Didaktika přírodopisu 2 Konstrukce didaktického testu Mgr. Libuše VODOVÁ. Ph. D. Katedra biologie PdF MU terén Javořice mikroskop zp02 463 9 Zápočet ¡Výstupem ze semináře a podmínkou zápočtu je Receptář začínajícího učitele ¡ ¡Tvoří jej samostatně vypracované úkoly: 1)Příprava na hodinu základního typu 2)Zhodnocení přírodopisné učebnice 3)Baterie učebních úloh na konkrétní hodinu přírodopisu 4)Taxonomie testových úloh s příklady 5)Návrh aktivizační metody použitelné při výuce přírodopisu na ZŠ 6)Test na zopakování tématu (s různými typy učebních úloh) ¡ ¡ l…..vlastními slovy vysvětlit co je to didaktický test l…….stručně pohovořit o kritériích tvorby správného didaktického testu l….sestavit didaktický test l… zhodnotit odbornou správnost konkrétního didaktického testu l….zhodnotit didaktickou správnost konkrétního didaktického testu l Po absolvování semináře bude student schopen…. Test (autor Ondřej PAJTL) ¡Skupina A 1.Co mají mechorosty společné s kapradinami? 2.Popiš životní cyklus kapradin 3.Co produkuje dospělá rostlina kapradiny? 4.Vyjmenuj zástupce kapradin 5.Popiš jakou funkci má nezelená jarní lodyha přesličky rolní 6.Jaká látka se ukládá v lodyze přesličky rolní? Co způsobuje? 7.Co je to ostěra? ¡Skupina B 1.V čem se mechorosty liší od kapradin? 2.Popiš životní cyklus kapradin 3.Co produkuje prokel? 4.Vyjmenuj zástupce plavuní a přesliček 5.Popiš jakou funkci má zelená letní lodyha přesličky rolní 6.V jakých biotopech se kapradiny nevyskytují? Proč? 7.Jak jsou uspořádány listy kapradin? Co tento způsob uspořádání rostlinám umožňuje? Didaktický test ¡= „zkouška, kterou lze objektivně zjistit úroveň zvládnutí učiva u určité skupiny osob“ (KALHOUS & OBST, 2002) ¡ ¡= „nástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky“ (BYČKOVSKÝ, 1982) ¡ -při jeho navrhování a hodnocení vycházíme z předem stanovených pravidel - -nezaměňovat s všeobecně užívaným významem pojmu test = písemná zkouška složená pouze z úloh s výběrem odpovědí Konstrukce didaktického testu ¡1) Účel testu - Proč test dělám? Co chci testovat (ověřovat)? ¡ - jaké znalosti a dovednosti budu ověřovat (vstupní, průběžné, výstupní atd.) ¡ ¡např. zjištění úrovně vědomostí a dovedností na konci témat. celku houby ¡ ¡2) Obsah testu - Jaký rozsah učiva budu testovat? ¡ - vymezím si obsah testu (tématický celek – kolik hodin 4, 20, 40?) ¡ např. houby (učivo za 5 hodiny přírodopisu v 6. ročníku ZŠ ) ¡ ¡3) Specifikace obsahu ¡ Jak hluboké znalosti a dovednosti budu testovat? l (nejen zapamatování, ale i pochopení, aplikaci atd.) l ¡ Kolik úloh jednotlivým znalostem a dovednostem věnuji? l čím významnější, tím více úloh l lKolik úloh bude mít test celkem? ¡ Spolehlivost (reliabilita) testu – minimálně 10 úloh I. PLÁNOVÁNÍ ¡1) Vytvoření jednotlivých testových úloh (test.položek) ¡ - náročné na odbornost, pedagogicko-psychologické dovednosti ¡ - různé typy testových úloh (každý typ je specifický – výhody ¡ i nevýhody => promyšlené použití) ¡ ¡2) Návrh prototypu didaktického testu ¡ - vytvořit prototyp s předstihem („uležení úloh“) ¡ - seřazení učebních úloh v testu (se vzrůstající obtížností pouze u testů relativního výkonu) ¡ - dostatek času na vypracování testu - dle počtu úloh a jejich typu ¡ (s výběrem odpovědí cca 0,5 - 1,5 minuty na položku) - lze přizpůsobit třídě II. VLASTNÍ KONSTRUKCE Konstrukce didaktického testu ¡1) u kognitivních VC usilují o testování různých hladin ¡ (nejenom zapamatování, ale i pochopení, analýza, syntéza….) ¡ ¡2) nejdůležitější části učiva budou v testu zastoupeny největším počtem úloh („UZLOVÉ ÚLOHY“) ¡ ¡3) Gramatická správnost ¡ ¡4) Bez neznámých slov ¡ ¡5) Jednoznačná formulace – jasná a nezavádějící (chyták), ale ani nenavádějící ke správnému řešení ¡ ¡6) Z jednoho úkolu nesmí vyplývat řešení druhého! ¡ Požadavky na didaktický test I. ¡7) Přiměřená obtížnost ¡ ¡8) Srovnatelnost skupin – stejný počet bodů ¡ ¡9) Jednotlivé úlohy se bodují – známka je odrazem procentuální úspěšnosti v celém testu ¡ ¡10) Seřazení učebních úloh ¡ – dle požadavků testů: stoupající obtížnost (testy úrovně) ¡ ¡11) Při dvou a více variantách testu: adekvátní náročnost variant ¡ ¡11) Časová náročnost testu: ¡ - nejprve test vyplní sám učitel ¡ - pro ZŠ: trojnásobek času, za který test vyplnil učitel ¡ - pro SŠ: dvojnásobek času, za který test vyplnil učitel Požadavky na didaktický test II. Nejčastější chyby Ø testuje se jiné učivo než bylo řečeno Ø odborné chyby Ø gramatické chyby Ø není jasné kolik bodů za danou úlohu žák může získat Ø různé verze testu jsou různě obtížné Ø test má malý počet úloh Ø u úloh chybí instrukce – není jasné co mají žáci dělat Ø zadání je nejasně formulované Ø řešení učební úlohy vyplývá z jiné úlohy v testu ¡Požadavky na klasifikaci vmusí odpovídat klasifikačnímu řádu školy vsjednocení opravy otevřených testových úloh ¡ (jasná kritéria za co lze získají bod, srovnávání odpovědí žáků => objektivní a spravedlivé bodování) vvýsledky testu je třeba sdělit veřejně (ve třídě) a odůvodnit je (rozbor chyb) Klasifikace didaktického testu Návrh klasifikační stupnice Postup návrhu klasifikační stupnice 1)Intiuitivní přístup -u zkušených pedagogů - postup: test po vytvoření necháme posoudit několika učitelům, dle jejich návrhů klasifikací vytvoříme výslednou klasifikaci, kterou použijeme -Výhody: individuální hodnocení každého testu (zohlednění věku a úrovně poznatků žáků) -nejpoužívanější: hodnocení vychází z procenta správných odpovědí -nevýhody: různé školy, různé klasifikační stupnice -Klasifikační stupnice dle Sedláčkové (1993) Procento správně vyřešených úloh v testu Klasifikační stupeň Klasifikace běžná Klasifikace přísná Klasifikace velmi přísná 100- 91 100-96 100-95 1 90-81 95-89 94-90 2 80-71 88-82 89-85 3 70-61 81-70 84-80 4 60- 0 69-0 79-0 5 2) Klasifikace na základě procenta správných odpovědí Celé body Max 10 b Půlené body Max 10 b Klasifikační stupeň Počet bodů Počet bodů 10-9 10-9 1 8-7 8,5-7 2 6-5 6,5-5 3 4-3 4,5-3 4 2-0 2,5-0 5 Mírnější klasifikační stupnice Udělování dělených bodů – maximálně půlbody, ale vždy zvážit! -lze použít pouze pokud výsledky žáků odpovídají normálnímu rozdělení: nejvíce žáků má 3, méně 2 a 4, a nejméně 1 a 5 - pro jednotlivé počty žáků se vypočítávají počty bodů v didaktickém testu 3) Klasifikace na základě normálního rozdělení Zadání úkolu do semináře ¡Zvolte si libovolné přírodopisné učivo ¡ (ideálně téma více hodin – např. řasy) ¡Dle výše uvedeného postupu a požadavků sestavte didaktický test pro konkrétní hodinu přírodopisu ¡Součástí testu je: ¡ varianta testu k nakopírování (nevyplněná) ¡ autorské řešení ¡ návrh hodnocení ¡ Použitá literatura ¡CHRÁSTKA, Miroslav. Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků In KALHOUS, Zdeněk a OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, s. 212-231 ¡ ¡CHRÁSTKA, Miroslav. Testy v pedagogickém výzkumu. In SKUTIL, Martin a kol. Základy pedagogicko- psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011, s. 127-152