TÉMATICKÝ PLÁN Téma: Jak být zdravý - Poznáváme svoje tělo Období: 18.–29. listopad 2013 Organizační poznámky: Praxe se uskutečnila v MŠ Pomněnky, Oblá 31, Brno. Třída Veverky – věkově smíšená. Kompetence: - Dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdraví a bezpečné okolní prostředí. Cíle: DT Osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví. DP DTD Ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi. DSp DS Rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám. Očekávané výstupy: Dítě pojmenuje části těla, některé orgány, zná jejich funkce. Dítě se chová obezřetně při setkávání s neznámými dětmi, umí požádat druhého o pomoc pro sebe i pro jiné dítě. Dítě si uvědomuje, že svým chováním ovlivňuje vlastní zdraví i životní prostředí. Rizika Nedostatek/nadbytek či zkreslení informací o lidském těle, o funkcích některých částí a orgánů, o zdraví i možnostech ohrožení, způsobech ochrany zdraví a bezpečí. Špatný příklad dospělých. Převaha zprostředkovaného poznávání světa. Řízené činnosti ve třídě  diskuzní kruh: „Co víme o lidském těle?, Co děláme pro své zdraví?“ (myšlenková mapa)  básničky: Paleček a jeho kamarádi, To jsou prsty  píseň: Holka modrooká (rytmizace a hra na tělo), Hlava, ramena, kolena…  hry: Kuba řekl…  Kreslení lidské postavy  sledování seriálu Byl jednou jeden život venku  návštěva výstavy Lékařství v Mendelově muzeu v Brně  pozorování tělesných změn při pobytu venku  skákací panák  kolektivní hry: Na vitamíny, Na bacily Částečně řízené činnosti Zapojení rodičů: Rodiče mají možnost zúčastnit se společné návštěvy výstavy Lékařství. Sledování DVD Byl jednou jeden život (společně s dětmi doma, nebo ve školce). Částečně řízené činnosti dětí: Název činnosti: Encyklopedie Typ inteligence: verbální Pomůcky: obrázky, encyklopedie Organizace: Děti hledají po třídě zprávy a vyhledávají obrázky v encyklopediích. Zadání pro děti: „Děti, ve třídě nám kostlivec schoval tajné zprávy! Zkuste je společně s kamarády najít, zjistit, co je na obrázku, vyhledat stejný nebo podobný obrázek v encyklopedii a říct o něm ostatním.“ Přírodní Pozorování svého těla Intrapersonální Relaxační cvičení Interpersonální Lidské tělo Tělesně kinestetická Překážková dráha Hudební Krvinky Prostorová Skládání obrázku Logicko matematická Pexeso Verbální Encyklopedie Poznáváme svoje tělo Název činnosti: Pexeso Typ inteligence: logicko-matematická Pomůcky: pexeso s částmi lidského těla Organizace: Děti sedí u stolečku nebo na koberci. Zadání pro děti: „Děti, rozsypaly se mi obrázky s částmi lidského těla. Bylo by třeba, aby byly vždy 2 stejné obrázky u sebe. Zkusíte to? Ale pozor, kartičky jsou obrázky dolů a smíme otočit vždy pouze dvě kartičky.“ Název činnosti: Skládání obrázku Typ inteligence: prostorová Pomůcky: obrázek (velikosti A4), který je rozstříhaný Organizace: Děti si vytvoří skupinu kamarádů (asi 3-5 dětí). Skupinka dostane hromádku rozstříhaného obrázku a děti se společně podílí na jeho sestavování. Zadání pro děti: „Děti, už se vám stalo, že jste něco roztrhly a zkoušely to skládat? Dá to někdy docela dost přemýšlení, abyste vymyslely, jak to původně bylo. Věřím, že to společně dokážete." Název činnosti: Krvinky Typ inteligence: hudební Pomůcky: nástroje Orffova instrumentáře Organizace: Děti se pohybují po koberci – běhají jako krvinky podle rytmu. Zadání pro děti: „Děti, zkusíte si zahrát na krvinky? Krvinky nám běhají v těle tak rychle, jak tluče srdce. Domluvte se, kdo bude srdce a kdo krvinky. Srdce si vybere nástroj Orffova instrumentáře a bude udávat rytmus. Krvinky běhají podle rytmu. A když srdce přestane tlouct? Krvinky se zastaví…“ Název činnosti: Překážková dráha Typ inteligence: tělesně kinestetická Pomůcky: židličky, kruhy, molitanové kostky, provaz, textilní tunel Organizace: Děti společně postaví trávicí soustavu, prochází ji jako jednotlivá sousta. Zadání pro děti: „Víte, děti, co se stane se svačinou v našem těle, když ji sníme? Nejprve ji pokoušou zuby, potom projde trubicí, které říkáme jícen, do žaludku. V žaludku se svačina převaluje. Potom se dostane do tenkého střeva a skrz tlusté střevo se dostane zase ven. Zkuste takovou cestu svačiny Vaším tělem postavit z molitanové stavebnice, provazu a tunelu… Pak si představte, že jste svačina a celou cestu si projděte. Věřím, že to zvládnete.“ Název činnosti: Lidské tělo Typ inteligence: interpersonální Pomůcky: balicí papír, barevné papíry, vlna, pastelky, encyklopedie Organizace: Děti společně obkreslí postavu kamaráda na balicí papír a dokreslí nebo vyrobí orgány lidského těla, které znají nebo které si vyhledají v encyklopedii. Zadání pro děti: „Zkuste, děti, společně vytvořit nového kamaráda Frantu. Na balicí papír obkreslete jednoho kamaráda a dokreslete všechny části těla, které znáte. Můžete si prohlédnout encyklopedie a vyrobit jednotlivé orgány třeba z barevných papírů nebo vlny.“ Název činnosti: Relaxační cvičení Typ inteligence: intrapersonální Pomůcky: masážní balonky, CD s relaxační hudbou Organizace: Děti ve dvojicích, na koberci. Zadání pro děti: „Děti, pustila jsem Vám hudbu. Sedněte si tak, abyste před sebou měly kamarádova záda. Prsty, dlaněmi nebo masážními balonky se dotýkejte kamarádových zad. Vnímejte, co je Vám příjemné, co se Vám líbí a co ne. Za chvilku se vyměňte.“ Název činnosti: Pozorování svého těla Typ inteligence: přírodní Pomůcky: lupa, balicí papír u zdi, tužky Organizace: Děti u stolečků zkoumají svoje tělo. Zadání pro děti: „Prozkoumejte, děti, svoje tělo. U stolečku máte připravenou lupu, papíry, pastelky. Můžete pozorovat svoji kůži, vlasy zblízka a porovnat to s obrázky z knížek, nebo můžete obkreslit svoje ruce i nohy, vybarvit, vystřihnout a porovnat velikost s kamarádem. Nebo se můžete postavit tady ke stěně s balicím papírem a čárou označit, jak jste vysocí.“ Evaluace: Naplnění dílčích cílů: Dítě pojmenuje části těla, některé orgány, zná jejich funkce. Pojmenovat části těla a některé orgány zvládá většina předškolních dětí. Dokáží říct, k čemu slouží a kde se nacházejí. Mladší děti se orientují v poznávání základních částí těla. Těmto poznatkům se nejlépe učily při hře Kuba řekl a při výrobě kamaráda Franty z papíru. Dítě se chová obezřetně při setkávání s neznámými dětmi, umí požádat druhého o pomoc pro sebe i pro jiné dítě. Předškoláci umí požádat o pomoc pro sebe a mnozí z nich i pro jiné mladší dítě. Tříleté i některé čtyřleté mají s požádáním o pomoc problémy. Obezřetnost při setkávání s cizími dětmi byla rozvíjena především při hrách venku - na hřištích i při návštěvě výstavy. Avšak u mnohých dětí neúspěšně, což je třeba zahrnout do dalšího plánování. Dítě si uvědomuje, že svým chováním ovlivňuje vlastní zdraví i životní prostředí. V průběhu každého dne se děti učily uvědomovat, že svým chováním ovlivňují vlastní zdraví i zdraví ostatních. Na konci tématického plánu starší děti více dbaly na nutnost zakrývání úst při kýchání a kašlání, na používání kapesníků, na pitný režim. Mladší děti potom napodobovaly ty starší. Sebereflexe: Pozitivně hodnotím, že se mi podařilo děti k činnostem motivovat tak, že se do všech činností pustily a k mnohým se chtěly vracet během dalších dnů. Výjimkou byla práce s encyklopediemi – v dalším plánování bych se knihám a práci s nimi více věnovala. Negativně hodnotím nedostatečnou konkrétní zpětnou vazbu po ukončení plánovaných činností (ocenění mělo podobu obecné pochvaly) a práci s hlasem. Nepodařila se mi u dětí dostatečně rozvinout obezřetnost při setkávání s neznámými dětmi a schopnost požádat o pomoc druhého u mladších dětí. Nezvolila jsem vhodné činnosti. Proto by bylo vhodné příště zařadit více her a situací, kde se dítě učí žádat o pomoc, chránit bezpečí své i druhých (např. vyprávění příběhů s etickým obsahem a poučením). Návštěva výstavy byla z časových důvodů realizována až ke konci projektu, což hodnotím negativně. Děti byly výstavou nadšeny, mnohé orgány si mohly osahat, rozebrat je a zkusit znovu složit. Těchto prožitků by tak dalo v průběhu tématického plánu lépe využít.