Seminární práce ZAJÍMAVÁ POMŮCKA (přírodnina nebo historický předmět) do předmětu MSBK_PPS Praktikum k poznávání přírody a společnosti UČO: 425829 jméno: Mlnaříková Eva akademický rok 2013/2014 --------------------------------------------------------------------------------------------------- -------- 1) Název a fotografie pomůcky: Vejce 2) Definice pojmu označujícího pomůcku: Vejce je vajíčko plazů, ptáků a vejcorodých savců. Má různou velikost, tvar i barvu v závislosti na druhu živočicha a prostředí, kde se vyskytuje. Povrch vejce tvoří vápenitá skořápka, obsah tvoří žloutek a bílek. 3) Definice pojmu vhodná pro děti: Nejlépe vejce známe jako vajíčko od slepičky. Z některých vajíček se vylíhnou kuřátka a ostatní, nejčastěji kupovaná v obchodě, používáme k vaření. 4) Zdůvodnění výběru pomůcky: Vejce jsem si vybrala proto, že se blíží Velikonoce a děti rády malují kraslice. Při té příležitosti jim mohu vysvětlit, odkud se vajíčka berou a jak se klube kuřátko. 5) Popis jednotlivých činností využívajících nebo motivovaných pomůckou: Pozorování a pojmenování vejce: Posadím děti do kruhu. Pošlu dvě vejce a nechám děti, aby si je postupně mohly prohlédnout a osahat. Během tohoto prvního kontaktu nekladu žádné otázky ani neodpovídám na dotazy dětí. Poté se začnu ptát dětí: Jakou barvu má vejce a může mít i jinou barvu? Proč je skořápka vejce tvrdá? Co se schovává uvnitř? Co například se může z vajíčka vyklubat? a) Demonstrace vejce – Dětem ukážu, jak vypadá vejce syrové, uvařené, vyfouknuté. Přinesu si na ukázku vejce slepičí, husí, pštrosí, křepelčí. b) Malování kraslic – Starší děti si z domu donesou dvě vyfouknutá vajíčka na špejli. Akrylovými barvami namalují vejce dle vlastní fantazie. Ozdobíme mašlí. Mladší děti si vystřihnou dle předlohy kraslici z papíru (příp. pomůže paní učitelka) a vymalují barvami. Ozdobíme mašlí. b) Pohybové činnosti – cvičení na říkanku: Hody, hody, doprovody, já jsem malý zajíček, Dětem uděláme ze švihadel potůček, podél něho poskakují ve dřepu jako zajíček, ruce dělají ouška. Utíkal jsem podle vody, nesl kopu vajíček. Děti běhají a kopírují zatáčky potůčku. Potkala mě koroptvička, chtěla jedno červené, že mi dá lán jetelíčka a já řekl: „Ne, ne, ne.“ Děti se zlehka přetahují za ruce v dřepu, cvičí rovnováhu. Na dvorečku za potokem mám já strýčka králíčka, tomu nosím každým rokem malovaná vajíčka. Opět poskakují jako zajíček. Hody, hody, doprovody, já jsem malý zajíček, dojdu-li tam bez nehody, dám mu kopu vajíček. Z poskoků na závěr vyskočí děti do stoje a zatočí se dokola. d) Pohádka – Dětem bych přečetla pohádku Jak šlo vejce na vandr. Děti by si mohly tuto pohádku i zahrát. e) Koleda – naučila bych děti novou koledu. Hody, hody, hodujeme, za vajíčka děkujeme. Přidejte i bonbonek, nebo třeba balonek. My vás za to vyšleháme, koledu vám zazpíváme. Hodně zdraví popřejeme, za rok zase přijedeme. 6) Použitá literatura a informační zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vejce http://www.detskestranky.cz/clanek/1393-dve_dalsi_velikonocni_rikanky.htm Radomíra Uhrová: Cvičení dětí s rodiči