Zora Syslová 1.Předmět předškolní pedagogiky, základní kategorie a pojmy, 2.Výchova a vzdělávání 3.Alternativní a inovativní směry v předškolním vzdělávání 4.Humanisticky orientované vzdělávání, osobnostní rozvoj 5.ISCED 0 (u nás, ve světě), vzdělávání dětí do 3 let v ČR 6.Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami 7.Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí 8.Potřeby dítěte (Maslow; Matějček, Langmeier) 9.Emoce 10.Prostředí a jeho vliv na rozvoj, podmínky vzdělávání 11.Heterogenní a homogenní skupiny 12.Předškolní pedagog, jeho kompetence (standard, kariérní řád) - reflexní list * 1.Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání 2.Cíle a obsah vzdělávání (kompetence, vzdělávací oblasti, Bloomova taxonomie) 3.Hra jako základní prostředek vzdělávání (spontánní, řízené činnosti, částečně řízené činnosti) 4.Organizační formy vzdělávání dětí předškolního věku 5.Metody práce s dětmi, prožitkové učení (modelové situace) 6.Přístupy k dítěti (konstruktivismus) 7.Individualizace (typy inteligencí) 8.Motivace k učení 9.Spolupráce s rodiči 10.Dokumentace školy 11.Vlastní hodnocení školy 12.Návaznost předškolního a základního vzdělávání *Seminární práce „Komparace dvou titulů odborné literatury“ * Rozsah do 5 stran * Formální správnost * Datum odevzdání do 20.5.2014 luciegruzova@seznam.cz *Výběr MŠ *IS požadavky okolí cíle učitelka vyučování dítě učení učivo (činnosti) metody, org. formy komunikace, interakce podmínky *Cíle, aneb k čemu se vyučuje a učí *Obsah, aneb co se vyučuje a učí *Zprostředkování, aneb jak se vyučuje a učí *Vztahy mezi osobami zúčastněnými na vyučování a učení, které se vztahují zejména ke komunikaci * *Při sledování každé výchovné situace je třeba mít na paměti, že je v ní přítomná: *osobnost jedince, který je vychováván *sociální a přírodní prostředí *cíl, k němuž vzdělávání a výchovné působení směřuje *osobnost vzdělavatele (jeho styl) * Eva Opravilová, 2005 * *Objekt x subjekt vzdělávání *Genetika *Vliv rodiny *IQ versus EQ *Potřeby dítěte * *Kvalifikace *Odbornost * *(Učivo) ČINNOSTI *Spontánní *Řízené * *Integrovaná témata – tzv. „bloky“ *SLOVNÍ -vyprávění, vysvětlování, práce s knihou, rozhovor *NÁZORNÉ -pozorování, předvádění * PRAKTICKÉ *- napodobování, manipulování, experimentování *Diskuse *Modelové situace *Scénky *atd. *Individuální *Skupinová *Frontální * *Předškolní dítě se učí především na základě své interakce s okolím a svou vlastní prožitou zkušeností, tzn. spontánně. *Tyto zkušenosti zpracovává prostřednictvím hry. *Do řízených aktivit se aplikuje podstata spontánního učení. *Situační učení *Sociální učení *Prožitkové učení *Situace, se kterými přichází děti *Situace, které se dějí ve třídě *Situace, se kterými přichází učitelka *Nápodobou *Od sebe navzájem *ITV -10 % toho, co slyšíme -20% toho, co vidíme -40% toho, o čem diskutujeme -80% toho, co přímo zažijeme nebo děláme -90% toho, co se pokoušíme naučit druhé - - *Učení založené na přímých zážitcích dítěte, vycházející z jeho samostatné činnosti a individuální volby, z jeho zvídavosti a potřeby objevovat. *BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-109-6 *BRUCEOVÁ,T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5 *GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. a kol. Vzdělávací program Začít spolu. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5 *HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2006, 2008. *HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5 *HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie k předškolní pedagogice. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-210 *KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7 *OPRAVILOVÁ, E., KROPÁČKOVÁ, J. Studijní texty k předškolní pedagogice s úvodem do pedagogiky. Praha: Pedf UK, 2004. ISBN 80-7290-251-2 *PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4 *PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4 *