SEMINÁRNÍ PRÁCE- ZAJÍMAVÁ POMŮCKA (PŘÍRODNINY) UČO:430396 Jméno: Johanka Martasková Rok: 2013/2014 1) Název a fotografie pomůcky: Šiška, jehličí 2) Definice pojmu označující pomůcku: šiška, jehličí Šiška (odborně šištice, latinsky strobilus, plurál strobili) je orgán rostlin, který jim slouží k rozmnožování. Obsahuje proto jejich pohlavní orgány, které slouží k produkci semen. Šišky proto vytváří vajíčka (samičí šišky) a pyl (samčí šišky). Historicky se jedná o starší útvar k rozmnožování než květ. Rostlin tvořících šišky je méně než rostlin kvetoucích. Rostliny vytvářející šišky již mají vrchol svého vývoje za sebou, ale stále se s nimi setkáváme zejména u mnohých dřevin. V Evropě jsou známy především šišky na jehličnanech, nicméně vytváří je i řada dalších rostlin, jako jsou například tropické cykasy, pouštní welwitschie, podobné útvary najdete i u přesliček a dalších rostlin. (http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0i%C5%A1ka) Jehlice je úzce čárkovitý, zpravidla tuhý list. Mnoho jehlic tvoří jehličí. Je to typický druh listu pro jehličnaté stromy. Jehlice smrku, jedle a borovice opadávají průběžně v průběhu roku, jehličí modřínu opadává vždy na podzim. (http://cs.wikipedia.org/wiki/Jehlice) 3) Definice pojmu přírodniny pro děti: Šiška roste na stromu s jehlicemi. 4) Zdůvodnění výběru této pomůcky: Šišky a jehličí jsem si vybrala, protože jsou dostupné po celý rok a dá se s nimi kreativně pracovat. Dají se nejvíce využít při výtvarné práci, ale i při různých sportovních aktivitách venku. 5) Popis jednotlivých činností využívajících nebo motivovaných pomůckou: POZOROVÁNÍ Vhodné použití otázek při pozorování: Na kterých stromech rostou šišky? Na jaké části stromu šišky rostou? Jakou barvu mají šišky? Kde mají šišky semínka? Porovnání smrku a borovice: V čem jsou odlišné? ( velikost a tvar šišky, délka jehličí..) Výtvarná práce s přírodninami Mraveniště S dětmi také venku pozorujeme život v přírodě a také při vycházce v lese můžeme narazit na mraveniště. Díky pozorování a vysvětlování, co to ti mravenci vlastně dělají se děti lehce namotivují k následné činnosti. Také lze jako motivaci použít příběh o Ferdovi Mravenci. Postup: S dětmi si nasbíráme jehličí, které si následně přineseme do školky. Následně si budeme povídat o tom, jak mraveniště vypadalo a co jsme vypozorovali. Velký formát papíru pomalujeme s dětmi pastely a rozmažeme je pomocí papírových ubrousků. Dále natřeme část plochy větším množství lepidla Herkules a následně se přilepí co největší množství jehličí. Poté děti kolem mraveniště domalují tuší mravence. Pohybové aktivity s šiškami a klacky · Hod do dálky šiškou · Hod šiškou na cíl · Sestavování různých obrazců z šišek Sbírání zásob na zimu pro veverky Během pobytu venku s dětmi sbíráme šišky pro veverky, které se chystají na zimu. Zkoušíme si, jak to veverkám dlouho trvá, než si sesbírají potravu na zimu. Následně si s dětmi ukážeme, kde se nacházejí semínka v šišce a také si vyzkoušíme, jakou to dá veverce práci se semínkům dostat. Stavění domečků z šišek a jehličí pro skřítky Děti motivuji pohádkou o skřítcích, kterým vítr rozbořil domečky, a potřebují je postavit nové. Po té je s dětmi začneme stavět. Děti si mohou vybrat jestli je budou stavět samy nebo v menších skupinkách.