Seminární práce ZAJÍMAVÁ POMŮCKA (přírodnina nebo historický předmět) do předmětu MSBP/BK_PPS Praktikum k poznávání přírody a společnosti UČO: 136530 jméno: Turková Veronika akademický rok 2013/2014 --------------------------------------------------------------------------------------------------- -------- 1) Název a fotografie pomůcky: Ruční mlýnek na kávu (kafemlýnek) 2) Definice pojmu označujícího pomůcku: Jednoduchý nástroj, který se používal k ručnímu mletí kávy. Většinou dřevěná (keramická) krabička s šuplíčkem a kovovým šnekem a klikou na mletí kávových zrn. 3)Definice pojmu vhodná pro děti: Mlýnek je věc, která se používá na rozmletí kávy, abychom si ji mohli uvařit (rodiče). 3) Zdůvodnění výběru pomůcky: Kafemlýnek jsem si vybrala, protože je to pěkná stará pomůcka. Dnešní děti znají spíše automat na kávu nebo různé presovače či již namletou koupenou kávu. I když v posledních letech se začínají kafemlýnky opět vracet. A čerstvě namletá káva krásně voní. 4) Popis jednotlivých činností využívajících nebo motivovaných pomůckou: A) Pozorování: Dětem půjčím mlýnek a nechám je si ho vyzkoušet a prozkoumat. Poté spolu probereme: Co to je? K čemu a jak se to používá? Z čeho je věc vyrobena? Jestli znají něco podobného? B)Básnička: Naučíme se s dětmi básničku. František Halas Mlýnek Tak šup a honem do peřinek, dívej se pěkně do stěny, uslyšíš hrčet zlatý mlýnek, co si tam zpívá zazděný. Mele on, mele všechny řeči cos kdekomu dnes pověděl, Mžikalka víla u něj klečí, tma už ji chytá do křídel. Až semele, cos napovídal, nasype ti to pod čelo, a hleď, aby sis dobře hlídal, co se ti v spánku semlelo! C) Hudební činnost: Naučená básnička je i pěkně zhudebněná, takže ji můžeme zazpívat i s využitím nástrojů (třeba i v podobě mlýnku, když bude dobře slyšitelný při mletí naprázdno). D) Výtvarná výchova: Malujeme kafemlýnek (nebo co samy děti budou chtít, ale aby se to týkalo kávy a malujeme spařenou společně namletou kávou.) E) Pohádka: (dramatická výchova) O tom, jak dědeček v kafemlýnku pletl pohádky. Bylo nebylo…na lavičce u staré chaloupky seděl dědeček a v ruce držel starý kafemlýnek. Nebyl to jen obyčejný mlýnek, ale kouzelný…uměl vyprávět pohádky. Kdykoliv za dědečkem přišel nějaký chlapeček nebo holčička a poprosil ho o pohádku, dědeček zavřel oči, zamlel klikou na mlýnku a mlýnek spustil…tu O Červené karkulce, jindy o Smolíčkovi nebo o Perníkové chaloupce ale dnes? Děti poslouchaly a nestačily se divit…mlýnek semlel pohádku dvě pohádky dohromady. Tak poslouchejte, jestli poznáte, které to byly… Semletá pohádka Žila byla jedna holčička, která nosila červený čepeček, šatičky i botičky, a proto jí říkali Červená karkulka. Jednoho dne povídá maminka holčičce. Karkulko, babička má dnes svátek, tak ti nachystám košíček s vínem a bábovkou a ty ji půjdeš popřát. A Karkulka, že ano a přichystala se na cestu. A jak tak šla, potkala lišku. A ta povídá: „ Budulínku, dej mi hrášku, povozím tě na ocásku.“ A Karkulka povídá, že spěchá, že jde popřát babičce k svátku. Nakonec ale přece lišce uvěřila a sedla jí na ocásek. Liška s ní jezdila po cestičkách a pěšinkách a nakonec šup do díry a schovala ji ve své noře. Tady Karkulka plakala celá nešťastná, že lišce uvěřila. Ale babička s myslivcem šli Karkulku hledat a tak dlouho chodili lesem, až uslyšeli Karkulčino vzlykaní. Vytáhli bubínek a housličky a začali hrát: „Fidli fidli na housličky, bum bum na bubínek….kam zatoulal se náš Karkulínek?“ Stará liška postupně vyslala všechny čtyři liščata, aby zjistila co je to za hluk a nakonec šla sama. Jako poslední vylezla Karkulka, celá šťastná, že ji zachránili. Slíbila, že už nikdy nikomu neuvěří a půjde rovnou cestou k babičce. Jakmile dočteme pohádku, povíme si, které pohádky se popletly. Poté nechám děti, aby si rozdělili role a pohádku samy zahrály. 5) Použitá literatura a informační zdroje: http://detsky.blog.cz/0604/frantisek-halas-mlynek