu nápadů. d)Pravidlo vzájemné inspirace. e)Pravidlo úplné rovnosti účastníků. * * Důležitou součástí brainstormingu je zápis, záznam diskuse! Delfská metoda * Postupné zjišťování a porovnávání názorů expertů o budoucím vývoji zvolené oblasti, přičemž je zaručena jejich vzájemná anonymita, řízená zpětná vazba informací a statistické identifikace shody názorů zkoumané skupiny expertů. * * Hlavní cíl delfské metody je určení kdy se co stane, nebo se může stát a za jakých podmínek. * Optimální velikost skupiny pro delfskou metodu je 10 - 15 účastníků - expertů. Heuristické metody * Využívají se myšlenkové postupy, které jsou kombinací exaktních přístupů a postupů založených na využití pravidel a technik zobecňujících znalost a minulou zkušenost řešitele. * * Heuristické metody sledují dva cíle: * využití schopnosti člověka k tvůrčímu myšlení, * reprodukci těchto schopností (zejména formalizované - na počítači ap.). * Heuristické metody * Postup má obecně dvě relativně samostatné fáze konstruktivní a zlepšovací. * * V konstruktivní fázi se vytváří určitá varianta řešení. * * Ve zlepšovací fázi pak dochází k jejímu zlepšování tak, aby se hodnota kriteriální funkce nezhoršovala. * * K heuristickým metodám patří např. rozhodovací analýza, větvené rozhodování, řešení sekvenčních problémů ap. Metoda scénářů —Časové a logické spojení informací obsažených v různých prognózách získaných pomocí různých prognostických technik. —Ukazuje, jak se může vyvíjet budoucnost předmětu zkoumání v přítomnosti na základě vzájemné souvislosti postupně uskutečňovaných klíčových událostí. — —Do scénáře se zařazují jen ty prognózy, které souvisí s vývojem prognózovaného předmětu zkoumání. —Cílem metody scénářů je určení kritických okamžiků vývoje, u kterých je třeba uskutečnit zásadní rozhodnutí. Balanced Scorecard (BSC) —Vznik v USA (Kaplan a Norton) a je používána nejen v USA, ale i v Evropě. —„Metoda vyvážených ukazatelů“ nebo „Metoda vyváženého úspěchu“ (zkratka BSC). —Jádrem metody BSC je soubor vyvážených ukazatelů (indikátorů). — —Metoda, je-li správně uplatněna, je také základem pro koncept „učících se regionů“. — Metodika BSC —Pro každý ovál je vytvořen určitý počet měřítek (indikátorů). —K měřítkům se stanovuje jednoznačná metodika. —Optimální počet měřítek – 15 – 30, záleží dle místních podmínek. — —Používají se tzv. měkké faktory (spokojenost, kvalita apod.), které jsou pro jednotlivé občany často důležitější, než tabulky vykazující plnění rozpočtu. — —Vzniklou tabulku měřítek potom nazýváme Balanced Scorecard. • Výhody BSC —Hlavními přínosy BSC jsou: –a) přehlednost: strategická mapa je na 1 strany formátu A4, –b) vyváženost: neříkáme jen co chceme pro občany realizovat, ale také za jakých finančních podmínek, pomocí jakých procesů a také, co se pro to musíme naučit, –c) měřitelnost: lze stanovit relativně malý počet měřítek a ty lze sledovat a hodnotit trend, –d) vytvoření základny pro odměňování (měření výkonu a kvality práce). ◦ • Příště Zasedání Zastupitelstva města Brna 22. 5. 2013 v 13 hod. PedF, katedra geografie 33