Mgr. Jan Krejčí Jaro 2014  Experiment jako základ fyzikálního poznání  Popis a výklad experimentů, které vedly nebo mohou vést k formulaci obecných fyzikálních principů.  Příprava na bakalářskou státní zkoušku – otázka 13 – Klíčové experimenty ve fyzice  Studentský výstup ◦ Vypracování, přednesení a odevzdání 2 prezentací ◦ První téma z výběru, druhé je na studentovi ◦ Délka výstupu 10-15 minut dle tématu ◦ Obsah: Info o experimentátorovi, popis experimentu, obecné souvislosti, potvrzení versus vyvrácení, …  Docházka alespoň 75% • Galileo (kyv, volný pád, dalekohled, rychlost světla) • Torricelli (TE, barometr) • Cavendish (hmotnost země) • Coulomb (torzní váhy, magnetické síly, CZ) • Young (štěrbina) • Ampere (AZ, PPR, … ) • Michelson – Morley (éter) • Einstein (fotojev, myšl. ex., …) • Einstein (STR, OTR) • Millikan (el. náboj) • Rutherford (objev jádra) • Franck a Hertz (FHE) • Compton (CR) • Davisson (DGE - mřížka) • Meitnerová (štěpení Uranu) • Eötvös (KF) • Bohr (postuláty atomu) • Kirchhoff (KZ) • Newton (NZ, optika) • Vývoj názorů na atom • Měření rychlosti světla • Experimenty pro SI  Základním zdrojem poznání ve fyzice je experiment.  Experiment je nástroj pro ověřování teorií a současně je zdrojem pro jejich další rozvoj.  Prvním průkopníkem experimentálních metod byl Roger Bacon, podle něho experiment slouží jako nástroj pro ověřování poznatků. Další experimentátor Galileo Galilei závěry svých experimentů formuloval jako fyzikální zákony. Poté Isaac Newton zavedl základní fyzikální pojmy jako míry, kterým přiřazoval číselné hodnoty, což umožnilo lepší interpretaci fyzikálních experimentů. Později Albert Einstein zavádí myšlenkový experiment, hypotetický scénář, který nám slouží k pochopení skutečného stavu věcí.  Experimenty ◦ Reálné – sledujeme probíhající experiment v reálném čase a měříme přístroji v reálném čase. ◦ Myšlenkové – navodí se podmínky experimentu a dedukuje se na základě známých zákonů bez ohledu na realizaci. ◦ Počítačové – simulace na základě známých zákonů.  Při plánování a vyhodnocování experimentu musíme pamatovat na 2 základní požadavky kladené na experiment: ◦ výběrovost: Experiment provádíme za určitých podmínek, které ovlivňujeme a volíme nebo alespoň registrujeme (př. teplota, tlak, vlhkost vzduchu). ◦ reprodukovatelnost. Opakované provádění experimentu různými osobami musí poskytovat srovnatelné výsledky.  Z hlediska charakteru pokusu rozlišujeme 2 druhy experimentu: ◦ kvalitativní: zjišťujeme jestli jev nastal nebo ne. ◦ Kvantitativní: zjišťujeme míru daného jevu, provádíme měření a výsledkem je číslo.  Existují různé druhy myšlenkových experimentů. Všechny myšlenkové experimenty se nicméně vyhýbají empirickým metodám, t.j. jejich součástí není pozorování ani vlastní fyzické provedení experimentu.  Podstatou je teoretická metoda "a priori". Obecně můžeme říci, že myšlenkové experimenty mají tyto výsledky: ◦ zpochybnění nebo dokonce vyvrácení teorie (zde je často využíváno myšlenkového postupu reductio ad absurdum) ◦ potvrzení existující teorie ◦ navrhnutí nové teorie ◦ současné vyvrácení existující a navržení nové teorie  Vědci dále používají myšlenkové experimenty v případech, kdy je fyzická realizace experimentu nemožná. Mgr. Jan Krejčí Mail: jkrejci@ped.muni.cz Tel: 549 49 5284 Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání Institut pedagogického vývoje a inovací Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Poříčí 7, 60300 Brno, CZ