Seminární práce ZAJÍMAVÁ PŘÍRODNINA (krtinec) do předmětu MSBK_PPS Praktikum k poznávání přírody a společnosti 1. Název a fotografie přírodniny: Krtinec krtek.jpg 2. Definice pojmu označující pomůcku: Krtinec-pro mnohé zahrádkáře nepříjemnost. Vznikají z přebytečné hlíny, jež krtci vytlačí se svých chodeb. Přítomnost krtinců na zahradě ale indikuje zdravou půdu plnou života, chodby půdu navíc dokonale provzdušní. 3. Definice pojmu vhodná pro děti: Když krtci dělají v zemi chodbičky, tlačí před sebou hlínu, ze které vznikne krtinec. Krtince si buduje krtek, aby mohl dýchat. (Vyvarovat se tomu, říkat dětem, že v krtinci bydlí krtci). 4. Zdůvodnění výběru pomůcky: Krtinec, jako přírodninu jsem si vybrala z toho důvodu, že na ně mají dospělí a děti odlišný pohled. Dospělí jej vidí jako nepříjemnost, která se musí odstranit. Děti si krtinec zase spojí s Krtečkem – pohádkou. 5. Popis jednotlivých činností využívajících nebo motivovaných přírodninou: Pozorování a pojmenování přírodniny: Děti vezmu ven na procházku, kde cíleně narazíme na krtinec. Děti nechám, aby si jej prohlídly. Vyvarujeme se kopání do krtince a strkáním různých předmětů do něj. Po dostatečně dlouhé době k prozkoumání krtince, lopatou odsunu vrchní část krtince, aby děti viděly, jak vypadá ve spodní části. Otázky pro děti: 1. Z čeho je krtinec? 2. Dá se krtinec k něčemu použít? 3. Jak to vevnitř vypadá? 4. Kde můžeme krtince vidět? Hra – krtkova domácnost: Na fólii přendáme krtinec. Děti v krtinci hledají pomocí lupy různé živočichy, jako je hmyz. Do krtince přidáme také gumu, papírek, aby děti mohly určit, co do krtince nepatří. S dětmi si pak budeme povídat na téma vznik půdy, který můžeme vysvětlit povídáním nad krtinci v miskách o tom, co v půdě všechno děti našly, o významu deště, rostlin, živočichů. Půda živí rostliny a stromy. Drží jejich kořeny, dává jim pít a vůbec vše, co k životu potřebují. Na základě toho co se děti dozvěděly, si společně do půdy zasadíme třeba pokojovou rostlinku. kreček.jpg Pohádka – Krteček: S dětmi bychom se podívali na pohádku o Krtečkovi např., Krtek a hrouda, kde se v lese objeví krtinec a ostatní zvířátka zkoumají co to asi je. Potom bychom si o ní povídali, možná něco namalovali anebo si sami zahráli pohádku. Písnička – Nepořádný krtek: 1. Bylo ráno a byl čtvrtek. Jaký krásný den! Před chalupou lezl krtek právě z díry ven. R.:Kdo tě pustil do zahrady? Zlostně jsem se ptal. Obrátil se ke mně zády a ryl klidně dál. 2. Když jsem se pak vracel zpátky, krtek už byl pryč. Lajdák jeden! U hromádky nechal ležet rýč. R.:Kdo tě pustil do zahrady? Zlostně jsem se ptal. Obrátil se ke mně zády a ryl klidně dál. Písnička – V podzemí, v podzemí http://youtu.be/adwAvS2oOLM Básnička: Krtek První, druhá, třetí, čtvrtá, na zahradě krtek vrtá. Drápy má jak vývrtky, vrtá metro pro krtky. Každý, kdo si zaplatí, smí se projet po trati. Od pivoňek po macešky, dál už musí každý pěšky. 6. Použitá literatura a informační zdroje http://drace-cercany.webnode.cz/products/basnicky4/ Michaela Stolarčíková 425589