Seminární práce ZAJÍMAVÁ POMŮCKA (jablka) do předmětu MSBP_PPS Praktikum k poznávání přírody a společnosti UČO: 425397 jméno: Kubánková Michaela akademický rok 2013/2014 1. Název a fotografie pomůcky: Jablka 2. Definice pojmu označujícího pomůcku: -Jablko je dužnatý plod, nazývaný malvice. Plody vyrostou a dozrávají v červnu, červenci, srpnu i září. Jablka rostou na stromech vysokých až 10m, které jsou opadavé, otužilé, někdy samosprašné. Délka života stromu je střední až dlouhá. 3. Definice pojmu vhodná pro děti: - Jablíčko najdeme růst na stromu v zahradách nebo sadech. Strom se jmenuje jabloň. Jabloň má krásné narůžovělé květy, které velmi přitahují včeličky a jiný hmyz. Jablíčka jsou jedny z nejčastěji pěstovaného ovoce tady u nás. 4. Zdůvodnění výběru pomůcka: - Tento přírodní materiál jsem si vybrala díky množství činností, které se s ním dají dělat. Jablka jsou výborným výtvarným materiálem a skvělým tématem na podzim i jaro. Zároveň je o nich několik vžitých nepravd, které bychom měli vymítit. 5. Popis jednotlivých činností využívajících nebo motivovaných pomůckou: · Přečtení pohádky: O neposlušném jablíčku Byl podzim a ve školní zahradě dozrávala jablka. Byla krásná, načervenalá - jako usměvavé děťátko. Ve dne se tulila do hebkých podušek i z lístků a větviček a dřímala na zlatém slunečku. V noci, kdy se prý celý svět stává pohádkou, vyskočila z vonných zelených kolébek, proháněla se po větvičkách a prováděla všelijaké šelmovství a taškařiny. Obzvláště Renetky, krásné panenky s broskvovým nádechem, byly veselé. A což teprve Kulíšek, nejhezčí ze všech! Darmo jabloňka-matička napomínala, aby se tak vysoko nehoupal, darmo i Měsíček starostlivě hlavou kýval: „Uvidíš, Kulíšku, že spadneš! A bude po nejhezčím jablíčku!" Ale jablíčko Kulíšek jen: „Chichichi, neslítnu, Měsíčku! Neboj se, jabloňko-matičko! Držím se pevně!" A znova houp a houp! Rozhoupalo se s větříčkem Tatrmánkem o závod, takže létalo na větvičce jako pírko. Ale jednou - kde se vzal tu se vzal - přihnal se do zahrady vichor Zuřivec, zahnal slabšího větříka Tatrmanka a začal s Kulíškem závodit. Rozvířil se kolem, fučel a hučel, foukal a houkal, až se jablíčku tajil dech. „Ouvej, ouvej, s tímhle to tak lehce nepůjde!" broukalo si potichu jablíčko, aby je neslyšel ani Měsíček, ani jabloňka-matička; ale slyšeli je oba. Měsíček jen zlatým očkem po něm hodil a jabloňka-matička se strachem zachvěla. Ale bylo už pozdě varovat a napomínat. Vtom v kolébce z vonných lístků ruplo, Kulíškovi se utrhla nožka-stopečka, a milé, neposlušné jablíčko bác z výšky dolů! Narazilo se, panečku, pořádně, mělo odřenou celou tvářičku! Ráno je našel malý Zdeněk a slupl si je. Dobře tak neposlušnému jablíčku. No ne? Podle: Pohádky z dětské zahrádky, napsala: Klema Ptáčková - Pilátová, Brno 1943 · Hudební činnost: Koulelo se, koulelo červené jablíčko + doprovodné pohyby (taneček) (Ami)Koulelo se, (Dmi)koulelo (kutálíme si dvě jablíčka v kruhu) (Ami)červené (E)jablíčko (Ami)Komu ty se (F)dosta(C) neš (Ami)má zlatá hol(E7)čič(Ami)ko Koulely se, koulely (na další sloku vstaneme, dvě naproti sobě a posíláme si jablíčko, během Komu bych se dostala chůze proti směru chůze) než, Janíčku, tobě Komu bych se dostala (u další sloky změníme směr než můj milej, tobě chůze. Děti jablíčka odloží, Ty jsi hezkej, já taky a tleskají do rytmu) hodíme se k sobě · Motorická činnost: Pečení jablečného závinu Po domluvě s paní kuchařkou ve školce můžeme s dětmi upéct jablečný závin. Myslím, že očištěním jablek si děti procvičí motoriku jemnou, a válením placky společně se smotáním závinu se bude zdokonalovat motorika hrubá. Podle mého názoru jde o výbornou příležitost naučit děti užitečnou dovednost, přičemž je celá tato snaha odměněna vlastním chutným výrobkem, na který se dítě bude určitě velmi těšit. Samozřejmě je na každé paní učitelce jestli listové těsto koupí, nebo ho s dětmi sama utvoří. Mou zkušeností zatím je pouze fakt, že i malé děti zvládnou se škrabkou očistit jablíčko, a stejně tak krásně zvládnou jablíčko nastrouhat. Pro mě překvapením bylo, že i chlapci se rádi zapojili, a to hlavně ve válení placky. Je pravda, že některým holčičkám pak dělalo problém jablíčka do vyválené placky zabalit, ale s trochou pomoci to nakonec zvládli. · Výtvarná činnost: Malování temperovou barvou + Vystřihování, Ohýbání papíru, Lepení Dáme dětem čtvrtku, klidně i menší než je A4. Pokud je toto téma probírané na podzim, tak většina dětí ještě s temperami nemalovalo. Kreslíme Červené jablíčko s dětmi jednotlivě, nebo v malých skupinkách. Musíme dohlédnout na správnou manipulaci, všechno slovně komentujeme. Pokud pracujeme s předškoláky, můžeme jim pak dát možnost, aby si k svému jablíčku udělali červíčka z barevného papíru. Poskládáním pruhu barevného papíru do harmoniky nám vznikne Červík Pepík, kterému děti dokreslí oči a zuby, a přilepí si ho na obrázek jablíčka. · Pozorování pomůcky Donesená jablíčka budeme s dětmi pozorovat všemi smysly. Posadíme se s dětmi do kruhu. Nejen že jablíčka ochutnají, ale určitě si je rády osahají, okoukají, i očichají. Otázky při pozorování: · Jaká jablíčka máte nejraději: · Jíte tak zvaná jadérka? Víte, k čemu slouží? · Co se děje se stromem na jaře? · Jakou barvu mají jablka v létě a na podzim Na procvičenou, si můžeme zahrát hru na barvy. Hraje se pomocí básničky: „Hledám, hledám, co mám znát, pojďte děti pomáhat. Do všech koutů zajdi (jméno dítěte), co je červené (zelené, žluté) mi najdi." Myslím si, že by pro děti bylo příjemným vyzkoušet, i to co mají doma zakázané. Tím mám na mysli, co se jablíčku stane, když spadne na zem. Na to bych navázala tím, že si vysvětlíme, jak jablka hnědnou a proč. „Když jablko rozřízneme nebo nakousneme, poškodíme jeho stěny a jeho dužina se dostane do kontaktu se vzduchem. Vzniknou látky reakcí s kyslíkem-vzduchem, a ty mají hnědou barvu. Také hnědnutí brambor nebo banánů má stejnou příčinu. Padaná a otlučená jablka hnědnou, i když nemají protrženou slupku. Nárazem se rozdrtila část dužiny, a protože i přímo v jablku je velké množství vzduchu, který se tím to uvolní, tak jablka hnědnou. A třeba bychom si mohli nasušit i nějaké křížali, popřípadě si vylisovat mošt. 6. Použitá literatura a informační zdroje: https:kivibloguje.blogspot.com/.../dobroty-z-listoveho-testa/ http:hobby.blesk.cz/.../sklizime-jablka/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Jablko https://pohadky.signaly.cz/1009/o-neposlusnem-jablicku http://hudba.zoznam.sk/akordy/piesen/koulelo-se-koulelo/ http://clanky.rvp.cz/clanek/o/p/2219/UKAZ-SE-MI-JABLICKO.html/