Týden 1
Motto: …kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod
TEZE: Technologie změní svět k lepšímu a vyřeší mnohé naše problémy a civilizace bude vzkvétat x technologie nedokáží řešit konflikt přírody a kultury a spíše jej prohlubují
Pravidla debaty: • Každý tým má své teze a názorovou orientaci, která bude vyplývat z obsahu předmětu
• Cílem je zvítězit ve větším množství tezí pomocí kvalitní argumentace a přesvědčením poroty
• Argumentační fauly a manipulativní metody jsou sice povoleny – ale používání může být kontraproduktivní
Příprava na debatu
1 | Teze
Teze je ústřední myšlenka debaty. Je diskutabilní, to znamená, že nikdo jistě neví, jestli je pravdivá, nebo ne.
Srovnej:
Součet vnitřních úhlů trojúhelníka je 180 stupňů. O této větě se moc diskutovat nedá.
Měli bychom podporovat stavby dálnic. O této větě se diskutovat dá. Je diskutabilní.
2 | Cíl v debatě je cílem týmů:
- Prokázat, že teze platí (afirmativní tým) nebo neplatí (negativní tým). Afirmativní tým: „Měli bychom podporovat stavby dálnic!“ Negativní tým: „Neměli bychom podporovat stavby dálnic!“
- Zneplatnit obhajobu oponentů: „Vaši argumentaci nelze přijmout, protože ...“
3 | Tvrzení
Aby dosáhli svého cíle, oba týmy předkládají „tvrzení“. Tvrzení jsou věty, které podporují ne/platnost teze a ne/platnost jiných tvrzení. Jsou jednodušší než teze – snáze pochopitelné, lépe přijatelné a zřejměji pravdivé.
Teze: Neměli bychom podporovat stavby dálnic, protože:
Tvrzení 1: Dálnice ničí přírodu.
Tvrzení 2: Dálnice jsou příliš drahé.
Cvičení 1:
Z nabízených vět urči 3 teze a 6 tvrzení. Ke každé tezi přiřaď dvě tvrzení na její podporu.
Příprava na debatu 1:
Napiš si tezi dnešní debaty. Najdi několik tvrzení na podporu platnosti teze a několik tvrzení popírající její platnost!
4 | Argument
Samotné tvrzení na prokázání platnosti teze obvykle nestačí. Tvrzení, které je dokázáno, nazýváme „argument“. Jednoduchý argument má často tyto části: tvrzení, zdůvodnění (princip), důkaz (data) a dopad.
5 | Důkaz (data)
Důkaz je obvykle nějaký fakt, často má číselný rozměr a je snadno ověřitelný protože se opírá o vnější zdroje (odborný článek, statistika, svědectví, vědecké pozorování atp.).
Cvičení 2:
Ke tvrzením z 1. cvičení přiřaď důkazy.
Příprava na debatu 2:
Ke každému tvrzení z „Přípravy na debatu 1“ zkus doplnit alespoň jeden „ideální důkaz“ (důkaz, jaký bys potřeboval najít, aby potvrdil tvé tvrzení), anebo důkaz, který máš.
6 | Zdůvodnění (princip)
Uvažte následující situaci: Díváte se na pilotní díl nové reality show. Po shlédnutí prvních deseti minut zjistíte, že nová reality show je hloupost (= „důkaz / data“). Dojdete k závěru, že celá soutěž bude hloupost (= „tvrzení“) a televizi vypnete. Co vás vedlo k tomuto závěru? Jediný důkaz – slaboduchost prvních deseti minut pořadu? Jistěže ne. Na základě své předchozí zkušenosti víte, že pořad, který je deset minut hloupý se již nespraví. Tato vaše zkušenost je pojítkem mezi důkazem a tvrzením. Takovému pojítku říkáme „zdůvodnění“ nebo „princip“. Zdůvodnění (princip) je významnou součástí argumentu. Vysvětluje, jak jste se od důkazu dostali k tvrzení.
Zdůvodnění, princip: Kde je kouř, je i oheň.
Důkaz: Vidím kouř.
Tvrzení: Hoří.
Tvrzení: Hraběnka z Athlone (vnučka královny Viktorie, zemřela 1981) jistě nesla gen pro chorobu srážlivosti krve - hemofilii.
Důkaz: Její otec Leopold, vévoda z Albany, trpěl hemofílií.
Zdůvodnění, princip: Hemofílie se přenáší pouze prostřednictvím chromozomu X. Dcery vždy dědí chromozom X svého otce.
Někdy se zdůvodněné zdá zbytečné – například pokud vy i vaši posluchači znáte zásady dědičnosti a současně víte, že hemofilie se přenáší pouze na chromozomu X. Uvažte tento příklad:
Tvrzení (věta, kterou chci dokázat): Silnice jsou nebezpečné.
Důkaz: Silnice jsou rozbité.
Zdůvodnění, princip: Rozbité silnice jsou nebezpečné.
V tomto případě se spojující „zdůvodnění“ skutečně jeví jako zbytečné. Přesto je v debatování užitečné zdůvodnění přinést a nabídnout je oponentům k přezkoumání. Často se totiž jedná o nejslabší část argumentu. Zamlčet zdůvodnění může vést k nedorozumění (oponenti se musí domýšlet o co vlastně opíráte platnost argumentu), a může se i stát, že zdůvodnění je pochybné!
Tvrzení: Marihuana je zdraví prospěšná.
Důkaz: Marihuana zmírňuje tlak v oční bulvě a ulevuje tak od bolesti pacientům s šedým zákalem.
Zdůvodnění (zamlčené, protože nepravdivé): Všichni lidé trpí šedým zákalem.
Cvičení 3:
K tezím, důkazům a tvrzením ze cvičení 1 a 2 přiřaď zdůvodnění:
Příprava na debatu 3:
Ke každému tvrzení a důkazu z „Přípravy na debatu 1 a 2“ zkus domyslet zdůvodnění, „myšlenku v pozadí“, které vysvětlí spojení mezi důkazem a tvrzením.
7 | Dopad
Dopad je poslední částí argumentu. Mluvčí vysvětlí, jakým způsobem platnost jeho argumentu přispívá obhajobě/negaci teze nebo vyvracení argumentace oponentů.
Nejčastěji zní vysvětlení dopadu nějak takto: „Dokázali jsme, že děti mladší 15 let jsou schopné uvědomovat si následky svých činů. Proto platí teze, že ‘Věková hranice trestní odpovědnosti by měla být snížena.‘“
Cvičení 4:
K tezím, tvrzením, zdůvodněním a důkazům z cvičení 1, 2 a 3 přiřaď vhodný „dopad“.
K dispozici máš jen 3 dopady. Další tři domysli sám.
Příprava na debatu 4:
K tezím, tvrzením, zdůvodněním a důkazům z přípravy 1, 2 a 3 domysli vhodný „dopad“.