seminární práce ZAJÍMAVÁ POMŮCKA (GRAMOFON A GRAMODESKY) do předmětu MSBP/BK_PPS Praktikum k poznávání přírody a společnosti UČO: 411084 jméno: Marie Handlová akademický rok 2013/2014 -------------------------------------------------------------------------------------------------- 1) Název a fotografie pomůcky: GRAMOFON A GRAMODESKY 2) Definice pojmu označujícího pomůcku: Gramofon je přístroj na přehrávání gramofonových desek. Obsahuje pohonný mechanismus s talířem pro otáčení desky a syntetický safírový nebo diamantový snímací hrot spojený s mechanicko-elektrickým měničem umístěným v přenosce gramofonu. Motorek pohání talíř, na němž leží deska. Hrot přenosky se pohybuje v drážce desky a vychyluje se do stran podle tvaru drážky, který odpovídá hlasitosti a frekvenci zaznamenaného zvuku. Chvění hrotu se přeměňuje ve snímači na nízkofrekvenční časově proměnný proud, který se po zesílení zesilovačem přeměňuje v reproduktoru na slyšitelné zvuky. 3) Definice pojmu vhodná pro děti: Gramofon je přístroj pomocí, kterého můžeme přehrávat gramofonové desky. Gramofonové desky vypadají jako větší cd nebo dvd a je na nich nějaká písnička nebo pohádka. 4) Zdůvodnění výběru pomůcky: Gramofon jsem si vybrala, protože si myslím, že málo kdo bude vědět, co to je. Že písničky a pohádky lze poslouchat i z něčeho jiného než rádia, počítače nebo přehrávače. A je to pro děti zajímavá věc. 5) Popis jednotlivých činností využívajících nebo motivovaných pomůckou: a) Pozorování a pojmenování gramofonu a gramofonových desek: Udělám s dětmi komunitní kruh kolem gramofonu. Řeknu dětem, ať si přístroj pořádně prohlédnou, a poté sednou zpět do kroužku. Až budou všechny děti sedět, začnu se jich ptát na otázky: Už jste někdy viděly tento přístroj? K čemu by se mohl tento nástroj používat? Zná někdo z vás název tohoto přístroje? Jakým způsobem se udrží deska přesně uprostřed gramofonu? Jakým způsobem se deska v gramofonu pohybuje? Co se stane, když se rameno gramofonu dotýká desky? Co se stane s ramenem gramofonu, když dojede na konec desky? Jak se liší zvuk gramofonu oproti zvuku z přehrávače CD? b) Pouštění pohádky, kdy děti mohou sami točit s kličkou: Ukázala bych dětem gramofonové desky, na kterých jsou pohádky. Nechala bych děti vybrat pohádku a řekla bych jim, ať si posedají. Děti by si posedaly po koberci a pak bych se zeptala, kdo by chtěl pomáhat točit s kličkou při přehrávání pohádky. Děti by se postupně střídaly a u toho poslouchaly pohádku, kterou si vybraly. c) Tancování na písničku: Pustila bych dětem na gramofonu nějakou písničku, na kterou bychom tancovali jednoduchý taneček. d) Tvoření obalů na gramofonové desky: Vysvětlila bych dětem, že gramofonové desky, aby krásně hrály, nesmí být zničené a poškrábané. Proto musí být desky schované v obalu. A řekla bych jim, že obal na desku s konkrétní pohádkou se rozbil a tak vyrobíme nový. Rozdala bych každému prázdný bílý obal a řekla jim, ať tam nakreslí obrázek k dané pohádce. e) Pohádka Dětem bych přečetla pohádku Čertovský gramofon, z knížky: O chytré kmotře lišce. V této pohádce je popsáno, jak kmotra liška zjistila co je to gramofon a chtěla pomocí něj nachytat kůzlátka, ale nakonec doběhla sebe. 6) Použitá literatura a informační zdroje: http://www.vrana.cz/liska/liska05.html http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/413-soucasny-gramofon LADA, Josef. O chytré kmotře lišce. 9. vyd. v Albatrosu. Editor Jan Vrána. Praha: Albatros, 2009, 89 s. ISBN 978-80-00-02442-4.