seminární práce ZAJÍMAVÁ POMŮCKA (přírodnina nebo historický předmět) do předmětu MSBP/BK_PPS Praktikum k poznávání přírody a společnosti UČO: 252766 jméno: Kristýna Weberová akademický rok 2013/2014 ------------------------------------------------------------------------------------- 1) Název a fotografie pomůcky: Kámen https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSsJQSH4SDAqaoW2-MqEJQu6vRJkspoCN5YfafghRDLaHp gtluP 2) Definice pojmu označujícího pomůcku: Kámen je obecný název pro různé typy horniny. Je to nadřazený název pro všechny usazené, přeměněné a vyvřelé horniny. Kámen může mít nejrůznější tvary, různé tvrdosti a barvy. 3) Definice pojmu vhodná pro děti: Kámen je přírodnina, která může mít různý tvar, různé barvy, některé kameny jsou hladké, jiné na dotek drsné a některé dokonce až ostré. Najdeme ho volně v přírodě. Na některých místech na světě můžeme najít tzv. kamenné pouště – všude jsou tam skoro jenom kameny. Nic jiného, jen kameny. Dříve byl hojně, dnes již méně, využíván jako stavební materiál. Stavěly se z něj třeba hrady nebo vyráběly různé pracovní nástroje. 4) Zdůvodnění výběru pomůcky: Moje děti ve školce strašně rády sbírají kamínky. Většina z nich si vždycky na dopolední vycházce naplní kapsy většími či menšími kamínky natolik, že mají kalhoty skoro u kolen. A tak jsem si řekla, že jako přírodní pomůcku zvolím obyčejný kámen a zkusím jej, když už je mezi dětmi tolik oblíbený, využít nejen při výtvarných činnostech, ale i při nejrůznějších hrách. 5) Popis jednotlivých činností využívajících nebo motivovaných pomůckou: · Nejdříve na procházce nasbíráme s dětmi nejrůznější kamínky · Pozorování: Rozhovory nad kamínky: ptáme se dětí „Jakou barvu má tvůj kamínek?“ „Jaký je na dotek?“ „Jaký má tvar?“ · Rozvoj fantazie: Co by to mohlo být? – zamyšlení nad tvarem kamínku · Počítání kamínků: „Kolik kamínků jsme nasbírali?“ – děti mají za úkol spočítat, kolik kamínků se naší třídě podařilo nasbírat „Dejte do koše pět kamínků.“ „Kolik kamínků je v koši?“ – do připraveného koše děti umisťují daný počet kamínků dle pokynů učitelky · Hra „NA POKLAD“ – existují kameny, které nejsou jen tak obyčejné, ale jsou opravdu vzácné. Je to třeba zlato, ze kterého se vyrábí šperky (náušnice, řetízky…), kterými se pak třeba i vaše maminky zdobí. My teď budeme čarovat a proměníme naše obyčejné kamínky v poklad (zlato). – nejdříve každé dítě obalí svůj kamínek do alobalu - V tělocvičně nebo na školní zahradě vytyčíme dvě pole, v každém poli je jedna obruč („hnízdo“) s pokladem (kamínky) - Úkolem dětí je ukrást co nejvíce kamínků druhému družstvu, ale zároveň ochránit svůj poklad OBMĚNA PRO MENŠÍ DĚTI - Pronést poklad položený na podložce přes překážkovou dráhu až do hnízdečka · Stavění hnízdeček pro poklad – výroba hnízdečka nebo truhlice (z krabice) pro poklad · Stavění hradu – stavba hradu z kamínků na školní zahradě · Kreslení na kamínky – kreslení temperovými barvami na kamínky – výroba berušek, jahůdek http://files.tvorivepracky.webnode.cz/200001135-d8554da446-public/IMG_4491upr.jpg https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSt00dla79dN9tPU3HZfsPqSMUHwQkd_cpfiROY49yfukZ sfPW15A https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTrKqgvCITdv9Co0sQYalRu6C-iVqwg71ATp0zPsiC-IA0 o_gxwjA 6) Použitá literatura a informační zdroje: http://tvorivepracky.webnode.cz/fotogalerie/s-detmi-a-pro-deti/# https://cs.wikipedia.org/wiki/K%C3%A1men