seminární práce ZAJÍMAVÁ POMŮCKA (přírodnina nebo historický předmět) do předmětu MSBP/BK_PPS Praktikum k poznávání přírody a společnosti UČO: 430267 jméno: Zdislava Koryčanová akademický rok: 2013/2014 --------------------------------------------------------------------------------------------------- -------- 1) Název a fotografie pomůcky: Kokosový ořech 2) Definice pojmu označujícího pomůcku: Kokosový ořech je druh tropického ovoce. Je to suchý nepukavý plod kokosovníku ořechoplodého. Na povrchu má tvrdou skořápku, uvnitř bílou dužinu s kokosovou vodou. Je to peckovice původem z Malajsie. 3) Definice pojmu vhodná pro děti: Cizokrajné ovoce, které roste na palmě. Má tvrdou skořápku a vevnitř bílou dužinu s kokosovou vodou. 4) Zdůvodnění výběru pomůcky: Kokos jako pomůcku jsem si vybrala proto, že ho děti málo znají. Je to cizí plodina, se kterou se v našich zeměpisných šířkách nemají moc velkou možnost setkat. Je poměrně dobře využitelný při výtvarných, nebo pracovních činnostech a zároveň umožňuje rozvinout rozhovor o cizích zemích, pomocí kterého by se děti seznamovaly také s jiným světem než jaký mají zažitý. 5) Popis jednotlivých činností využívajících nebo motivovaných pomůckou: Pozorování: Přineseme nejlépe dva kokosy. Jeden vevnitř suchý a druhý s kokosovou vodou. Necháme dětem kolovat nejprve jeden, aby se s ním seznámily, následně oba najednou a klademe jim otázky: · - Jaký má povrch, je hladký, nebo drsný? · - Můžeme ho oloupat? Dokážeme to jen prsty? · - Slyšíme něco při třesení s kokosem? · - Co může být to, co slyšíme? · - Jsou tyto dva kokosy odlišné? · - Mají jinou barvu, jsou jinak těžké, vydávají jiný zvuk? Do kokosu, ve kterém to žbluchá uděláme vývrtkou nebo nůžkami dírku a do mističky vylijeme kokosovou vodu. Ořech rozpůlíme a dužinu nakrájíme na pláty. Obojí postupně pošleme po kruhu. · -Voní dužina nebo voda z kokosu? · - Dá se dužina jíst? · - Kouše se dužina špatně nebo dobře? · -Jak chutná? Je to kyselé, sladké,...? · -Už jste někdy kokos jedly? Chutnal vám? Kokosové zákusky Otevřeme kokos, který je uvnitř už suchý. Ve skořápce by měla být dužina v podobě kuličky. Tuto kuličku spolu s dětmi nastrouháme na struhadle. Děti se mohou u této činnosti střídat, protože i když kulička není velká její nastrouhání trvá poměrně dlouho a kokosu je z ní dost. Pak už se můžeme pustit do přípravy kokosové dobroty, kterou děti zvládnou ukoulet samy. 2 balíčky piškotů 200g másla 60g moučkového cukru 2 vanilkové cukry 100g kokosu Postup: Ušleháme cukry a máslo, přidáme kokos a drcené či mleté piškoty. Dobře umícháme, aby v těstě nezůstávaly máslové hrudky. Z těsta v dlaních vyrábíme kuličky, které obalujeme v kokosu. Lodičky ze skořápek Děti si mohou vyzkoušet, že i kokos může plavat. Nejprve tuto skutečnost demonstrujeme tak, že ho položíme do vody v nádobě. Bude plavat, nebo nebude? Co ještě plave na vodě? Můžeme s dětmi vyrobit lodičky. Potřebujeme na to kousek plastelíny, špejli, papír, pastelky, nůžky, lepidlo a jednu kokosovou půlku (prázdnou). Na papír nakreslíme vlajku. Krásně ji vybarvíme a poté vystřihneme a přilepíme na špejli. Doprostřed kokosové skořápky přitlačíme kopeček plastelíny, do které zapíchneme špejli s vlajkou a lodička je na světě. Pouštíme lodičky v mísách s vodou, děti si mohou hrát na piráty, nebo je na vycházce pustíme po potoce, třeba i s nákladem kytiček. Pohádka: O kokosovém královstvíčku Tuto pohádku můžeme dětem přečíst před spaním. Pod kokosovou palmou daleké Afriky seděly dvě malé opičky, které si házely s kokosovým ořechem. Z dálky je pozoroval malý chlapec jménem Abú, který zůstal na světě úplně sám a tak utekl do divoké přírody za zvířátky.Vůbec si však neuvědomoval, jak obrovské nebezpečí na něho číhá na každičkém jeho kroku, jen kdyby natrefil kupříkladu na takového hladového lva? Abú měl však všechna zvířátka tuze rád, proto ho nikdy nenapadlo, že by mu některé z nich mohlo ublížit. Ze všech nejvíce se mu zamlouvaly opičky a tak se jim snažil přiblížit. Opatrně se plížil nenápadně co nejblíže k nim, jen aby si je mohl prohlédnout pěkně zblízka, popřípadě i pohladit. Jenomže opičky ochočené nebyly a malého Abú se polekaly. Začaly vřískat a utíkaly od něho co nejdál. Při svém útěku dočista zapomněly na svůj kokosový ořech, s nimž si hrály, jako s míčem. Jedna z opiček jej odhodila na zem a ořech se začal kutálet rovnou k Abú. Těsně před ním se zastavil a Abú se pro něj sehnul, když vtom se kokos zase sám rozkutálel a lákal ho za sebou stále dál a dál. Abú chtěl zjistit, kam až jej tento pozoruhodný ořech zavede a tak za ním pospíchal a nespouštěl ho ze svého dohledu. Kokosák se kutálel stále vpřed, dokonce i do kopce, pak zase z kopce dolů, přes kamení, travinami a malý Abú za ním! Jen taktak, že mu stačil, neboť se otáčel rychle, jako míč a stále spěchal někde hodně daleko. Cesta byla dlouhá, daleká i náročná, plná překážek ale Abú se nevzdával. Nohy mu již dlouhou chůzí bolely a měl je celé zničené, neboť celou tu cestu následoval kutálející se kokos bos, avšak nevzdával se. Zjištění, kam až ho tak asi zavede bylo pro něho záhadou a potácel se za ním, jako stín. Vtom zahlédl v dáli celé dlouhé, bílé pláně. Myslel si, že snad vidí sníh, o němž doposud jen slýchával. O to víc přidal do kroku a zatoužil vyválet se v těch sněhových peřinách, jenomže žádný sníh to nebyl. Jak se brzy sám přesvědčil, celá krajina kolem byla celičká poseta bílým strouhaným kokosem, který tuze lákavě voněl a přímo vybízel k snědku. Abú neodolal a hned okusil, když vtom se přímo před jeho zrakem z ničeho nic objevil v té kokosem zasněžené krajině též i obrovský zámek, který byl rovněž celý z kokosu. Byl postaven z barevných kokosových kmenů, v nichž se náramně vyjímala všechna ta bílá kokosová okna, dveře i brány. Zámek byl bohatě obsypán kokosovými hvězdičkami všude dokola kolem, v nichž se lesklo zlato. Abú zůstal stát na místě, jako přibitý, neboť něco takového rozhodně nečekal a žasnul nad krásou a vůní kokosového zámku. Tu počal hledat ořech, který jej dovedl až do těchto míst, ale po něm, jakoby se náhle slehla zem! Kolem dokola nebylo ani živáčka a tak se Abú rozhodl vstoupit do zámku. Sotva se k němu přiblížil jen o kousíček blíž, jeho brány se před ním samy slavnostně otevřely a po jeho vejití se opět samy zase uzavřely. Než byste, děti, řekly švec, malý Abú se z ničeho nic proměnil v dospělého, zdatného muže, z něhož se rázem stal kokosový král se zlatou korunu na hlavě. Jeho dva rádcové jej vybídli, aby si zasedl na svůj připravený trůn. Po jeho pravém boku se na něj mile usmívala půvabná, dlouhovlasá kráska, která se v tom okamžení stala jeho společnicí, kokosovou královnou! Všude bylo čisto, útulno, sněhově bílo, neboť běloučký kokos byl úplně všude, kam se jen Abú podíval. Stoly se prohýbaly pod bohatě prostřenými, voňavými specialitami, mezi nimiž nechyběly ani lákadla z kokosu. Kokosového likéru přímo přetékaly číše, Všude hrála příjemná hudba, zaváněl kokos a překvapený Abú si náhle připadal, jako někde v opravdovém ráji! Byl doslova dojat, neboť by si nikdy nepomyslel, že něco takového může potkat zrovínka jeho. Byl šťastný, přešťastný a právě tak se z chudého, nešťastného sirotka spokojený a bohatý kokosový král stal. A kdo ví, možná, že v kokosovém královstvíčku panuje Abú po boku své krásné Rafaely dokonce ještě podnes? Hudební činnosti Z kokosu se dá také vyrobit velmi jednoduchý hudební nástroj. Stačí, když do dvou půlek zavřeme jeden nebo více kamínků. Třesením vzniká rachotivý zvuk. Nebo můžeme polovinami ořechu bouchat o sebe. Takto vytvořenými nástroji mohou děti bouchat nebo rachotit do rytmu nějaké písničky. Například této. Schválně hádej proč má slon Uši strašně veliký Protože sloni odlítaj na podzim do Afriky Schválně hádej proč má slon Oči jasně červený Aby ho nikdo nepoznal, když krade jahody Schválně hádej proč má slon Chobot a ne malý nos Aby nemusel do větví, když má chuť na kokos Schválně hádej proč má slon Vepředu dva dlouhý kly Aby když vrazí do stromu se nepraštil do hlavy (hudba a text: Václav Koubek, Já a můj táta) Lední medvěd Jednoduchá výtvarná činnost pro nejmenší děti: Na čtvrtku nakreslíme obrys medvěda a vystřihneme ho. Vybarvíme oči, čenich, přikreslíme drápky. Druhou čtvrtku natřeme inkoustem a zmizíkem namalujeme sněhové vločky, nebo vlny a rybky medvídkovi k jídlu. Medvěda nalepíme na inkoustový papír a potřeme ho lepidlem, kromě částí, které jsme vybarvovali. Celého ho posypeme nastrouhaným kokosem, který trochu přitiskneme k papíru, aby se správně přilepil. 6) Použitá literatura a informační zdroje: http://vareni.dama.cz/index.php?a=ukaz&recept=1442 http://www.piste-povidky.cz/autorske-dilo/47259 http://www.vaclavkoubek.cz/album/vaclav-koubek-ja-a-muj-tata http://www.tvorive.estranky.cz/clanky/napady-pro-predskolaky/kokosovy-ledni-medved.html http://exoticke-ovoce.coajak.cz/home/kokosovy-orech/images:kokosovy-orech-3.kokosovy-orech-kokos-po pis.htm