Psaní slohových prací 1. Místo slohových prací ve vyučování slohu: - vyvrcholení slohotvorné činnosti - součást prověřování výsledků ve vyučování - specifičnosti prací cvičných a kontrolních - názory různé – direktivně není nic stanoveno 2. Příprava písemných slohových prací )školních kontrolních) – lze doporučit následující postup (algoritmus činností). Pozn.: není závazný, pořadí činností se podle okolností mění, některé činnosti probíhají současně, také čas přípravy – 1 2 hodiny – bývá různý. Příprava ve škole na školní slohovou práci: - seznámení s tématem, eventuelně s několika tématy s možností výběru – volba tématu - zdůraznění cíle projevu a přiblížení komunikační situace, motivace psaní, komunikativní zřetel - zdůvodnění slohového útvaru (na střední škole také slohového postupu) a příprava na celý slohotvorný proces - tematická invence, tj. shromažďování faktografického materiálu, pozorování skutečnosti, srovnávání údajů, závěr, popř. zobecňování, cíl – získávání informací, rozhovor na dané téma o obsahu práce, konzultace s žáky (i žáci navzájem), co mají sledovat - tematická selekce, tj. výběr z tematického záměru, výběr z částí tématu (obsahu) - selekce (výběr) z jazykového materiálu a plynulá jazyková formulace, stylizace textu - promýšlení kompozice (už v souvislosti s tématem), výstavba slohového útvaru, faktografická posloupnost údajů – sestavení osnovy slohové práce - napsání konceptu práce, popř. při nedostatku času alespoň prvních částí přípravy 3. Volba tématu slohové práce – měli bychom přihlížet k těmto skutečnostem - šíře tématu a jeho adekvátnost funkci a cíli projevu - konkrétnost tématu a určitost v zadání x možnost variability zpracování, tj. určitá míra tematické volnosti (nikoli libovolnosti) - volba z několika možností - novost a přitažlivost tématu - časová náročnost, rozsah práce - adekvátnost věku, psychice žáků, životním zkušenostem, event. individualitě a úrovni žáků - dokonalá znalost tématu, sepětí tématu s prožitkem žáka - motivace k psaní na dané téma a komunikační zřetel v souvislosti s tématem (motivace potřebou, motivace citová) - sepětí tématu (i útvaru) s možností kreativního projevu žáka (téma umožňující kreativitu) 4. Psaní práce – vedení prací – respektování předem připravené osnovy a kompozičních zvyklostí 5. Oprava slohové práce a způsob provádění – klasifikace, kontrola oprav 6. Podstata slohových chyb – nejčastější chyby a nedostatky