PedF, katedra geografie 1 Ze2BP_VSC6 Vybrané problémy sociální geografie jarní semestr 2013 PedF, katedra geografie 2 Obsah a předmět kurzu 1.Lokální a regionální rozvoj s aplikací v ČR. 2. 2. 2.Sociální rozvoj - Chudoba na Zemi. 3. 3. 3.Regionální politika EU a ČR. 4. 4. 4.Synergie v krajině. • 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. PedF, katedra geografie 3 Literatura k studiu * BLAŽEK, J., UHLÍŘ, D. Teorie regionálního rozvoje (nástin, kritika, implikace). Praha: Karolinum, 2011. 342 str. ISBN 978-80-246-1974-3. * RUMPEL, P. Lokální a regionální rozvoj - část 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-876-7. * RUMPEL, P. Lokální a regionální rozvoj - část 2. Politika ekonomické a sociální soudržnosti EU. Ostrava, PřF Ostravské univerzity, 2003. ISBN 80-7042-878-3. * VENCÁLEK, J. Protisměry územní identity. Český Těšín, OLZA, 1998. * VENCÁLEK,J. Místní regiony a územní identita. Ostrava, Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-838-4. * WOKOUN, R., MALINOVSKÝ, J., DAMBORSKÝ M., BLAŽEK J. a kol. Regionální rozvoj. Východiska regionálního rozvoje, regionální politika, teorie, strategie a programování. Praha: Linde, 2008. ISBN978-80-7201-699-0. * PedF, katedra geografie 4 • •Lokální a regionální rozvoj ČR • •Teoretické základy * • PedF, katedra geografie 5 Regionální rozvoj * Praktická/aplikační disciplína. • * Využívá regionálních a společenských věd jako je sociální geografie, regionální ekonomie, sociologie, ... * * Je vstupem pro regionální politiku a regionální plánování. PedF, katedra geografie 6 Regionální rozvoj •Zabývá se: • * faktory, ovlivňujícími rozvoj regionů, * aktéry, podílejícími se na regionálním rozvoji a ovlivňovanými regionálními procesy, * mechanismy vztahů mezi aktéry RR a mechanismy vlivu faktorů na aktéry RR – regionálními procesy a jejich změnami/utvářením, * vývojem regionů a regionálními rozdíly, * regionální politikou – jejím zaměřením, účinností, ... * regionálním plánováním PedF, katedra geografie 7 Co je to rozvoj území? •Rozvoj je buď: * změna kvality (k lepšímu!) * změna kvantity = růst * * Rozvoj území je vázán na sociálně-ekonomické jevy, procesy a jejich aktéry. * •„Typologie“ rozvojových procesů: üEkonomický rozvoj üSociální rozvoj üÚzemní rozvoj Spektrum oblastí regionálního rozvoje PedF, katedra geografie 8 Aktéři (subjekty) regionálního rozvoje * Je možný rozvoj bez aktérů? d47f01 PedF, katedra geografie 9 Některé pojmy * Shareholders: ti co rozhodují (vlastní aktéři). * * Stakeholders: ti o kterých je rozhodováno (jsou aktéry, ale je na ně působeno jako na objekty). * * Individuální osoba: člověk jako jedinec. * * Kolektivní osoba: sociální organizace (např. skupiny jedinců), které také něco činí. PedF, katedra geografie 10 Subjekty regionálního rozvoje * Hlavní nadnárodní aktéři (kolektivní osoby,sociální útvary): * * EU a její instituce spojené s regionálním/rurálním rozvojem: Evropský parlament (volený obyvateli členských států EU), Rada EU (zastupuje vlády členských zemí), Evropská komise (výkonný orgán EU), odpovídá za řízení společných politik EU (tj. i regionální politiky a společné zemědělské politiky - 2 pilíře: zemědělství a rozvoj venkova). Má 36 generálních ředitelství, včetně GŘ Regionální politika (regionální rozvoj) a GŘ Zemědělství (rozvoj venkova). * * Další instituce EU přímo nespojené s regionálním rozvojem: Soudní dvůr a Účetní dvůr (kontrola rozpočtu EU). PedF, katedra geografie 11 Subjekty regionálního rozvoje * Hlavní nadnárodní aktéři: * * EU a její orgány (začlenění stakehoders - ti, kteří jsou ve hře, ti jsou ale i objekty) spojené s regionálním rozvojem: * Výbor regionů (vyjadřuje názory regionálních a místních orgánů); Evropský hospodářský a sociální výbor (vyjadřuje názory organizované občanské společnosti na hospodářské a sociální záležitosti), Evropská investiční banka (pomáhá dosahovat cílů EU financováním investičních projektů). Dále mezi orgány EU, které ale nejsou přímo spojené s regionálním rozvojem patří Evropská centrální banka (EURO), Evropský ombudsman. PedF, katedra geografie 12 Subjekty (aktéři) regionálního rozvoje (obecně) * Hlavní nadnárodní aktéři: * * Celosvětově působící (s primárním zaměřením na země Třetího světa a země mimo EU): * * Světová banka (zaměření především na rozvoj venkova tzv. Třetích zemí), FAO OSN (rozvoj venkova Třetích zemí - Sustainable Development Department). PedF, katedra geografie 13 Subjekty regionálního rozvoje * Hlavní národní aktéři: * * Parlament ČR (Poslanecká sněmovna ČR a její Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a podvýbor pro regionální rozvoj). * Vláda ČR (ministerstva - především Ministerstvo pro místní rozvoj (z pohledu regionálního rozvoje činný ve věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, územního plánování, stavebního řádu, investiční politiky a cestovního ruchu). * * Ostatní ministerstva: zaměření na aktivity v jejich kompetenci propojené s regiony (např. regionální podpora podnikání - MPO, rozvoj venkova: Mze. PedF, katedra geografie 14 Subjekty regionálního rozvoje * * Hlavní regionální aktéři: * * Krajské úřady (Výkonné orgány: Odbory nebo Oddělení regionálního rozvoje, Volené orgány krajských úřadů: komise Rady kraje /zřízené usnesením rady kraje: např. komise pro rozvoj venkova a zemědělství, komise pro regionální rozvoj/ či výbory zastupitelstva - např. výbor pro ekonomický rozvoj). PedF, katedra geografie 15 Subjekty (aktéři) regionálního rozvoje (obecně) * Hlavní regionální aktéři: * * Regionální rada (dle jednotlivých regionů NUTS, na které Řídicí orgán MMR deleguje výkon některých řídicích funkcí). * * úřady Regionální rady (výkonným orgánem Regionální rady regionu soudržnosti, které zabezpečují veškeré úkoly spojené s funkcí Řídícího orgánu ROP; dále plní úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti Regionální rady regionu soudržnosti). PedF, katedra geografie 16 Subjekty regionálního rozvoje * Místní aktéři: * * Městské a obecní úřady (příp. sdružení měst a obcí za účelem rozvoje mikroregionů); výkonné orgány: Odbory rozvoje, plánování atd., volené orgány: výbory a komise (pozn. zde se již zpravidla nevyskytuje pojem regionální rozvoj, ale jde o konkrétní aktivity spojené s danou obcí - komise výstavby, dopravy, životního prostředí atd). * * * Úkol: Zjistěte jaké výbory a komise existují ve Vaší obci. PedF, katedra geografie 17 Subjekty regionálního rozvoje * Ostatní aktéři: * * Podniky a podnikatelé: * * drobní podnikatelé (mikropodnikatelé): fyzické či právnické osoby zaměstnávající do 10 zaměstnanců, jeho aktiva/majetek nebo obrat/příjmy nepřesahují korunový ekvivalent 2 mil. EUR. * * malí podnikatelé: FO a PO s 10-49 zaměstnanci, jeho aktiva/majetek, nebo obrat/příjmy nepřesahují korunový ekvivalent 10 mil. EUR. * * střední podnikatelé: 50-249 zaměstnanců, jeho aktiva/majetek, nebo obrat/příjmy nepřesahují korunový ekvivalent 43 mil. EUR. * * podniky nad 250 zaměstnanců PedF, katedra geografie 18 * Ostatní aktéři (mohou být i objekty): * * organizace zřízené státem (např. CzechTourism), kraji (např. krajská správa silnic) nebo obcemi * nevládní neziskové organizace * občanská sdružení (zák. č. 83/1990 Sb.) * obecně prospěšné společnosti (zák č. 248/1995 Sb.) * církevní právnické osoby (zák. č. 3/2002 Sb., pokud poskytují zdravotní, kulturní, vzdělávací a sociální služby nebo sociálně právní ochranu dětí) * nadace a nadační fondy (podle zákona č. 227/1997) Subjekty regionálního rozvoje PedF, katedra geografie 19 Cíle subjektů (aktérů) regionálního rozvoje * Snižovat (změny rozsahu) velikosti regionálních rozdílů, aby negenerovaly problémové situace z hlediska životů lidí a fungování regionů i celých států. Konkrétně to znamená dosáhnout hospodářského růstu, zvyšování kvality života a rozvoje sociální soudržnosti. PedF, katedra geografie 20 K čemu je regionální rozvoj? * Regionální rozvoj směřuje především k řešení problematiky sociálních nerovností (významné téma v sociálních vědách) mezi jednotlivými územními oblastmi. Jde především o řešení kumulativních disparit. * 21 PedF, katedra geografie Důvody zájmu o regionální nerovnosti (disparity) * Jak praxe, tak teorie regionálního rozvoje jsou o regionálních nerovnostech. * * Čistě teoretické (odkazují k teoriím regionálního rozvoje). * * Čistě praktické (znalost konkrétních nerovností je využitelná v projektech a programech rozvoje). PedF, katedra geografie 22 Nerovnost a disparita * Nerovnost - jakákoliv odlišnost, rozdílnost, nepodobnost, neexistence zavedenosti, pravidelnosti. * * * * Disparita - nepoměr sociálně ekonomického charakteru. PedF, katedra geografie 23 Socioekonomické disparity * Princip uspořádání společnosti, kdy jednotlivci a skupiny nemají stejný podíl na bohatství a symbolických statcích např. rozhodování. Smyslu nabývá, když je považována za sociální problém. 24 PedF, katedra geografie Příklad sociální nerovnosti * * Rozdíl (sociální nerovnosti) mezi bohatými a chudými je jedním z hlavních zájmů sociálních věd. rozdil PedF, katedra geografie 25 Regionální nerovnosti * Stav, situace nebo skutečnost, kdy mezi regiony existují sociální a ekonomické disparity, geograficko-klimatické odlišnosti, infrastrukturální a další rozdíly, které mají za následek, že regiony jsou od sebe navzájem rozrůzněné. * * POZOR: Ne každá nerovnost ale představuje problém, který je nutno řešit !! PedF, katedra geografie 26 Typy sociálních nerovností mezi regiony * Sociálně-demografické * Sociálně-ekonomické * Sociálně-geografické * Kulturní * Nerovnosti v oblasti životního prostředí se sociálním podtextem 27 PedF, katedra geografie Sociálně demografické nerovnosti * Demografické faktory spojené se sociálním jednáním lidí - počet obyvatelstva, hustota, natalita (porodnost), mortalita (úmrtnost), potratovost, délka života, nemocnost (sebevražednost), přírůstek obyvatelstva, migrace, reprodukční zvyklosti, sňatečnost, rozvodovost, ovdovění, věková struktura, struktura podle pohlaví. 28 PedF, katedra geografie 2004-nad65let1303K5 2004-snatky1303K1 mapa-26_delka manz Sociálně ekonomické nerovnosti * Rozdíly mezi ekonomicky slabými (tzv. nerozvinutými) a ekonomicky silnými (tzv. rozvinutými) regiony - především HDP, zaměstnanost/nezaměstnanost, příjmy, struktura ekonomických aktivit a jejich závislost na věku, pohlaví, vzdělání. 32 PedF, katedra geografie KTG 39 - mnORP Fig Míra registrované nezaměstnanosti v obcích s rozšířenou působností * mapa02-mzda Fig Sociálně kulturní nerovnosti * V abstraktní a nehmatatelné úrovni to jsou rozdíly v normách, hodnotách (kulturní a sociální potenciály jako lokální identita, spolupráce a míra soutěživosti v regionu, důvěra atd.) V konkrétní a hmatatelné úrovni to může být občanská vybavenost, materiální statky atd. 35 PedF, katedra geografie Dok byty2000-04 * mapa11-byty Fig * mapa10-auta Fig * mapa13-nehody Fig * mapa08-lékaři Fig * mapa07-studenti * mapa12-nabozenstvi obr-luzka-zdarovt zony podpory-účast Sociálně geografické nerovnosti * * Nerovnosti spojené s osídlením (velikost sídel atd.) 45 PedF, katedra geografie Osidleni Nerovnosti v oblasti životního prostředí spojené se sociálními aktivitami lidí * * Jedná se o takové nerovnosti, které se týkají životního prostředí, ale jsou výsledkem činností lidí – nakládání s odpady, znečištění ovzduší atd. 47 PedF, katedra geografie obr-chranena-uzemi * mapa-emise Fig Regionální nerovnosti a situace před rokem 1989 * Nevýrazně polarizovaná regionální struktura (nebyly velké rozdíly mezi regiony). * * Nadměrně industrializované městské aglomerace (Ostravsko, severní Čechy). * * Vylidněné a problémové oblasti podle hranic se Západním Německem a Rakouskem. PedF, katedra geografie 50 Regionální nerovnosti a situace před rokem 1989 * Zanedbaná infrastruktura. * * Znečištěné životní prostředí. * * Rovnostářská regionální politika. * * Slabá a nadměrně centralizovaná územní správa. * * Vývojová dynamika se přesouvala do východní části země, řada oblastí v Čechách stagnovala. PedF, katedra geografie 51 Trendy po roce 1989 ovlivňující regionální nerovnosti * Změna geopolitické orientace a ekonomické orientace (od RVHP a Varšavské smlouvy k EU a NATO). * * * Restrukturalizace ekonomiky (jak ekonomických činností, tak i vlastnické a organizační struktury). Z pohledu regionů šlo o změny selektivní - proto vidíme nestejné důsledky pro všechny regiony (výrazně selektivní bylo třeba směřování PZI - kam šli zahraniční investoři). PedF, katedra geografie 52 * Neoliberální přístup k regionálnímu rozvoji a regionální politice (princip laisseiz faire) - prostor pro spontánní průběh procesů (spíše vývoj než rozvoj) - nezasahovat, do poloviny 90. let 20. století byla regionální politika „popelkou“. * * * Transformace politického systému ČR (demokratizace, reforma veřejné správy a radikální územní decentralizace) - proměna center rozhodování. Trendy po roce 1989 ovlivňující regionální nerovnosti PedF, katedra geografie 53 Situace dnes * Regionální rozvoj byl značně selektivní, tzn. že v jednotlivých regionech docházelo k nerovnoměrnému (nepoměrnému) průběhu vývoje. Dochází k větší polarizaci mezi regiony - problém fungování v případě změny socioekonomických podmínek. PedF, katedra geografie 54 Pozice regionů v sídlení struktuře jako faktor ovlivňující regionální nerovnosti * Obecně: Nejdynamičtější rozvoj - metropolitní území velkých měst (vyšší kvalifikace pracovních sil, lepší infrastruktura, různorodější ekonomická struktura). * * Území kolem velkých měst, která jsou nejvýše v sídlení hierarchii (regionální centra), ale i mezi těmito územími jsou rozdíly. PedF, katedra geografie 55 Pozice regionů v sídlení struktuře jako faktor ovlivňující regionální nerovnosti * Konkrétně: Rozdíly mezi Prahou, Brnem, Plzní a Českými Budějovicemi oproti Ústí nad Labem a Ostravě (problémy ekonomické restrukturalizace a znehodnocené životní prostředí spolu s problematickým prostředím sociálním /to je však nedobré i v jiných velkých městech/). PedF, katedra geografie 56 Pozice regionů v sídlení struktuře jako faktor ovlivňující regionální nerovnosti * Příklad Prahy: velikost hlavního města, výhodné umístění, rozvinutý terciální a kvartální sektor, kvalita pracovní síly, kulturní přitažlivost, vstupní brána pro kontakty ze zahraničí (HPD Prahy přes 120% průměru EU /po rozšíření 164%/ na obyvatele v PPS) Budoucnost Prahy - včlenění do nadnárodních systémů velkých měst a funkce v oblasti kultury a vzdělávání. * Problém pragocentrismu (kritika i oprávněnost daná historicky). PedF, katedra geografie 57 Souhrn * Pomalé prohlubování regionálních rozdílů v sociálních poměrech obyvatelstva (v Praze a Středočeském kraji se situace zlepšuje, kraje Vysočina a Olomoucký jsou dlouhodobě na nízké úrovni, Ústecký a Moravskoslezský klesají). * Poměrně významné prohlubování rozdílů v ekonomické výkonnosti uvnitř krajů (např. v Jihomoravském kraji – brněnská aglomerace roste, ale jih kraje klesá, podobně ve Zlínském kraji narůstají rozdíly mezi zlínskou aglomerací a zbytkem kraje). * PedF, katedra geografie 59 Snahy o řešení nerovností mezi regiony (modely regionálního rozvoje) Představy o tom, že vše vyřeší „moudrý stát“ (fundamentalistický socialistický kolektivismus - rozdíly sice snižoval, ale některé regiony se nerozvíjely, jak by mohly, čekaly na druhé) ani že vše vyřeší „neviditelná ruka trhu“ (fundamentalistický kapitalistický individualismus -některé regiony se rozvíjely tak mohutně, že to šlo na úkor druhých) se neuplatnily. PedF, katedra geografie 60 První přístup k řešení kumulativních regionálních nerovností bohunovice Chatrč v polích PedF, katedra geografie 61 Exogenní regionální rozvoj (ExoRo) První snaha o rozvoj regionů při kombinaci jak zásahů státu (pomoc s vyrovnáváním těm zaostávajícím), tak při zachování individualistické iniciativy (umožnění rozvoje bez výrazného omezování těch, kteří „na to mají“). PedF, katedra geografie 62 growthpoles * Strategie regionálního rozvoje ČR na roky 2007-2013 * Velké městské aglomerace s diverzifikovanou strukturou ekonomiky a se zastoupením odvětví schopných generovat růst v okolí vytvářejí póly rozvoje. Význam města jako pólu růstu je tedy výsledkem faktorů PedF, katedra geografie 63 Na co měl rozvoj reagovat? * Problémy se měly objevovat tam, kde příliš mnoho lidí obdělávalo půdu (venkov) nebo kde bylo mnoho lidí bez práce (omezovaly tak transfer zisku a pracovní síly nutný k růstu měst a průmyslu /příp. jiných regionů/ a bránící konkurenceschopnému a efektivnímu zemědělství či průmyslu v oblasti z mnoha nezaměstnanými). * Proto se předpokládalo, že tyto stagnující regiony je nutno spojit s dynamicky se rozvíjejícími centry (póly). Podobně se přistupovalo i k jiným regionům přispívajícím ke kumulativním nerovnostem. PedF, katedra geografie 64 ExoRo jako snaha zmírnit periferiálnost (marginalizaci) venkovských (zaostávajících) regionů: * Kroky k podpoře transferu progresívních technologií a praktik z dynamických sektorů a regionů - povede k překonání periferiality (marginalizace) venkovských (zaostalých) oblastí jejich spojením s hlavními událostmi ekonomické a sociální modernizace. * * HLAVNÍ PRINCIP: touto vnější podporou mělo být dotováno zlepšení zemědělské produkce (či jiné produkce v zaostávajících regionech), a tak zvýšit příjmy hospodářství a podpořit mobilitu kapitálu a práce. PedF, katedra geografie 65 Klíčový princip * Ekonomika rozsahu (velikosti) a koncentrace ve zaostávajících regionech (na venkově). PedF, katedra geografie 66 Dynamická síla * Růst městských pólů; hlavní síla rozvoje je koncipována jako proudící z oblastí mimo venkov či zaostávající region. PedF, katedra geografie 67 Endogenní regionální rozvoj (EnRo) reakce na problémy ExoRo zřejmé od 80. let PedF, katedra geografie 68 Klíčový princip * Specifické zdroje (přírodní, lidské a kulturní) dané oblasti jsou zdroji jejího trvale udržitelného rozvoje. PedF, katedra geografie 69 http://www.leader.ostrozsko.cz/phprs/gallery/gal18_obr1297757094_143.jpg Dynamická síla * Místní iniciativa a podnikavost. PedF, katedra geografie 70 LOGO_MAS Zaměření endogenního rozvoje * Utváření (budování) kapacit (dovednosti, instituce, infrastruktura). * * Překonání sociální exkluze. PedF, katedra geografie 71 4 zdroje představ o EnRo * Objevení se nových vedoucích ekonomických regionů při restrukturalizaci v 70.-80. letech. * * Regionální hnutí a agentury. * * Debata o trvalé udržitelnosti. * * Myšlenky vzít „osud do svých rukou“. PedF, katedra geografie 72 PedF, katedra geografie 73 Esej - zadání 1. • •Někdy méně znamená více. 1. • • * Max. ½ A4. • 1. •