LÁVA Typ učiva: např. Anorganická chemie Časová náročnost: 15 minut Forma: např. ukázka/skupinová práce/práce ve dvojici Pomůcky a materiál: plastelína, talíř, lžička, lžíce, sklenice, voda, Jar, zelené potravinářské barvivo, jedlá soda, ocet Pracovní postup: 1) Z plastelíny vymodelujeme kužel do tvaru sopky a položíme na talíř. 2) Ve sklenici se 100 cm^3 vody rozmícháme lžičku zeleného potravinářského barviva. 3) Do sklenice přidáme lžičku jaru a lžíci jedlé sody. 4) Směs dobře rozmícháme. 5) Do poloviny sopečného kužele nalijeme vzniklou směs. 6) K této směsi přidáme asi 1 cm^3 octa. 7) Pozorujeme průběh reakce. Metodické pokyny: Směs jedlé sody, jaru a zelené vody reaguje s octem a při reakci vzniká syčící pěna, která nabývá díky vznikajícímu plynu, jímž je oxid uhličitý. Poznámka: Pokusem jsme dokázali, že při reakci alkalického vodného roztoku jedlé sody a kyselého octa dochází ke vzniku octanu sodného a plynu oxidu uhličitého. NEVIDITELNÉ PÍSMO Typ učiva: např. Organická chemie Časová náročnost: 30 minut Forma: např. skupinová práce Pomůcky a materiál: papíry, vatová tyčinka, svíčka, zápalky, citrónová šťáva, mléko Pracovní postup: 1) Vatovou tyčinku namočíme do citrónové šťávy a na papír napíšeme zprávu. 2) Vatovou tyčinku namočíme do mléka a na papír napíšeme zprávu. 3) Počkáme, až papíry vyschnou. 4) Poté oba papíry zahříváme nad plamenem svíčky. 5) Pozorujeme, co se bude dít. Metodické pokyny: Tento pokus se dá připravit s jednoduchými organickými látkami, které najdeme prakticky v každé domácnosti. Tyto organické látky obsahují uhlík, který se za pokojové teploty nemění. Avšak při zahřívání místa, kde se nachází použitá organické látka, dochází k uhelnatění této látky – vzniku uhlíku a tím i zviditelnění „potřísněného“ místa. Poznámka: Pokusem jsme si dokázali, že organické látky použité při pokusu opravdu obsahují uhlík. Dále jsme si dokázali, že k uhelnatění bioorganických látek dochází při vyšších teplotách. HUSTOTA KAPALIN Typ učiva: např. Obecná chemie Časová náročnost: 15 minut Forma: např. ukázka/práce ve dvojici Pomůcky a materiál: dvě čiré sklenice (100 cm^3), tvrdá karta, voda, zelené potravinářské barvivo, olej Pracovní postup: 1) Do první sklenice nalijeme vodu obarvenou zeleným potravinářským barvivem. 2) Do druhé sklenice nalijeme olej. 3) Kartu položíme přes sklenici vody a otočíme o 180° na sklenici s olejem. 4) Kartu vysuneme tak a kapaliny se začnou přelévat. 5) Pozorujeme proces výměny. Metodické pokyny: Hustota látky ρ je dána podílem její hmotnosti m a objemu V. Závisí na teplotě látky. Hustota je přímo úměrná hmotnosti a nepřímo úměrná objemu. Z toho tedy vyplívá, že kapalina, která má menší hustotu než voda, má i menší hmotnost než voda. Principem tohoto pokusu je samovolné přelévání kapalin o rozdílné hustotě. Kapalina o menší hustotě je postupně vytlačena vodou do horní sklenice. Poznámka: Po vysunutí karty byl olej vytlačen vodou do horní sklenice. Olej vystoupal nahoru, protože má menší hustotu než voda, a tím pádem i menší hmotnost. HOŘENÍ POD SKLENICÍ Typ učiva: Anorganická chemie Časová náročnost: 2 minuty Forma: práce ve dvojici Pomůcky a materiál: čajová svíčka, hluboký talíř, zápalky, zavařovací sklenice (popř. jiná užší skleněná nádoba), voda, zelené potravinářské barvivo Pracovní postup: 1) Do talíře si nalijeme trochu vody. 2) Vodu obarvíme zeleným potravinářským barvivem pro lepší optické znázornění. 3) Svíčku zapálíme a opatrně ji přiklopíme sklenicí. 4) Pozorujeme, co se bude dít. Metodické pokyny: Oheň potřebuje ke svému hoření jen jednu ze složek vzduchu a tou je kyslík. Po spotřebování kyslíku plamen svíčky zhasne, objem plynu ve sklenici se zmenší a do vzniklého prostoru se díky vzniklému podtlaku nasaje voda. Poznámka: Pokusem jsme dokázali, že hoření probíhá pouze za přítomnosti kyslíku. Prostor kyslíku byl nahrazen vodou. Hladina vody stoupla asi do 1/5 objemu sklenice, což je i důkazem toho, kolik bylo kyslíku ve sklenici před hořením a zároveň toho, že v atmosféře kyslík tvoří 21%. LENTILKOVÁ CHROMATOGRAFIE Typ učiva: např. Obecná chemie Časová náročnost: 15 minut Forma: např. ukázka/skupinová práce/práce ve dvojici Pomůcky a materiál: 5 talířů, 5 proužků filtračního papíru, voda, lentilky Pracovní postup: 1) Do druhého talíře vložíme lentilky zelené barvy. 2) Do prvního talíře vložíme lentilky červené barvy 3) Do třetího talíře vložíme lentilky žluté barvy. 4) Do čtvrtého talíře vložíme lentilky oranžové barvy. 5) Do pátého talíře vložíme lentilky různých barev. 6) Do každého talíře přidáme trochu vody a necháme barvu z lentilek odmočit. 7) Do každého talíře vložíme proužek filtračního papíru. 8) Pozorujeme, co se bude dít. Metodické pokyny: Voda rozpouští barvivo na lentilkách. Voda v talířích se obarvila dle daných barev lentilek. V pátém talíři byly lentilky různých barev a i voda byla obarvena několika různými barvami. Po vložení proužků filtračního papíru do talířů s obarvenými vodami se filtrační papír také zabarvil dle jejich původního zabarvení. Při vsakování je unášeno barvivo vzhůru po filtračním papíru. Poznámka: Pokusem jsme si zjednodušeně vysvětlili princip fyzikálně-chemické metody chromatografie. POHYB VODY VE DŘEVĚ Typ učiva: např. Anorganická chemie Časová náročnost: 10 minut Forma: např. ukázka/práce ve dvojici Pomůcky a materiál: talíř, šest zápalek, voda Pracovní postup: 1) Pět zápalek nalomíme uprostřed a ohneme do tvaru písmene V. 2) Takto upravené zápalky rozložíme na talíř do kruhu, nalomenými konci k sobě. 3) Šestou zápalkou nakapeme jednu až dvě kapky vody do místa nalomení zápalek. 4) Pozorujeme, co se za chvíli se zápalkami stane. Metodické pokyny: Rychlost pohybu záleží na tom, kolik vody rostlina v sobě má. V suchých buňkách dřeva se voda pohybuje poměrně rychle. Poznámka: Pokusem jsme si dokázali, že rychlost pohybu vody v suchém dřevě, tedy v zápalkách, je díky jeho vysušeným buňkám poměrně vysoká. POVRCHOVÉ NAPĚTÍ KAPALIN Typ učiva: např. Obecná a organická chemie Časová náročnost: 5 minut Forma: např. ukázka/práce ve dvojici Pomůcky a materiál: voda, majoránka, Jar, hluboký talíř Pracovní postup: 1) Do talíře nalijeme vodu. 2) Na celý povrch vody nasypeme majoránku. 3) Doprostřed hladiny kápneme jar. 4) Pozorujeme, co se bude dít. Metodické pokyny: Povrchové napětí je jednou z vlastností kapalin. Kapalina se snaží zabírat co nejmenší plochu. Na povrchu kapaliny se mohou zachytit lehké předměty a mohou plovat po hladině. Po přidání jaru se povrchové napětí kapaliny sníží a k plování předmětů tak nemůže docházet – předměty se ponoří do vody. Poznámka: Pokusem jsme dokázali, že jar sníží povrchové napětí vody. PŘÍPRAVA OXIDU UHLIČITÉHO Typ učiva: např. Anorganická chemie Časová náročnost: 15 minut Forma: např. ukázka/skupinová práce/práce ve dvojici Pomůcky a materiál: PET láhev s víčkem (500 cm^3), sklenice, tři slámky, lžíce, nůž, voda, jedlá soda, citrónová šťáva Pracovní postup: 1) Sklenici naplníme vodou. 2) Víčko od PET láhve prořízneme nožem a vytvoříme v něm malou dírku pro slámku. 3) Slámky spojíme zasunutím do sebe a jeden konec vsuneme do víčka od PET láhve. 4) Do PET láhve nasypeme dvě lžíce jedlé sody a přilijeme 200 cm^3 citrónové šťávy. 5) PET láhev rychle zavíčkujeme a druhý konec brčka ponoříme do sklenice s vodou. 6) Pozorujeme, co se bude dít. Metodické pokyny: Oxid uhličitý je plyn, který je obsažen v různých perlivých nápojích. Tento plyn si také můžeme doma sami vytvořit reakcí hydrogenuhličitanu sodného a kyseliny citrónové. Hydrogenuhličitan sodný najdeme v domácnosti pod jménem jedlá soda a jako kyselinu citrónovou využijeme takzvanou citronádu. Poznámka: Pokusem jsme dokázali, že i doma lze připravit oxid uhličitý, který jsme jímali pomocí brčka do sklenice s vodou. SAMONAFUKOVACÍ BALÓNKY Typ učiva: např. Anorganická chemie Časová náročnost: 20 minut Forma: např. ukázka/práce ve dvojici Pomůcky a materiál: voda, ocet, jedlá soda, PET láhev s víčkem (500 cm^3), nafukovací balónek, lžíce Pracovní postup: 1) Do balonku nasypeme lžíci jedlé sody. 2) Do PET lahve nalijeme 100 ml octa. 3) Přes hrdlo láhve navlékneme nafukovací balónek a smícháme obsah. 4) Pozorujeme, co se bude dít s balónkem. Metodické pokyny: Ocet reaguje s jedlou sodou za vzniku plynného oxidu uhličitého, který nafoukne balónek. Poznámka: Pokusem jsme dokázali, že si sami můžeme připravit oxid uhličitý. Důkaz vzniku oxidu uhličitého nám ukázal balónek, který se sám nafoukl. SKLENĚNÁ SOPKA Typ učiva: např. Obecná chemie Časová náročnost: 15 minut Forma: např. ukázka/práce ve dvojici Pomůcky a materiál: velká sklenice (500 cm^3), malá sklenice (100 cm^3), voda, zelené potravinářské barvivo Pracovní postup: 1) Velkou sklenici naplníme asi do ¾ studenou vodou. 2) Malou sklenici naplníme téměř po okraj horkou vodu a nasypeme do ní zelené potravinářské barvivo. 3) Opatrně, podle obrázku, ponoříme malou sklenici do velké sklenice. 4) Pozorujeme, co se bude dít. Metodické pokyny: Voda se při zahřívání rozpíná a zabírá tak větší objem. Horká voda má tedy menší hustotu než studená voda a horká voda tak stoupá k hladině studené vody. Poznámka: Pokusem jsme dokázali, že horká voda má menší hustotu než studená voda. Když je spojíme, tak horká voda stoupne nahoru k hladině studené vody.