EDUKAČNÍ POTENCIÁL VILY STIASSNI V BRNĚ KAMILA REICHMANNOVÁ Mezinárodní konference Vzdělávací obsah v muzejní edukaci, 23.–24. 4. 2014 Katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ANOTACE Příspěvek přináší aktuální stav výzkumu edukačního potenciálu vily Stiassni v Brně na katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity realizovaný od roku 2013 dosud. CÍLE Cílem výzkumu je navrhnout komplexní didaktický materiál a edukační programy pro různé cílové skupiny, které budou využitelné v praxi. Některé z navrhovaných materiálů a programů byly testovány při animačních programech ve školách z důvodu rozsáhlé rekonstrukce vily a revitalizace parku, která bude dokončena až v závěru roku 2014.Tyto výstupy poslouží jako výchozí materiál pro další realizace. HYPOTÉZA Hlavní myšlenkou zprostředkování architektury je přiblížit dětskému divákovi hodnoty nemovitého kulturního dědictví, a to včetně mobiliárních fondů a historických souvislostí. Realizace neformálního vzdělávání probíhá často formou animačních programů či prostřednictvím interaktivní výstavy. METODOLOGIE Výzkumný soubor: žáci základních a středních škol Výzkumné metody: rozhovor, diskuse, experiment, dotazník, kazuistika, komparace VÝZKUMNÉ OTÁZKY Jak moc bude efektivní zprostředkování vily Stiassni v prostředí škol? Bude pro žáky nepřímý kontakt se stavbou výhodou či nevýhodou? Je nezbytná znalost architektonických slohů, stylů a prvků u žáků základních škol? Do jaké hloubky lze vyučovat architekturu u žáků ZŠ? Bude mít výchova k hodnotám kulturního dědictví pozitivní vliv na další generace a přitáhne tak více potencionálních návštěvníků do památkových objektů, muzejních a galerijních institucí? NAVRHOVANÝ MODEL VÝZKUMU Diskuse, rozhovory na téma moderní architektura. Realizace studentských prací (inspirace vila Stiassni), průběžná reflexe. Komparace přístupů žáků a studentů různých škol. LITERATURA A ELEKTRONICKÝ DOKUMENT KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 304 s. ISBN 80-247-1104-4. ¹ Anonym. O projektu. Pamatkynasbavi.cz [online]. Národní památkový ústav, © 2014 [cit. 2014-03-24]. Dostupné z: http://www.pamatkynasbavi.cz/o-projektu. Pokud není uvedeno jinak, autorkou fotografií je Kamila Reichmannová. Výstup byl vytvořen za podpory z projektu OP VK Věda a vědci pro vzdělanost moderní společnosti (CZ.1.07/2.3.00/35.0005). Garantkou výstupu a školitelkou Kamily Reichmannové je Alice Stuchlíková z katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Poster je dílčím výstupem z projektů Výzkum analogií historických aspektů a současných inovativních tendencí v edukaci a v umění (Trasy, MUNI/A/0928/2013) a Vzdělávací role Národního památkového ústavu: Edukace jako klíčový nástroj zkvalitnění péče o kulturní dědictví České republiky (DF12P01OVV014). ZPROSTŘEDKOVÁNÍ ARCHITEKTURY Termín zprostředkování se běžně používá ve vztahu s termínem umění, čímž zjednodušeně rozumíme přiblížení laickému divákovi, dětem či zájmové skupině. Umění bývá často zprostředkováno skrze animační programy, které mohou být pojaty různě. Nějčastěji jsou při tomto procesu využívány pracovní listy s komentářem lektora, na které lze návázat výtvarnou či dramatickou dílnou. Jistě nejoblíbenějším druhem programů u dětí jsou interaktivní výstavy. Zprostředkování architektury nemá v České republice takovou tradici, jako je tomu v zahraničí. Velkým vzorem nám může být organizace National Trust ve Velké Británii, která se již od roku 1895 zabývá památkovou péčí a národním dědictvím. Má pod sebou řadu „House Museí“, v nichž jsou pravidelně realizovány edukační programy. V českém prostředí se památkovou péčí zabývá státní organizace Národní památkový ústav, který spravuje historicky cenné, ale i průmyslové objekty spolu s jejich mobiliárním fondem a movitými památkami. Na nemovitých objektech NPÚ jsou nejčastěji uplatňovány komentované prohlídky. Avšak díky zahraničnímu vlivu a spolupráci odborných pedagogických pracovníků z univerzit (Hana Havlůjová, Alice Stuchlíková a další) a pracovníky NPÚ probíhá projekt Památky nás baví (2012–2015), jehož hlavním cílem je aplikovaný výzkum a vývoj, na kterém se podílí sedm edukačních center odborných pracovišť NPÚ v ČR. Výsledky tohoto výzkumu mají být nápomocny při tvorbě „vzdělávacích programů zaměřených na edukaci v oblasti nemovitého a movitého kulturního dědictví, včetně historických sídel, kulturní krajiny a archeologických památek. Cílovými skupinami projektu jsou děti a mládež, rodiny s dětmi, laická a odborná veřejnost.“¹ Vila Stiassni je součástí projektu Ministerstva kultury ČR Vracíme památky do života, jehož smyslem a cílem je obnova památek, jejich oživení a navrácení do života společnosti. Nejenže zde probíhá celková rekonstrukce areálu vily Stiassni, ale současně zde vznikne Centrum obnovy památek architektury 20. století (projekt COPA). Hlavním cílem projektu COPA je vytvoření národního metodického centra obnovy památek architektury 20. století a to především k poradenským, konzultačním, ale také edukačním aktivitám. V praktické rovině se věnuji tvorbě aktivní knížky, muzejního kufříku, autorské deskové hře Brněnské putování s Ernstem Wiesnerem a návrhu edukačních programů pro různé cílové skupiny, které by bylo možné využít v prostorách a areálu vily Stiassni. Tento didaktický materiál je průběžně konzultován jak s vedoucí diplomové práce Alicí Stuchlíkovou, tak i s odborníkem územního odborného pracoviště NPÚ v Brně Petrem Kroupou. foto: Alice Stuchlíková