Seminární práce ZAJÍMAVÁ POMŮCKA (Mravenec lesní) do předmětu MSBP/BK_PPS Praktikum k poznávání přírody a společnosti UČO: 426001 jméno: Monika Janáková akademický rok 2013/2014 --------------------------------------------------------------------------------------------------- -------- 1) Název a fotografie pomůcky: Mravenec lesní File:Mrowka rudnica formica rufa small.jpg 2) Definice pojmu označujícího pomůcku: Mravenec lesní patří mezi blanokřídlý hmyz. Je to všežravec, živí se živým i mrtvým hmyzem, jinými malými živočichy, sladkou šťávou zralých plodů atd. Staví si velká kupovitá mraveniště na okrajích jehličnatých lesů. Královna je krátkodobě okřídlená, ostatní samičky (dělnice) jsou neplodné, žijí až 6 let a starají se o chod mraveniště. 3) Definice pojmu vhodná pro děti: Mravenec žije v lese. Bydlí v mraveništi, které si staví z větviček a jehličí. Mravenec má hlavičku, hruď a zadeček. Živí se hlavně drobným hmyzem, malými živočichy nebo sladkou šťávou ze zralých plodů atd. Královna má křídla a zbytek mravenců jsou samečci nebo samičky-dělnice, které nosí potravu a stavební materiál. 4) Zdůvodnění výběru pomůcky: Vybrala jsem si mravence proto, že jsou v přírodě lehce k nalezení. Děti si je mohou dobře prohlédnout, dokonce si je i nachytat do krabiček a poté pozorovat. Jsou dobrou motivací pro mnoho aktivit a to díky jejich rychlosti a pracovitosti. 5) Popis jednotlivých činností využívajících nebo motivovaných pomůckou: Popis a pojmenování: Během procházky v lese se pozastavíme u mraveniště. Můžeme v lese hledat a pozorovat i více druhů mravenců. Mravence můžeme najít i na školní zahradě, popřípadě si sebou do školky mravence donést v krabičce a pozorovat ho například pod lupou. Otázky pro děti: Jak vypadá tělo mravence? Která část je hlava, hruď a zadeček? Která část mravenčího těla je největší? Kolik nohou má mravenec? Ze které části těla nohy vyrůstají? Co má mravenec na hlavě? Co dělají dva mravenci s tykadly, když se potkají? Z čeho mají postavený domeček? Jsou všechny druhy mravenců stejné? Kteří mravenci jsou největší? Který z mravenců má větší zadeček? Když položíme kostku cukru na mraveniště, co se s ní stane? Jakou mají barvu? Můžou nám nějak ublížit? Jak my můžeme ublížit mravencům? Motivační básnička: Polámal se mraveneček, ví to celá obora, o půlnoci zavolali mravenčího doktora. Doktor klepe na srdíčko, potom píše recepis, třikrát denně prášek cukru, bude chlapík jako rys. Dali prášky podle rady, mraveneček stůně dál. Celý den byl jako v ohni, celou noc jim proplakal. Čtyři stáli u postýlky, pátý těšil: Neplakej! Zafoukám ti na bolístku, do rána ti bude hej. Zafoukal mu na ramínko, pohladil ho po čele, hop! A zdravý mraveneček ráno skáče z postele. (Josef Kožíšek) Ukolébavka: Slunce šlo spát za hromádku klád na nebi hvězdy klíčí. Už nepracuj, mravenečku můj, schovej se do jehličí. viz. http://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/uhlir-jaroslav/mravenci-ukolebavka-76389 http://2.bp.blogspot.com/-YNvdy5mzV78/TeG5RlrShHI/AAAAAAAAA0s/3SOPTjUiZ0E/s640/IMG_4273.JPG Výtvarné činnosti: 1) Karton od vajec rozdělíme na části. Necháme děti natřít tělo mravence na černo a poté mu mohou děti přilepit nožičky a tykadla z barevného papíru. Nakonec nalepíme malá bílá kolečka s tečkou jako oči. Děti si pak s vytvořenými mravenci mohou hrát. (Nohy vyrůstají mravencům z hrudi, takže z prostředního článku výrobku. Můžeme si o tom s dětmi popovídat nebo nohy přilepit na správné místo.) http://1.bp.blogspot.com/-ogjS2UwnlJ4/TeG63ou4dOI/AAAAAAAAA1E/-BNN5r973M0/s640/IMG_4167.jpg 2) Mravence vytvoříme obtiskováním prstů na papír a poté dokreslením nožiček, popřípadě křídel fixkou. Děti mohou výkres barevně dotvořit. Další možnou variantou je namalovat podklad vodovými barvami a po zaschnutí na něm vytvářet černé mravence. Četba příběhů: Můžeme si s dětmi přečíst příběhy Ferdy Mravence od Ondřeje Sekory. Příběhy jsou zábavné, a proto děti velmi baví. Ferda Mravenec se tak může stát důležitou motivační postavou pro mnohé další aktivity. Hra na mravence: Rozházíme po lese barevné papírky, které budou představovat materiál na stavění mraveniště. Děti si zahrají na mravence a mají za úkol co nejrychleji všechny papírky posbírat. Je také možné děti rozdělit do družstev a soutěžit. Stavba mraveniště: Během procházky v lese si s dětmi můžeme zkusit, jaké je to být mravenci. Všichni společně se pokusíme postavit mraveniště z jehličí a větviček. Po chvíli zjistíme, že to není vůbec jednoduché a tak děti mohou postavit svoje vlastní domečky ať už pro mravence nebo jiná zvířátka v lese. 6) Použitá literatura a informační zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Mravenec_lesn%C3%AD http://www.thechocolatemuffintree.com/2011/05/ant-art-projects.html