Aktuální problematika stylistiky Úvod: Stylistika, která je v současné době převážně pojímána jako dílčí lingvistická disciplína (i když může mít také orientaci literárněvědnou), završuje poznání jazyka. Předmětem zkoumání je jazyk v komunikační funkci a stylová rozmanitost textů. Současná stylistika češtiny řeší tuto aktuální tematiku: 1. sleduje existenci stylové rozmanitosti společenské, politické, žurnalistické, odborné, ekonomické a jiné komunikace, 2. zaměřuje se na výzkum a popis objektivních vyjadřovacích stylů, zvláště stylů funkčních, a to primárních i sekundárních, 3. sleduje, jak se mění komunikační situace a jí odpovídající komunikační potřeby společnosti, 4. sleduje vyvíjející se stylovou hodnotu výrazových prostředků, zvl. spisovných jazykových prostředků, vyvíjející se proces příznakovosti a nepříznakovosti (zvl. sleduje proces stylové neutralizace), 5. zachycuje překračování a míšení stylových norem a existenci průnikových pásem funkčních stylů, 6. sleduje a odráží kontakty ve stylistickém výzkumu ve slavistice. Ad 2) Výrazné místo ve výzkumu funkčních stylů přísluší funkčnímu stylu odbornému a stylu publicistickému (žurnalistickému). Styl odborný rozvíjí a popularizuje odborné poznání v různých vědních oborech a v závislosti na něm se rozvíjí i sekundární styl učební. Styl publicistický plní závažné společenské poslání – texty plní funkci informativní a persvazivní. Ve srovnání s ostatními funkčními styly je nejvýrazněji dynamický, progresivní, odráží vývoj jazyka a vzhledem k široké publicitě publicistických textů má publicistický styl největší vliv na jazykové povědomí uživatelů jazyka. Ze stylů sekundárních je v posledních letech a v současnosti věnována pozornost stylu reklamnímu (viz: Čechová, M., Krčmová, M., Minářová, E. Současná stylistika, 2008, s. 275 – 279) a stylu církevní komunikace (neboli stylu náboženskému / církevnímu / duchovnímu / sakrálnímu / religióznímu – terminologická rozkolísanost). V minulosti nebyla stylu náboženské komunikace věnována náležitá badatelská pozornost (jen s výjimkou textů kázání, a to v souvislosti s diachronním vývojem jazyka). Ad 3) Všímá si nových stylových druhů jazykové (verbální) komunikace – viz e-mail, SMS, zaměřuje se na nové rozvíjející se vyjadřovací styly. Ad 4) Stylistika zachycuje současný vývoj ve stylových vrstvách a nastávající posun ve stylových charakteristikách jazykových prostředků. Současná stylistická teorie zachycuje proces přehodnocení stylistických charakteristik, odrážející se ve stylové normě, posléze pak v jazykové normě. (Vývoj v jazyce bývá mj. poznamenán i změnami ve stylových charakteristikách jazykových prostředků. (To vše nachází během doby odraz v nových kodifikačních úpravách.) Ad 5) Viz blíže Současná stylistika, kap. XIII Průniková pásma funkčních stylů). Sledují se přesahy mezi styly, prolínání stylů a uplatňování intertextovosti. Ad 6) Viz blíže Současná stylistika, kap. I, 8.