Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU terén Javořice mikroskop zp02 463 9 Náplň semináře z didaktiky přírodopisu 2 ¡Předpoklad: úspěšně ukončeny seminář a přednáška z didaktiky přírodopisu 1 ¡ ¡ => kdo nemá zápočet ze semináře, musí jej získat do 28.2. 2014 ¡ ¡Časová dotace: 1 h ¡Výuka: st 14:50-15:35, st 15:45 – 16:30 ¡Ukončení: zápočet ¡Počet kreditů: 1 ¡Absence: 1 tolerovaná ¡ ¡Cíle: Student si v semináři prohloubí a v praxi vyzkouší teoretické znalosti z didaktiky přírodopisu. ¡ ¡ ¡ Udělení zápočtu ¡I) docházka – tolerovaná je 1 absence ¡ ¡II) Semestrální úkol ¡– výukový plakát (téma: vybraná rostlinná čeleď) ¡ ¡III) Mikrovýstup ¡– demonstrace výukové metody na tématu vybrané rostlinné čeledi ¡ ¡IV) Receptář začínajícího učitele ¡ - obsahuje 6 dílčích úloh ¡ ¡ ¡ II. Semestrální úkol výukový plakát na téma vybrané čeledi ¡1. Volba čeledi -buď ze seznamu nebo vlastní čeleď - ¡2. Tvorba plakátu -formát: A1 -průběžně během semestru -termín odevzdání: týden před zkouškou spolu s receptářem ¡ ¡3. Zásady pro vypracování ØKaždý vypracuje výukový plakát pro jinou čeleď! ØPlakát bude zpracován na základě práce s odbornou literaturou – ne Wikipedie!! ØVeškeré použité texty a obrázky budou ocitovány ØPokud použijete vlastní fotografie, uvedete se jako autor Obsah plakátu §název čeledi česky (latinsky) §zařazení čeledi do systému (říše, podříše, oddělení, třída) §modelová rostlina, na které bude vysvětlena charakteristiku čeledi, včetně obrázeku s popisem §v případě, že je modelová rostlina snadno zaměnitelná s jiným druhem, je třeba vymezit rozlišovací znaky ¡ ¡Např. č. prvosenkovité – modelová rostlina prvosenka jarní – uvedu jak se liší od prvosenky vyšší Obsah plakátu §charakteristika čeledi zpracovaná dle těchto zdrojů: Martonfi, 2007, Novák & Skalický, 2008; případně Hendrych, 1986 ¡ §Kolik rodů čeledi roste v ČR: zjistíte v Kubát & al. [eds.] (2002). Pokud jich bude do 20 – vypsat: česky (latinsky), pokud jich bude víc, uvést aspoň 10 z nich ¡ •květní vzorec ¡ §květní diagram ¡ §barevné obrázky (min. 10; pro inspiraci viz Deyl & Hísek, 2003 ) §použitá literatura ¡ §autor plakátu: Jméno PŘÍJEMNÍ, rok ¡Deyl, Miloš & Hísek, Květoslav (2003): Naše květiny. 3. uprav. vyd. Praha : Academia, 690 s. ISBN 80-200-0940-X. ¡ ¡Hendrych, Radovan (1986): Systém a evoluce vyšších rostlin: učební přehled. 2., upr. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 499 s. ¡ ¡Kubát Karel, Hrouda Lubomír, Chrtek Jindřich jun., Kaplan Zdeněk, Kirschner Jan & Štěpánek Jan [eds.] (2002): Klíč ke květeně České republiky. Vyd. 1. Praha : Academia, 928 s. ISBN 80-200-0836-5 ¡ ¡Novák, Jan & Skalický, Milan (2008): Botanika : cytologie, histologie, organologie a systematika. 1. vyd. 1. Praha : Powerprint, 327 s. ISBN 9788090401112. ¡ ¡Martonfi, Pavol (2007): Systematika cievntaých rastlín. 3. vyd., Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 220 s. ISBN: 978-80-7097-694-4. 1. Doporučená literatura ¡Borovicovité (Pinaceae): Krhovská ¡Cypřišovité (Cupresaceae): Světlíková ¡Bukovité (Fagaceae): Wimmerová ¡Břízovité (Betulaceae): Čápková ¡Vrbovité (Salicaceae):Mazáková ¡Javorovité (Aceraceae): Králíková ¡Olivovníkovité (Oleaceae): Folovský ¡Zimolezovité (Caprifoliaceae): Hanáková ¡ ¡ ¡Pryskyřníkovité (Ranunculaceae): Sedláčková ¡Hvozdíkovité (Caryophyllaceae): Szabová ¡Laskavcovité (Amaranthaceae): Jaskulková ¡Rdesnovité (Polygonaceae): Podborská ¡Brukvovité (Brassicaceae): Jandásková ¡Slézovité (Malvaceae): ¡Tlusticovité (Crassulaceae): Volba čeledi ¡Růžovité (Rosaceae): podčeleď Rosoideae – růžovité vlastní ¡ ¡Růžovité (Rosaceae): podčeleď Amygdaloideae – mandloňovité: Koubek ¡ ¡Růžovité (Rosaceae): podčeleď Maloideae – jabloňovité Zapletalová ¡ ¡Bobovité (Fabaceae): Koschová ¡Miříkovité (Apiaceae):Lavičková ¡Mořenovité (Rubiaceae): Žáková ¡Brutnákovité (Boraginaceae): Kluková ¡Lilkovité (Solanaceae): Fárková ¡Krtičníkovité (Scrophulariaceae): Krejčí ¡Hluchavkovité (Lamiaceae): Pekáčová ¡Zvonkovité (Campanulaceae):Jelínková ¡Hvězdnicovité (Asteraceae): Poláková ¡Liliovité (Liliaceae): Ježková ¡Vstavačovité (Orchidaceae): ¡Sítinovité (Juncaceae): Drozdová ¡Šáchorovité (Cyperaceae): Kyjovská ¡Lipnicovité (Poaceae): Volba čeledi III. Mikrovýstup demonstrace výukové metody na tématu vybrané čeledi ¡vyprávění ¡vysvětlování ¡výklad ¡instruktáž ¡dialog ¡demonstrace ¡atd. 1. ¡určovací znaky u rodu prvosenka – rozdíly mezi prvosenkou vyšší a prvosenkou jarní ¡pojem HETEROSTYLIE ¡principu tvorby květního vzorce (diagramu) Volba metody Např. prvosenkovité - vysvětlování výklad: ¡Rozšíření čeledi ve světě Mikrovýstupy budou nahrávány na kameru a rozebírány v semináři z didaktiky přírodopisu => rozvíjení komunikačních dovedností IV. Receptář začínajícího učitele demonstrace výukové metody na tématu vybrané čeledi Samostatně vypracované úkoly: 1)Zhodnocení přírodopisné učebnice 2)Typologie učebních úloh s příklady 3)Baterie učebních úloh 4)Test na zopakování tématu (s různými typy učebních úloh) 5)Pracovní list 6)Návrh aktivizační metody pro konkrétního hodinu přírodopisu Předběžné rozvržení seminářů od 19.2. do 21.5.2014 ¡19.2 – úvodní seminář ¡26.2. – volba tématu semestrálního úkolu, hodnocení učebnic ¡5.3. – hodnocení didaktické vybavenosti přírodopisné učebnice ¡12.3. – výsledky hodnocení didaktické vybavenosti učebnic přírodopisu ¡19.3. – mikrovýstupy – 4 studenti/tky ¡26.3. – mikrovýstupy – 4 studenti/tky ¡2.4. – mikrovýstupy – 4 studenti/tky ¡9.4. – mikrovýstupy – 4 studenti/tky ¡16.4. – učební úlohy – typologie ¡23.4. – učební úlohy – typologie a tvorba baterie učebních úloh ¡30.4. – didaktický test, pracovní list a jejich tvorba ¡7.5. – aktivizační metoda ¡14.5. - aktivizační metoda ¡21.5. – seminář zřejmě odpadne - terénní cvičení z neživé přírody Po absolvování semináře bude student schopen: 1.Vypracovat přípravu na hodinu základního typu 2.Využít v hodině přírodopisu různé metody výuky ¡3. Sestavit baterii učebních úloh a didaktický test. ¡4. Začlenit do výuky přírodopisu aktivizační metody. ¡5. Vytvořit didakticky správně výukový plakát. ¡6. Zhodnotit učebnice přírodopisu.