seminární práce ZAJÍMAVÁ POMŮCKA (přírodnina nebo historický předmět) do předmětu MSBP/BK_PPS Praktikum k poznávání přírody a společnosti UČO: 425300 jméno: Jahodová Hana akademický rok 2013/2014 --------------------------------------------------------------------------------------------------- -------- 1) Název a fotografie pomůcky: Velikonoční trakař, tragač 2) Definice pojmu označujícího pomůcku: Dřevěný nástroj složený z ozubeného válce, kolečka, laťek a rukojetí. Drží se v obou rukách a kolečkem se jede po zemi jako s pracovním trakařem, vydává velký rámus. Patří k symbolům Velikonoc. Zvuk těchto trakařů a řehtaček nahrazuje hlas zvonů a svolává lidi od Zeleného čtvrtka k bohoslužbám. 3) Definice pojmu vhodná pro děti: Nástroj, s kterým děti obchází vesnici od Zeleného čtvrtka do Bílé soboty. Rámusem z trakaře nahrazují hlas zvonů ráno, v poledne a večer. 4) Zdůvodnění výběru pomůcky: Chtěla jsem děti s touto pomůckou seznámit, protože některé děti ji nikdy neviděly a neznají ani zvyk chození s řehtačkami a trakářky po vsi o Velikonocích. 5) Popis jednotlivých činností využívajících nebo motivovaných pomůckou: Pozorování a pojmenování trakářku: Trakářek dovezu mezi děti do komunikačního kroužku. Nechám ho uprostřed a vybídnu děti, aby si předmět prohlédly, osahaly. Otázky pro děti: - viděly jste už někdy tuto věc? - ví někdo, jak se jmenuje? - z čeho je vyrobená? - k čemu by nám mohla sloužit? - proč dělá takový rámus? Motivace básničkou Řehtačka (Petr Novák) Dnes nám zvony ze všech věží odletěly do Říma. Kdo nevěří, ať tam běží. Slet zvonů už začíná. Čím teď u nás bez těch zvonů Odzvoníme poledne? Odzvoníme. Věřte tomu. Ruce máme dovedné. Roztočíme o poledni Řehtačky a trakaře. A ti kluci neposední, Ti je umí roztáčet! Běží tetka ze stavení, Že ten rámus nesnese. Že to není k vydržení. Zvony honem vraťte se! Zdobení trakářku Trakářek je už starý a odřený. Mohli bychom ho vylepšit. Například barevným krepovým papírem, mašličkami, lýkem, kytičkami, dětskými obrázky. Hrkání Děti by dostaly úkol donést si podle možností do školky řehtačky a zkusili bychom se kolem školky projít s hrkačkami i trakářkem, jako opravdoví hrkači. Čarodějnické dopoledne Trakářek bychom mohli využít i při čarodějnickém dopoledni, kdy míváme na školní zahradě různé soutěže. S trakářkem by mohly děti projíždět mezi kužely slalomovou dráhu. 6) Použitá literatura a informační zdroje: ŠOTTNEROVÁ D., Velikonoce, Rubico, Olomouc 2004. ISBN 80-7346-044-0