Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU terén Javořice 9 prace s mikroskopem (11) frontální výuka projektová výuka ¡Po absolvování semináře bude student schopen…. ¡ …. stručně pohovořit o současné situaci teorie a výzkumu učebnic v ČR ¡ …vysvětlit z jakých složek se učebnice skládá ¡ …objasnit v čem spočívá analýza didaktické vybavenosti učebnic ¡ …provést analýzu didaktické vybavenosti vybrané učebnice Př ¡ …porovnat didaktickou vybavenost učebnice s ostatními učebnicemi Př l Teorie a výzkum učebnic -Rozsáhlý vědní obor, který je součástí systému pedagogických věd ¡ -Samostatný vědní obor – Edukační média – veškerá média, která se podílejí na edukačním procesu => nejen tištěná, ale také verbální, vizuální, audiovizuální a multimediální ¡ -Mezinárodní asociace pro výzkum učebnic – IARTEM – International Association for Research on Textbooks and Educational Media - Situace v ČR ¡Do r. 1989 existovalo při SPN Středisko pro teorii tvorby učebnic Øpřeklady zahraničních učebnic Øorganizace celostátních seminářů s touto tématikou => sborníky Tvorba učebnic ØVýsledky výzkumné činnosti byly aplikovány do praxe Ø ¡Výzkum učebnic oživen až po r. 2000 ¡PdF MU – Institut výzkumu školního vzdělávání – garant prof. J.Maňák ¡=> Paidó: MAŇÁK, J. & KLAPKO, D. [eds.]: Učebnice pod lupou, 2006. ¡ MAŇÁK, J. & KNECHT, P. [eds.]: Hodnocení učebnic, 2007. ¡ KNECHT, P & JANÍK, T. [eds.]: Učebnice z pohledu pedag. výzkumu, 2008. ¡ ¡Výzkum také na ostatních VŠ 1)Vymezit a identifikovat vlastnosti učebnice 2)Změřit a vyhodnotit vlastnosti učebnice 3)Predikovat účinek učebnic na vzdělávání 4) ¡ ¡Učebnice je …. ¡„…hierarchicky členěný systém složený z vzájemně propojených komponent, které s využitím speciálních vyjadřovacích prostředků plní různé funkce“ (Průcha, 1998, str. 21) ¡ ¡ Jak hodnotit kvalitu učebnic? ¡Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. ¡ Jaký je optimální podíl verbální a neverbální složky v učebnicích? ¡ Jak mají být tyto proporce přizpůsobeny rozdílnému věku a schopnostem žáků? ¡ ¡Jednotlivé učebnice mají různý poměr těchto dvou základních složek – k jejich hodnocení je třeba přistupovat standardizovaně => analýza didaktické vybavenosti učebnic ¡. Funkčně strukturální analýza učebnic UČEBNICE VERBÁLNÍ (TEXTOVÁ) SLOŽKA NEVERBÁLNÍ (OBRAZOVÁ) SLOŽKA ¡Strukturní komponenty učebnic ¡- Hodnotí se celkem 36 komponent ze tří kategorií: ¡ I.APARÁT PREZENTACE UČIVA (∑ 14 KOMPONENT) II.APARÁT ŘÍZENÍ UČENÍ (∑ 18 KOMPONENT) III.APARÁT ORIENTAČNÍ (∑ 4 KOMPONENTY) ¡ ¡Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. Analýza didaktické vybavenosti učebnic ¡Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. I. APARÁT PREZENTACE UČIVA (∑ 14 KOMPONENT) (A)VERBÁLNÍ: -výkladový text prostý - výkladový text zpřehledněný - shrnutí učiva : k tématům k celému roč. k předchozímu roč. - doplňující texty - poznámky a vysvětlivky - podtexty k vyobrazením - slovníčky pojmů, cizích slov (B) NEVERBÁLNÍ (OBRAZOVÉ): - umělecká ilustrace - nauková ilustrace (schématické kresby, náčrtky, grafické modely) - fotografie - mapy, kartogramy, plánky, grafy, diagramy - obrazová prezentace barevná (= použití nejméně 1 barvy odlišné od barvy běžného textu) ¡Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. II. APARÁT ŘÍZENÍ UČENÍ (∑ 18 KOMPONENT) (A)VERBÁLNÍ: - předmluva (úvod do předmětu, ročníku pro žáky) - návod k práci s učebnicí (pro žáky a/nebo učitele) - stimulace: celková detailní - odlišení úrovní učiva - otázky a úkoly: za tématy, lekcemi k celému ročníku k předchozímu roč. - instrukce ke komplexnějším úkolům (návody na pokusy, LC, pozorování) - náměty pro mimoškolní činnost s využitím učiva (aplikační) - jasné vyjádření cílů učení pro žáky - prostředky a/nebo instrukce k sebehodnocení pro žáky - výsledky úkolů a cvičení - odkazy na jiné zdroje informací (B) NEVERBÁLNÍ (OBRAZOVÉ): - grafické symboly vyznačující určité části textu (poučky, pravidla, úkoly…) - užití zvláštní barvy pro určité části textu - užití zvláštního písma (tučné, kurzíva) pro určité části textu - využití přední a zadní předsádky pro schémata, tabulky apod. ¡Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. III. APARÁT ORIENTAČNÍ (∑ 4 KOMPONENTY) (A)VERBÁLNÍ: - obsah učebnice - členění učebnice na tématické bloky, kapitoly, lekce - marginálie, výhmaty, živá záhlaví aj. - rejstřík (věcný, jmenný, smíšený) (B) NEVERBÁLNÍ (OBRAZOVÉ): vpodle jednotlivých strukturní komponent vvypočítají se: dílčí koeficienty a celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnice ¡Dílčí koeficienty: ¡ E I – koeficient využití aparátu prezentace učiva ¡ E II – koeficient využití aparátu řídícího učení ¡ E III – koeficient využití aparátu orientačního ¡ E v – koeficient využití verbálních komponent ¡ E O – koeficient využití obrazových komponent v ¡E I = počet skutečně využívaných komponent * 100=9 * 100 = 64,3% ¡ počet možných komponent 14 v ¡E Celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnice ¡ E = počet realizovaných komponent * 100 ¡ počet všech možných komponent ¡ ¡Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. Jak se hodnotí? vKolik verbálních komponent může být v každé učebnici zastoupeno? vKolik obrazových komponent může být v každé učebnici zastoupeno? v vJak se vypočítají koeficienty Ev a Eo? Jak se hodnotí? vkoeficienty (E I, E II, E III, E v, E o, E) vyjdou ¡ v rozmezí 0-100% včím vyšší koeficient, tím více komponent bylo v učebnici použito, tím vyšší je její didaktická vybavenost vInterpretace výsledků vSrovnání výsledků: v rámci jednoho ročníku ¡ v rámci jednoho nakladatele ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. Vyhodnocení vZhodnocení didaktické vybavenosti vámi vybrané učebnice přírodopisu vPorovnání s ostatními učebnicemi ze stejné řady, které hodnotili vaši kolegové vVaše subjektivní zhodnocení učebnice: -co se vám na ní líbí, nelíbí -proč byste s ní chtěli pracovat nebo naopak nechtěli -provedení učebnice (praktické hledisko: váha, životnost apod.) -pořizovací cena Do „Receptáře“ Semestrální úkol – „modelový organismus“ ¡ lpožadavky: dostatečně známý l dostatečně velký (uvádět skutečné velikosti) l v přírodě ČR dostupný l obecně se vyskytující l nechráněný x výjimky l lPř. obojživelníci – skokan hnědý l plazi - ??? l ryby – kapr obecný l ptáci – holub l savci - ??? •DIDAKTICKÝ TYP = organizmus, který optimálně reprezentuje probíranou skupinu organizmů ¡ l Didaktický typ Didaktický příklad l ryby – kapr obecný cejn, losos, úhoř l ptáci – holub kondor, sýkorka l dravci – káně lesní káně rousná l •DIDAKTICKÝ PŘÍKLAD (VZOR) = organizmy, které dokreslují rozmanitost probírané skupiny organizmů ¡MAŇÁK, J. & KLAPKO, D. [eds.]: Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006, 23 stran, ISBN 80-7315-124-3, ¡MAŇÁK, J. & KNECHT, P. [eds.]: Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007, 142 stran, ISBN 978-80-7315-148-5. ¡KNECHT, P., JANÍK, T. a kol. [eds.]: Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008, 198 stran, ISBN 978-80-7315-174-4. ¡PRŮCHA, J.: Metody hodnocení učebnic. Tvorba učebnic, seš.5. Praha, SPN 1984. ¡PRŮCHA, J.: Teorie, tvorba a hodnocení učebnic.Praha, ÚÚVPP 1989 ¡PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál, 2002. ¡PRŮCHA, J.: Teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, Paido 1998. Literatura: